Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-02-23, 14:37
  #13
Medlem
Återupplivar tråden då jag har en fråga.

Kan man få skyddad identitet utan att det behöver ske en rättegångsprocess eller så?
Om man inte vill uppge gärningsmannen som hotar en till exempel.
Måste polisen få tag på den som hotar en eller räcker det med att man söker hjälp hos de och beskriver allt som har hänt en samt kan styrka att det inte är fejk (besök på sjukhus, bilder på skador, sparade sms osv.)
Citera
2019-03-04, 15:21
  #14
Medlem
Sqeptisks avatar
Behövs kanske inte så betungande skäl trots allt. Hade inte "kändisen" Stefan Sauk skyddad identitet för någon (påhittad?) historia om hot mot släkten? Vill minnas att det gick att läsa i någon tråd här på FB för rätt läääänge sedan?
Citera
2019-03-16, 20:09
  #15
Medlem
Chansar att fråga om någon kanske kan svara. Vet ej om det passar in här.

Har en fundering kring skyddade personuppgifter då man fortfarande behåller sin identitet men att uppgifterna inte är offentliga.

Hur fungerar det på skatteverket? Om man ringer dom och uppger fullständigt namn och födelsedag på personen får dom upp uppgifterna på personen på datorn eller kan dom inte se personen alls? Om dom kan se att personen finns får dom tala om att det är skyddade uppgifter eller spelar dom dumma och säger att personen inte alls finns?
Citera
2020-02-01, 11:04
  #16
Medlem
Alla som vill bör få skyddade personuppgifter. Staten har ingen rätt att hålla människor som gisslan.

Har du ett ovanligt namn? Har du foton där ute på dig själv? Ditt liv kan förstöras på en dag om någon vill. Publicera "bevis" på internet för att du är våldtäktsman eller något annat.
__________________
Senast redigerad av Y7 2020-02-01 kl. 11:07.
Citera
2020-03-16, 13:06
  #17
Avstängd
Switalskis avatar
Tar den här tråden då...

Jag tror jag har övergripande koll på hur man ansöker om skyddad identitet, kanske hur/när/var man kan få det. Det kan vara aktuellt för mig nu. Det finns polisanmälningar, åklagare, hot osv. så det räcker till. Skulle jag tro iaf.

Men jag funderar på eventuella nackdelar kring det, hur man ska tänka där? När "folk" (t.ex. en eventuell arbets/uppdragsgivare (konsultande kanske)). söker på en så verkar det ju lite udda att ha skyddad identitet. Då måste man ju gå in på och förklara på varför man har skyddad identitet och det blir en riktig soppa av det. Kanske. Det tar tid att förklara, minst sagt.

I mitt fall kanske det kan vara bättre att leva med en viss hotbild mot mig (och andra runtom mig) än att börja krångla med Skyddad identitet. Den/dom som hotar (det är inte så många, några få, kanske en - lite oklart hur många) kommer få reda på vart jag bor ändå, är jag övertygad om.

EDIT: Det var förslag från en vän det här med skyddad identitet. Har inte riktigt tänkt i dom banorna tidigare.
Citera
2020-03-17, 18:10
  #18
Medlem
Detta ska som ni säkert vet omprövas en gång per år och kan man då inte motivera tillräckligt bra är man offentlig igen. Det är inte så lätt att få det som många tror
Citera
2020-10-17, 14:19
  #19
Medlem
Jag har.
vissa fördelar, ja. speciellt integritet och hålla sin person privat.
Inte helt lätt att få, men vet man kriterierna sen tidigare gick det på 45min denna gång.
Fördel såklart att "försvinna" från sidor som lexbase. mr.koll. osv.

Var väl bara det egentligen, speciellt när man bor i hus, och få om någon är med där(här).
Hade jag bott kvar i sthlms innerstad, hade det inte vart lika aktuellt. är heller inte en publik person.
Är inte några skäms brott direkt. bara kul att göra nyfikna googlare besvikna :-)

Men skulle verkligen förstå att någon affärsman elr mkt förmögen person. skulle vilja ha det.

menar att de har ju en hotbild(om än liten) just pga offentliga register. där eventuellt bus kan se allt
om ekononomi/bilar etc.

dock är ju folk väldigt bra på att "profiliera" ut sig själva på sociala medier, om inte dem själva, har dem en släkting eller vän som gör det åt dem. obetänksamt.
Citera
2021-02-21, 09:49
  #20
Medlem
Drattenpattens avatar
Undrar lite över sånt här.
Om Nisse hotar Leif och Leif blir rädd och får skyddad identitet. Får Nisse reda på det då? Besöksförbud eller liknande?
Citera
2022-04-25, 00:22
  #21
Medlem
Oj denna tråd hade ett par år på nacken.
Ögnade igenom svaren och svarar att de människor som får skyddade personuppgifter är ofta våldsdrabbade kvinnor /män (för att vara lika).

Personer som vill lämna gäng kriminella och liknade blir tilldelade skyddade id handlingar.
Det är annorlunda men förstår då de låter likadant.


Inget av dem är direkt roligt att ha.
Eftersom du inte finns i systemet längre.
Du kan med andra ord inte bara ringa du måste ringa DEN som sköter samtalet för dem med skyddade personuppgifter. Inget mer skriva journaler på datorn det blir pappersväg.

Det är faktiskt jävligt jobbigt med ovanstående då du upphör existera. Inte ens mobilt bank id får du ha. Så back to basic va
Citera
2022-04-25, 07:01
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkan-76
Oj denna tråd hade ett par år på nacken.
Ögnade igenom svaren och svarar att de människor som får skyddade personuppgifter är ofta våldsdrabbade kvinnor /män (för att vara lika).

Personer som vill lämna gäng kriminella och liknade blir tilldelade skyddade id handlingar.
Det är annorlunda men förstår då de låter likadant.


Inget av dem är direkt roligt att ha.
Eftersom du inte finns i systemet längre.
Du kan med andra ord inte bara ringa du måste ringa DEN som sköter samtalet för dem med skyddade personuppgifter. Inget mer skriva journaler på datorn det blir pappersväg.

Det är faktiskt jävligt jobbigt med ovanstående då du upphör existera. Inte ens mobilt bank id får du ha. Så back to basic va

Jag tror du kan ha bankid då jag swishade en kvinna och då stod det skyddad identitet istället för hennes namn?
Citera
2022-11-13, 01:13
  #23
Medlem
Vilken grad av skyddad identitet kan en person om du kan swisha pengar till person och det kommer up ”skyddade personuppgifter” som meddelande. Swishen går igenom ska tilläggas.
Citera
2022-11-13, 01:13
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarSocionomer
Vilken grad av skyddad identitet kan en person om du kan swisha pengar till person och det kommer up ”skyddade personuppgifter” som meddelande. Swishen går igenom ska tilläggas.
Ha*
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback