Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-30, 09:29
  #1
Medlem
Blissummers avatar
Vilken andel av ert fondsparande består av svenska fonder(fonder som åtminstone består av en stor majoritet svenska företag, Avanza Zero, Spiltan Aktiefond Investmentbolag och så vidare) och hur resonerar ni kring detta?
Citera
2017-01-30, 09:46
  #2
Medlem
Jag är mitt i en ombalansering av min portfölj, och satsar på att hamna på:

50% Globalt
40% Sverige
10% Tillväxt

Känns rätt att ha mer globalt än Sverige, då de globala fonderna förstås är mycket större och sprider riskerna mer, men samtidigt är svenska börsen stark, så vill ha relativt mycket där också.
Citera
2017-01-30, 11:15
  #3
Medlem
Aktiedelen av mitt sparande består av
1/3 Global
2/3 Sverige (50/50 mellan storbolag och småbolag)

Min nuvarande uppdelning styrs delvis av att jag gått in med större delen av pengarna i mitt sparande under hösten 2016, när kronan varit mycket svag. När kronan sedan stärks (Kan gå fort, kan gå långsamt) kommer ju då utländska innehav tappa. I ett månadssparande bryr jag mig inte om sånt, men nu när jag gick in med mycket på en gång är det viktigare för mig.

Sen tror jag också i grund och botten på svenska marknaden jmf med världen. Inte att den nödvändigtvis kommer gå mycket bättre, men iaf inte sämre. Jag vet också mer om Sverige. Jag känner till företagen, jag vet hur det politiska klimatet och affärsklimatet ser ut. Jag är kund hos flera av företagen. Vi handlar i samma valutor osv. Det finns också ett större och billigare fondutbud än för de flesta andra marknader.

Argumentet för att ha mer globalt är ju "riskspridning". Lite därför jag har 1/3 globalt. Men den risk man undviker på detta sätt är ju den rent marknadsspecifika risken i Sverige. Att vi får en lokal finanskris som i början av 90-talet som inte drabbar resten av världen. Men annars är ju samvariationen mellan marknaderna så väldigt stor nuförtiden att man inte tjänar jättemycket på spridning mellan olika länder ur ett riskperspektiv.
Citera
2017-01-30, 16:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Aktiedelen av mitt sparande består av
1/3 Global
2/3 Sverige (50/50 mellan storbolag och småbolag)

Min nuvarande uppdelning styrs delvis av att jag gått in med större delen av pengarna i mitt sparande under hösten 2016, när kronan varit mycket svag. När kronan sedan stärks (Kan gå fort, kan gå långsamt) kommer ju då utländska innehav tappa. I ett månadssparande bryr jag mig inte om sånt, men nu när jag gick in med mycket på en gång är det viktigare för mig.

Sen tror jag också i grund och botten på svenska marknaden jmf med världen. Inte att den nödvändigtvis kommer gå mycket bättre, men iaf inte sämre. Jag vet också mer om Sverige. Jag känner till företagen, jag vet hur det politiska klimatet och affärsklimatet ser ut. Jag är kund hos flera av företagen. Vi handlar i samma valutor osv. Det finns också ett större och billigare fondutbud än för de flesta andra marknader.

Argumentet för att ha mer globalt är ju "riskspridning". Lite därför jag har 1/3 globalt. Men den risk man undviker på detta sätt är ju den rent marknadsspecifika risken i Sverige. Att vi får en lokal finanskris som i början av 90-talet som inte drabbar resten av världen. Men annars är ju samvariationen mellan marknaderna så väldigt stor nuförtiden att man inte tjänar jättemycket på spridning mellan olika länder ur ett riskperspektiv.

Hmm, så tungt på Sverige alltså... Ja, jag borde kanske vikta lite mer ditåt. Nu kör jag som sagt mer globalt än Sverige, men kanske ska gå till 50/50 åtminstone.
Citera
2017-01-30, 17:09
  #5
Medlem
Att jag har den uppdelningen betyder ju inte på något sätt att jag har rätt. Det passar min situation just nu helt enkelt. Har också ganska mycket i räntor just nu (Av lite olika skäl) vilket ju drar ner risken och minskar behovet av att sprida risker i aktiedelen. I PPM har jag 20% Sverige och resten globalt (Visserligen med 20% i norden, vilket ju ger en del Sverige det med).
Citera
2017-03-08, 05:43
  #6
Medlem
mmmoookkks avatar
Av hela mitt sparande är 8% i Sverige.

Av min investeringsportfölj är 25% i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback