Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-29, 15:25
  #1
Medlem
Hej,

Jag skulle vilja höra vad ni har för förslag till chat program man kan använda som är krypterade och säkra?

Har redan Wickr en den fungerar inte så bra som live chat tycker jag...

Så kom med era favoriter! Uppskattas!



MVH
Citera
2017-01-29, 15:45
  #2
Medlem
salxars avatar
Mellan två datorer? Cryptocat.
Citera
2017-01-29, 18:13
  #3
Medlem
Lowenbraus avatar
Telegram
Det fick väl full pott på eff foundations test?
Citera
2017-01-30, 12:04
  #4
Medlem
pgp email, wickr och liknande använder diffie hellman och off the record som sux dix
Citera
2017-01-30, 12:40
  #5
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowenbrau
Telegram
Det fick väl full pott på eff foundations test?
Mobilversionerna som har stöd för secret chat fick full pott. Datorversionerna fick verkligen inte det.
Citera
2017-02-02, 05:20
  #6
Medlem
Lowenbraus avatar
Nej jag antar att skype kammade hem guldikonen?
http://gizmodo.com/why-you-should-st...now-1782557415
Så ett program är osäkert för att användarna är för korkade för att kryssa i en ruta så dom chattar krypterat?

Nåväl det jag hade ju några säkerhetsbrister oxå men whatsapp är alltså bombsäkert?

Tillåt mig tvivla,är det inte det som varenda finnig tonåring använder på mobilen?
Och iMessage?
Nej då skulle jag välja signal.
__________________
Senast redigerad av Lowenbrau 2017-02-02 kl. 05:33.
Citera
2017-02-02, 11:49
  #7
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowenbrau
Nej jag antar att skype kammade hem guldikonen?
http://gizmodo.com/why-you-should-st...now-1782557415
Så ett program är osäkert för att användarna är för korkade för att kryssa i en ruta så dom chattar krypterat?

Nåväl det jag hade ju några säkerhetsbrister oxå men whatsapp är alltså bombsäkert?

Tillåt mig tvivla,är det inte det som varenda finnig tonåring använder på mobilen?
Och iMessage?
Nej då skulle jag välja signal.
Telegram har inte ens valet att chatta end-to-end-krypterat på datorn, det är just det som är problemet. På Signal och WhatsApp är alla meddelanden krypterade med en helt ny nyckel varje gång. Sen använder ju Telegram MTProto också, vilket skaparna av Telegram själva gjort. Skaparna av Telegram är för övrigt matematiker och inte utbildad i kryptografi.

Till PC skulle jag som sagt köra Cryptocat då den använder OMEMO (?) som är baserad på Signal Protocol.
Citera
2017-02-02, 12:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fike
pgp email, wickr och liknande använder diffie hellman och off the record som sux dix

I princip alla lösningar använder DH för nyckelutbyte. Vad skulle vara dåligt med det menar du?
Citera
2019-09-01, 20:56
  #9
Medlem
Rastapunxs avatar
Hej!
Finns det någon säker chatapp?
Hur kommunicerar man säkrast via mobil?
Söker en app som typ whatsApp som inte myndigheter kan komma åt.
Tacksam för svar.
Citera
2019-09-01, 21:19
  #10
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Hej!
Finns det någon säker chatapp?
Hur kommunicerar man säkrast via mobil?
Söker en app som typ whatsApp som inte myndigheter kan komma åt.
Tacksam för svar.
Signal
Wire
Wickr
I den ordningen. Signal krypterar metadata också, vilket Wire inte gör. Däremot behöver du uppge mobilnummer för att använda Signal, vilket inte behövs med Wire. Så välj själv vad som är viktigast.
Kör hårt.
Citera
2019-09-01, 21:27
  #11
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Signal
Wire
Wickr
I den ordningen. Signal krypterar metadata också, vilket Wire inte gör. Däremot behöver du uppge mobilnummer för att använda Signal, vilket inte behövs med Wire. Så välj själv vad som är viktigast.
Kör hårt.
Tackar ödmjukast. Kollar upp alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback