Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-02-09, 10:02
  #61
Medlem
japanskbruds avatar
smultron är bäst.. jordgubbar skiter jag i. nuförtiden smakar dom bara vatten. Bästa vore om folk slutar va efterblivna och använder konsumentmakt genom att bojkotta skiten, så oldarna går tillbaks till mer smakrika sorter.
Översta lagret röda och stora .. fulare destå längre ner man kommer .. i botten är dom gröna och halvruttna. Köpte en låda i sommras utanför maxi ..åt en..smakade inget förutom strävt och konstigt. Gav burken till zigenarbruden som satt på marken
Citera
2018-12-31, 01:38
  #62
Medlem
Voelsens avatar
Som nån redan sagt, jordgubbar är odlade smultron.
Större, sötare, mindre smakrika. Så blir det när man förädlar i kommersiellt syfte.
Citera
2018-12-31, 20:15
  #63
Medlem
stilichos avatar
Gammal tråd men eftersom jag har några mindre kunskaper i ämnet kan jag förklara hur det fungerar.

Jordgubbar är kommersiellt framavlade smultron. Men de har avlats fram för att vara kommersiellt gångbara. De egenskaper man har avlat på är framförallt hanterbarhet, hållbarhet och storlek. Hanterbarhet för att det ska gå att plocka och packa dem utan att de tar skada. Hållbarhet för att de ska hålla sig färska genom hela logistikkedjan. Storlek för att det ska vara kostnadseffektivt att plocka dem. Om alla de egenskaperna är säkerställda kan man möjligtvis fundera lite på smak också, men det har förhållandevis låg prioritet.

Att det är så här är svårt att komma ifrån med de krav som kommersiell odling och försäljning kräver. Smultron är till sin natur en väldigt känslig gröda och man har fått anstränga sig väldigt hårt för att överhuvudtaget få frukter som tål att hanteras.

Vill man ha jordgubbar som faktiskt smakar bra är man i princip tvungen att odla själv. Jag odlar till exempel en sort som kallas smulgubbar och i allt väsentligt är gigantiska smultron (inte riktigt lika gigantiska som jordgubbar, men en god bit på väg i alla fall). De smakar utmärkt. Men de är lätta att förstöra när man plockar dem och deras hållbarhet är närmast komiskt dålig, plockar man dem på eftermiddagen och ställer in dem i kylskåpet så kommer de att vara mosiga (men fortfarande ätbara) när man försöker äta dem till kvällen. Det är alltså en sort som duger fint till hemodling men som är helt omöjlig i kommersiell odling.
Citera
2019-01-04, 20:08
  #64
Medlem
Jordgubbens historia:

https://www.slu.se/centrumbildningar...-tillblivelse/

Och som svar till TS - det pågår försök med storskalig odling av smultron:
https://www.slu.se/ew-nyheter/2017/1...rtsattningen2/
Citera
2019-01-04, 23:35
  #65
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jordgubbar är en av världens mest populära och omtyckta bär, och de odlas med stor frenesi, liksom importeras till höger och vänster.
Men jordgubbens mindre, men ack så mycket godare, är ju det lilla smultronet.

Och jag ser det som en gåta av världsklass att smultron inte tillhandahålls i motsvarande kvantiteter som jordgubbarna.

Även hallon och blåbär (dvs mindre "plocksaker" har ju börjat säljas året om i små askar).
Men, av någon anledning, inte smultron.

Varför ???

Jag vill ha smultron!
Jag hade velat köpa mig min spann med smultron som jag hade kunnat ta en riktig grabbanäve full med smultron av.
Instämmer i ett mycket viktigt konstaterande!
Smultron och som någon annan nämnt i tråden kantareller .... Är av stor vikt för välbefinnande och naturlig hänförelse.

Citera
2019-01-23, 16:12
  #66
Medlem
hade ju varit juvligt, men hade nog varit dyrt.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback