Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-30, 10:42
  #1
Medlem
Hej, har en liten fundering som är lite problematisk för mig.
Sökt och sökt men finner endast trådar om problemet där motorn dör när man lägger i en växel, och detta är inte mitt problem utan tvärt om.

Motorn är en 80hk Mercery utombordare med elstart, årsmodell 79 vad jag listat ut.

Problem 1:
Motorn är ibland svårstartad, svårt att hitta rätt läge på tomgången som ställs in separat, chockar och vrider om nyckeln.. några tips på hur detta kan förbättras? för att få motorn mer lätt startad?

Problem 2:
När man ska lägga till eller bara sänka hastigheten och lägger i friläge för att kanske växla till backen så har motorn en tendens att dö när man lägger i friläget..
Någon som vet om man kan justera tomgången eller på något annat sätt göra detta bättre?

Ibland blir det svårt att manövrera nära bryggan när motorn dör när man är på glid in..

Tacksam för hjälp!
Citera
2017-01-30, 11:30
  #2
Medlem
Tips #1 - Båda problemen är vanliga/typiska om ett eller flera tändstift inte är okej längre.

Annars lider sådana motorer av att de har "för många" förgasare...

Och ju äldre motor, desto fler justerings-/synkroniseringsmöjligheter för dessa som kan behöva ställas rätt igen.

Tipset blir alltså att INTE skruva isär detta förrän helt nödvändigt.
T.ex så kanske det är möjligt att ta loss och göra rent flottörhusen utan att lossa förgasare eller gaslänkar.

För problem #2 så försök att sänka gaspådraget mindre plötsligt, utan smyg ned innan friläget behövs.
Varje förgasare bör ha sin egen tomgångsskruv (en stoppskruv för axelvridningen som gör att gaslänken inte drar längre).

Man bör försöka finna den cylinder som bidrar minst och höja dess tomgång:
Varmkör motorn så att den går på tomgång med kåpan av och "känn" på varje trottelaxel separat.
Citera
2017-01-30, 21:22
  #3
Medlem
Borhemmas avatar
Grejen med dessa reliker är att om man inte kan skruva själv så är det kört. Att lämna in på verkstad blir antagligen dyrare än vad den är värd.
Men rengöring förgasare och tändstift är relativt enkla grejer att börja med. Inte heller jättedyrt med renoveringssatser till förgasarna på dom där. Börja inte pilla på några plomberade skruvar bara, om det nu finns några
Citera
2017-01-31, 09:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Grejen med dessa reliker är att om man inte kan skruva själv så är det kört. Att lämna in på verkstad blir antagligen dyrare än vad den är värd.
Men rengöring förgasare och tändstift är relativt enkla grejer att börja med. Inte heller jättedyrt med renoveringssatser till förgasarna på dom där. Börja inte pilla på några plomberade skruvar bara, om det nu finns några

Tack för svaren, ja jag är väll inte bäst på att skruva motorer då jag aldrig riktigt gjort det, bytt olja, filter och bromsar på bilen har jag bytt men när de kommer till en utombordare har jag inte gjort nått

Enligt tidigare ägaren ska förgasaren vara rengjord sommaren 2015 samt att nya stift sattes i då, kan det ändå vara läge att rengöra förgasaren och byta stiften?

Ingen som har en sprängskiss på denna motor?
Citera
2017-01-31, 17:27
  #5
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gant
Tack för svaren, ja jag är väll inte bäst på att skruva motorer då jag aldrig riktigt gjort det, bytt olja, filter och bromsar på bilen har jag bytt men när de kommer till en utombordare har jag inte gjort nått

Enligt tidigare ägaren ska förgasaren vara rengjord sommaren 2015 samt att nya stift sattes i då, kan det ändå vara läge att rengöra förgasaren och byta stiften?

Ingen som har en sprängskiss på denna motor?

4-cylindrig? Har du ett motornummer kan jag ta fram en skiss.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback