Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-02-03, 08:47
  #37
Medlem
Sagspans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Självklart sker det fler olyckor med 80-åringar i trafiken än med Epor. En anledning är att det är fler 80-åringar än Epor. Den andra är att en laglig EPA inte går spec fort. Jag vet inte vad de får gå i. Men inte fan får de gå i 130km/h
Ditt första stycke
Finns en anledning till att en 80-åring inte är vållande till en olycka mest beroende på att det var den som inte gjorde fel. Vållande är oavsett vad du än tycker, personen som ex kör in i deras bil för att den inte följde den så viktiga trafikrytmen.

En EPA får gå precis hur fort som helst (finns utväxlingskrav så i praktiken går de 130 lagligt) men du får bara köra 30, roligt att du har åsikter utan minsta intresse av fakta . En A-traktor får bara gå 30km/h vid max vridmoment på motorn och där ska motorn vara varvstoppad.

Japp, du har rätt ang vållande, men om man ville så skulle man kunna följa varannan 80åring 3km inne i en stad och krocka med dem på flit bara för att statuera exempel och vållandet enligt lag blir deras, är det fortfarande ok med dig?
Citera
2017-02-03, 08:55
  #38
Medlem
My name is Earls avatar
Där finns knappt några EPA-traktorer kvar i dag, det är många år sedan man ändrade till A-traktor, och de får inte gå i mer än 30km/t.
Citera
2017-02-03, 10:38
  #39
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagspan
En EPA får gå precis hur fort som helst (finns utväxlingskrav så i praktiken går de 130 lagligt) men du får bara köra 30, roligt att du har åsikter utan minsta intresse av fakta . En A-traktor får bara gå 30km/h vid max vridmoment på motorn och där ska motorn vara varvstoppad.

Japp, du har rätt ang vållande, men om man ville så skulle man kunna följa varannan 80åring 3km inne i en stad och krocka med dem på flit bara för att statuera exempel och vållandet enligt lag blir deras, är det fortfarande ok med dig?
1. Jag har tidigare i tråden skrivit att jag inte har koll på regler för dessa fordon. Det behöver jag inte ha heller då trådens topic inte handlar om detta utan om straffen för att de framförs regelvidrigt. O en sak vet jag o det är att det inte är enl reglerna att framföra detta fordon i 130km/h. Det är lika förbjudet som när jag som 16-åring framförde min Yamaha FS1 i 110km/h.
2. Försök skilja på vad jag tycker o vad jag anser är olagligt. Har du sett att jag propagerar för att jag vill att 80-åringar ska få köra bil utan att det ställs krav på dem?
Min personliga åsikt som jag framfört i någon tråd den senaste tiden (minns inte vilken o tänker inte leta heller) är att äldre förare ska kontrolleras både vad gäller hälsa samt deras hanterande av ett fordon.
Men jag bestämmer inte utan diskuterar utifrån de regler som finns.
Problem med det så hänvisar jag till de som ska stävja dumma personer på FB.

På svar på din fråga. Vill du framstå som en idiot o inte bara visa det teoretiskt med dina planer så gör slag i saken. Kör på dem bara. Är inte jag som behöver leva med att ev ha skadat en annan människa.
Citera
2017-04-11, 23:21
  #40
Avstängd
BossNiggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagspan
En normal 65-80åring är betydligt farligare i 80...

Inte om man lägger till faktumet att en A-traktor inte behöver besiktigas mer än en gång, när den byggs. Hur ansvarsfull tror du gemene 16-åring är när det gäller att inte köra en meter innan man bytt de blanka däcken, lagat bromsarna som läcker osv?

Lägg till detta att 95% av alla A-traktorer två dagar efter första besiktningen har samma motorprestanda som bilen de byggts av(oftast högre t.o.m.) fast karossen endast är godkänd att framföras i 30.
Citera
2017-04-13, 01:01
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossNigger
Inte om man lägger till faktumet att en A-traktor inte behöver besiktigas mer än en gång, när den byggs. Hur ansvarsfull tror du gemene 16-åring är när det gäller att inte köra en meter innan man bytt de blanka däcken, lagat bromsarna som läcker osv?

Lägg till detta att 95% av alla A-traktorer två dagar efter första besiktningen har samma motorprestanda som bilen de byggts av(oftast högre t.o.m.) fast karossen endast är godkänd att framföras i 30.

Jo nog går dom bra en del av dessa alltså
För några veckor sen så stannade jag bakom en i en korsning. Sen drog han iväg med rätt bra acceleration (jag hamnade ca 20 m bakom nästan direkt). Tyckte det var lite coolt, men inget spektakulärt eftersom bilen jag körde var skitslö - ca 160 m från korsningen var det ett rödljus som visade rött och strax efter stod jag ju still igen bakom dom.

Men sen när det blev grönt kom det roliga. Jag drog också på nästan allt vad min slöa 90 hk Renault Captur jag körde, pallade - men hade inte en chans att hänga på Det var uppförsbacke och jag bara såg dom försvinna över krönet. När jag själv kom över krönet hade jag fått upp ca 90 km/h och såg dom 150-200 m fram. Jag började då ta in på dom - men det var inte för att jag var snabbare, utan för att dom kom ikapp 2 bilar som låg och fisåkte runt i 50-60 km/h och fick sakta ner
Strax efter kom en rondell där dom åkte åt ett annat håll än jag skulle - men det var nog det bästa jag sett en EPA/A-traktor gå hittils.
Som bonus var vägen där detta skedde en 50-väg
Citera
2017-04-17, 22:18
  #42
Medlem
AmaiLiuIVs avatar
Tycker det är bra att nånting händer, som sagt skiten har fått pågå i 50 år. Det jag undrar över är varför man inte helt enkelt förbjuder dessa leksaksfordon?
Citera
2017-04-18, 00:38
  #43
Medlem
ingen som minns när när dom körde omkring med kranbilar?..alltså en stor lastbil med kran…det var ju arbetsfordon…tror inte dt funkade mer än ett par år innan man gjorde lagändring
Citera
2017-04-18, 00:40
  #44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiuIV
Tycker det är bra att nånting händer, som sagt skiten har fått pågå i 50 år. Det jag undrar över är varför man inte helt enkelt förbjuder dessa leksaksfordon?
Det finns ett behov av såna fordon så de ska absolut inte förbjudas däremot bör regler och straff skärpas, till exempel vid upprepade brott ska fordonet förverkas.
Citera
2017-04-24, 15:11
  #45
Medlem
Sagspans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossNigger
Inte om man lägger till faktumet att en A-traktor inte behöver besiktigas mer än en gång, när den byggs. Hur ansvarsfull tror du gemene 16-åring är när det gäller att inte köra en meter innan man bytt de blanka däcken, lagat bromsarna som läcker osv?

Lägg till detta att 95% av alla A-traktorer två dagar efter första besiktningen har samma motorprestanda som bilen de byggts av(oftast högre t.o.m.) fast karossen endast är godkänd att framföras i 30.

Eftersom jag själv varit 16 med A-traktor som hade bromsar på ett framhjul, blanka däck, kassa stötdämpare, "lurspärr" för polisen (garvar fortfarande när jag tänker på hur länge de ryckte i växelspaken) och toppfart ca 140km/h så kan jag säga att ansvarsfullheten ökar med varje nära-döden-upplevelse

EU-moppebilar kommer ändå döda alla A/EPA-traktorer inom kort, kvar blir entusiaster som har ordning på sina prylar.
Citera
2017-04-24, 16:20
  #46
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det finns ett behov av såna fordon så de ska absolut inte förbjudas däremot bör regler och straff skärpas, till exempel vid upprepade brott ska fordonet förverkas.

Tror faktiskt det brukar ske redan. Typ vid tredje tillfället utan korrekt körkort, så brukar fordonet förverkas.
Citera
2017-04-24, 17:49
  #47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Tror faktiskt det brukar ske redan. Typ vid tredje tillfället utan korrekt körkort, så brukar fordonet förverkas.
Förekommer men fått intrycket att det inte sker så ofta som det borde.

Citat:
Ursprungligen postat av Sagspan
EU-moppebilar kommer ändå döda alla A/EPA-traktorer inom kort, kvar blir entusiaster som har ordning på sina prylar.
Moppebilarna kostar som en småbil att köpa in och driftskostnaderna är höga, en volvo 740 a-traktor drar förvisso rejält med bränsle men kostar småpengar att underhålla och har mycket bättre krocksäkerhet.

4-hjuliga med traditionellt bilutseende
casalini transport mopedbil med flak, 156.900kr
microcar mgo f1rst facelift 109.000kr
chatenet svz-sport 163.995kr
chatenet sporteevo coupe 159.900kr
ligier js50l sport 164.900kr
chatenet ch26 r-paket 179.900kjr

3-hjuliga
titan titan zero r1 39.900kr
titan titan zero r2 59.900kr


http://scooterpunkten.se/mopedbilar/...t=added_i.desc
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback