Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-01-30, 11:46
  #25
Medlem
Yep, indexfonder. Om den genomsnittliga årliga avkastningen på ca 8% håller i sig hamnar du efter 25 års sparande av 10K/mån på ca 9,5 miljoner (före skatt).
Citera
2017-01-30, 13:00
  #26
Medlem
HerrFlicks avatar
Tack för alla svar.

Stämmer det att om man sparar i ISK så kan man inte ta med sig pensionen utomlands om man vill flytta till t.ex. Spanien?
Citera
2017-01-30, 13:57
  #27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlick
Tack för alla svar.

Stämmer det att om man sparar i ISK så kan man inte ta med sig pensionen utomlands om man vill flytta till t.ex. Spanien?

Pensionen kan du ta med dig men ISK:n går över till ett vanligt aktie/fondkonto och schablonskatten försvinner.

https://www.avanza.se/kundservice/ku...ndsbosatt.html
Citera
2017-01-30, 14:19
  #28
Medlem
HerrFlicks avatar
Tack!
Citera
2017-02-05, 12:06
  #29
Medlem
biljons avatar
Är du seriös med långsiktiga investeringar kan du titta på denna sida och laborera med sk utdelningsportfölj.
https://borsdata.se/investeringsstrategi/utdelning

Självklart kräver det stor disciplin för att hantera en liknande investeringsstrategi.
Citera
2017-02-05, 13:25
  #30
Moderator
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
2017-02-06, 17:53
  #31
Medlem
Radiofysikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlick
Tack för informationen. Nu när man börjar läsa på lite om det så verkar det riktigt roligt att sitta och spekulera men jag är som sagt lite rädd att förlora mina surt förvärvade pengar. Men man lever ju bara en gång så varför inte?

Mer tips, tack!

Det är alltid tråkigt att förlora de surt förvärvade men! Det är väldigt osannolikt att du förlorar alla pengar direkt. Ett bra sätt för att få dig själv övertygad om detta är att sätta in 100, 1000 eller 10 000 kr på börsen. Enligt mig ser du det bäst om du sätter in 1000 kr i 10 olika bolag (10 000 kr alltså) och låter det gå en månad. Med största sannolikhet har du antingen ökat eller minskat några tior.

Över en 25-årsperiod så är risken väldigt lite, det vill säga att om du köper ett gäng aktier inom olika branscher så är sannolikheten låg att du blir av med pengarna. Om du kollar på index (hur börsen går i snitt) så finns det bara en 10-årsoeriod då börsen gått ner och det var 30-talet, depressionen. För en 20-årsperiod finns inte det.

Jag ser även att du efterfrågar exempel:
1. Öppna ett konto på avanza (här har du courtagefritt till dina första 50 000 kr).
2. Sätt in 10 000 kr
3. Vänta tills börsen öppnar imorgon
4. Köp följande aktier:

1. Hennes & Mauritz B
2. Castellum
3. Volvo B
4. Sandvik
5. Industrivärden C
6. Telia Company
7. ABB Ltd
8. Cloetta B
9. Nordea Bank
10. Investor A
5. Vänta 1 månad
6. Utvärdera, gick du plus eller minus? Om det kändes bra så föreslår jag att du behåller dessa, annars så säljer du dem med en erfarenhet mer i bagaget.

Anledningen till just dessa aktier är att de alla handlas på Stockholmsbörsen (courtagefritt för dig) och att de alla ger utdelningar (direktavkastning).

Jag önskar dig fina utdelningar och lycka till!
Citera
2017-03-13, 21:38
  #32
Medlem
Jag föreslår att du läser någon, eller alla dessa böcker:

Vägen till din första miljon
Så kan alla svenskar bli miljonärer
Så här blev Warren Buffet världens rikaste person
Sen finns det många fler men de här är väldigt lättlästa och bra intressebyggare för fortsatt läsning:-)


Kolla dessa sidor
morningstar.se
rikatillsammans.se
Citera
2017-03-14, 23:00
  #33
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSvartVitt
Jag föreslår att du läser någon, eller alla dessa böcker:

Vägen till din första miljon
Så kan alla svenskar bli miljonärer
Så här blev Warren Buffet världens rikaste person
Sen finns det många fler men de här är väldigt lättlästa och bra intressebyggare för fortsatt läsning:-)


Kolla dessa sidor
morningstar.se
rikatillsammans.se
Eller bara Bogles Common Sense, som lägger fram saken för indexfonder.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback