2017-01-30, 13:09
Medlem
WarriorSquirells avatar
Goddagens,

Har bestämt mig för att byta ut ett färdigköpt skrivbord då det inte riktigt räcker till med allt som ska få plats på det. Med tummen mitt i handen, så är det här helt nytt område och jag vänder mig till er flashbackare med förhoppning om att få tips och råd.

PLANERINGEN
1 MDF skiva på 240cm till skrivbordsskivan
1 MDF skiva på 240cm till skrivbordsryggen.
1 MDF skiva på 240cm eller mindre som skärs ned till "ben" längst ut på sidan och mitten av bordet.

Vad jag har förstått så är MDF lite knepigt att arbeta med. Tanken här är att såga, förborra och förbereda allt innan färgning och lackering då bordet blir för krångligt att lyfta och vända. Det ska vara färdigt att bara skruva ihop när det är lackerat.

Vad är det man behöver tänka på?
Citera
2017-01-30, 13:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Det blir billigare om du åker till ikea och köper att färdigt...
Citera
2017-01-30, 14:40
Medlem
WarriorSquirells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det blir billigare om du åker till ikea och köper att färdigt...

Men inte lika roligt
Citera
2017-01-30, 14:43
Medlem
Couplets avatar
Vad hade du tänkt för tjocklek på skivan och hur djupt ska bordet vara? Är den för tunn och/eller djup kommer den slå sig. Isf måste du ha ett mittben eller liknande. (Edit: läste slarvigt, såg att du hade tänkt ha mittenben.)

Har du gjort någon ritning du kan lägga upp?
Hur tänkte du fästa mitt"benet"? Plugg i bakstycke och bordsskiva?
Citera
2017-01-30, 16:58
Medlem
WarriorSquirells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Vad hade du tänkt för tjocklek på skivan och hur djupt ska bordet vara? Är den för tunn och/eller djup kommer den slå sig. Isf måste du ha ett mittben eller liknande. (Edit: läste slarvigt, såg att du hade tänkt ha mittenben.)

Har du gjort någon ritning du kan lägga upp?
Hur tänkte du fästa mitt"benet"? Plugg i bakstycke och bordsskiva?

Det här är en första bild, men ändrade planen en smula. Tanken är att slopa "facket" för datorn och istället ha ett ben i mitten bara.

Jag är inte helt säker faktiskt. Det är lite sådana saker jag hoppades på att bena ut här på forumet. Frågan är om pluggar och skruvar räcker för att det ska sitta stadigt, och inte skruvarna ska böjas. Det fungerar ju som stöd för bordsskivan men klarar skruvarna av det?
Citera
2017-01-30, 17:22
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Det här är en första bild, men ändrade planen en smula. Tanken är att slopa "facket" för datorn och istället ha ett ben i mitten bara.

Jag är inte helt säker faktiskt. Det är lite sådana saker jag hoppades på att bena ut här på forumet. Frågan är om pluggar och skruvar räcker för att det ska sitta stadigt, och inte skruvarna ska böjas. Det fungerar ju som stöd för bordsskivan men klarar skruvarna av det?
Bilden försvann?

MDF är ganska vekt att jobba med, i synnerhet i ett skrivbord av den storleken.
Vad har du tänkt för tjocklek på mdf:en? Du borde kanske gå uppåt 16 mm för att få det stabilt och att få något att skruva i. Och limma allt, alltid limma mdf. Sedan får du tänka på konstruktionen, att alltid sätta någon form av profil för att bygga bort instabiliteten. Lite som svajig aluminiumskiva, att sätta både liggande och stående för att få det stumt.

Försök att lägga upp bilden igen.
Citera
2017-01-30, 20:30
Medlem
Nicke08s avatar
Om du har tänkt placera bordet i ett hörn, så kan du förenkla rejält. Låt säga att ena långsidan samt ena kortsidan står mot väggen. Då behöver du enbart ben eller motsvarande på en kortsida.
På motsatt kortsida, den som är placerad mot väggen, kan vila på en regel. Den monterar du på väggen. Den syns dessutom inte.
Snyggare, enklare, billigare.

Om du vill ha en tunn bordsskiva, så går det också bra. Du monterar då även en regel i den väggen också som långsidan kan vila mot.
Om det svajar, montera en regel ("profil") under bordsskivan på lämpligt ställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in