Citat:
Ursprungligen postat av
Freixenet
1. Alltså, det hänger ju även på studenterna att se till att efterfråga den typ av undervisning de vill ha. Om ingen vill måla blir det inga målerikurser. Och så är väl i stor utsträckning fallet. De som vill reser till kontinenten, kanske gamla Östeuropa där man håller dessa traditioner vid liv.
2. Men den konst som är populär i de breda lagren behöver inget statsstöd. Den är ju kommersiell, en handelsvara. Konstnären mäter sin uppskattning i hur mycket hen säljer. Den moderna konceptuella konsten jobbar ofta mer immateriellt, och är icke kommersiell. Därmed är det god kulturpolitik att stötta den.
3. Den folkliga konst du talar om låter för mej som att konstnären inte förhåller sej till konsthistorien utan utgår från sej själv hela tiden. Uppfinner hjulet igen & igen, så att säga. Kan inte göra intressanta referenser bakåt till det som varit.
Ointressant.
Ingen kan verka i ett vaccum. Allt hänger samman.
Sen har jag en känsla av att du tänker på kommersiell konst, vilken ju i högsta grad är beroende av andras gillande, och feta plånböcker.
"Hm, passar den här till soffan därhemma?"
Jag tror att du inte riktigt förstått vad "Konst" är för något.
Dvs jag tror att du har förväxlat "konstnärens" själva Kändisskap med själva konstverket.
Men det är i det som kruxet ligger förstår du.
Ett Konstverk, det står för sig själv.
Konstverket blir bedömt på egna premisser, för sina egna kvaliteter osv. Eett konstverk kan således flyttas omkring till rum efter rum, stad efter stad, land efter land - men ändå aldrig förlora sitt eget värde, sin egen identitet.
Men, en sån där "konceptuell jippo-konstnär", de skapar inget konstverk.
Folk - publiken - kommer bara för att begapa galningen.
Ju kändade han/hon är, ju fler kommer att komma.
Ungefär som världsberömde jippo-konstnärinnan Marina Abramovic.
Ett av hennes mest kända "konstverk" var helt enkelt att hon själv satt på en stol framför ett bord, och lät publiken stå i kö för att få sitta på stolen mittemot henne och titta i tystnad på henne under en minut. Sen var det nästa persons tur, osv.
Varför kom publiken tror du?
Hade någon publik överhuvudtaget kommit om hon varit totalt okänd och satt in en annons i tidningen om att man fick lov att komma till adress X och där sitta i tystnad för att titta på henne?
Nej, då hade ingen kommit.
Publiken kom bara för att hon är kändis.
Världskändis.
Jämför nu det konstverket med tex en målad tavla.
Den tavlan hade kunnat hänga var som helst, och folk hade ändå kunnat uppskatta den för dess egen skull.
Förstår du nu lite bättre om skillnaden mellan ett Konstverk och dessa moderna jippon?
Ett konstverk har ett Eget värde, men ett jippo handlar bara om upphovspersonens grad av kändisskap.
Det finns en annan världsberömd sådan här modern konceptuell jippo-konstnär som har gjort sig känd för att slå in kända byggnader och monument som en present.
Han har dessutom blivit väldigt Rik på kuppen pga det.
Fastighetsägare, stadsledningar och institutionsstyrelser osv låter honom få komma och slå in deras byggnad bara för att han är så Känd.
Inte för att konst skapas.
Publiken strömmar till för att få se det vansinniga jippot - för att han är Kändis.
Vet du vad, de hade kommit även om det hade varit Justin Bieber ... eller vilken annan kändis som helst.
Kändisskap - det är det som dessa nutida jippo-konstnärer är ute efter, och strävar efter. "Se mig, Älska mig, Beundra mig - bara för att jag är jag!" Det är vad det handlar om.
Ett Äkta konstverk däremot, det handlar som sagt bara om konstverket själv.
Och konstnärens framgångar och uppmärksamhet är totalt beroende av de konstverk som skapats, och vilken kvalitet de äger.
---
Du säger att traditionell konst inte har några kvaliteter, i jämförelse med den moderna konceptuella.
Men då är du vare sig objektiv eller ärlig, för hur förklarar du annars att det finns traditionella konstverk som fortfarande (trots många år, ibland många hundra år på nacken ... t.o.m. tusentals år) förmår förtrolla och hänföra, inspirera och motivera. Ja, de kan t.o.m. ge identitet. De förlorar aldrig sin aktualitet, går fortfarande att använda för olika syften.
Men - kommer Marina Abramovic "sitta-till-bords-installation" att leva vidare?
Nej, det vet du själv att det inte kommer. När hennes kändisskap är över kommer allt hon "gjort" att vara bortglömt också.
---
Konsten är unik för människan, och är det medium som vi kan använda för att visa för andra hur vi själva upplever, förstår världen.
Dvs genom konsten kan vi se det konstnären ser, uppleva det konstnären upplever, t.o.m. känna vad konstnären känner och förstå vad konstnären förstår.
Konstnärens geni är beroende av hur väl han förmår göra det.
---
Och jag har ju redan besvarat ditt påstående om graden av intresse för måleri osv.
Dvs intresset har aldrig varit högre och mer utbrett än dete är nu.
Aldrig tidigare i hela mänsklighetens historia har fler ägnat sig åt konstnärlig praktik.
Och det gör de både enskilt och individuellt, och genom att delta i alla de studiecirklar och kvällskurser som anordnas i hela landet, på olika nivå.
Men - för de som har det seriösa, allvarligt menade intresset - tillsammans med erforderlig Talang och grundskicklighet - de måste tyvärr säka sig utomlands.
För svenska staten har upphört att både undervisa i, och bevara kunskapen om, det praktiska hantverket kring de traditionella konstformerna (som måleri, som keramik- och glaskonst, skuptering osvosv.
Och det är konstigt, för intresset har som sagt aldrig varit större än nu.
Dessutom är det oförlåtligt att som stat bara Avveckla en traditionell skicklighetsbaseread hantverksform som detta.
För om man glömmer bort kunskaperna kan man inte få dem tillbaka.
Det tar ju många Generationer av samlade erfarenheter och framgångar för att nå fram till högsta nivå., liksom det sen tar tiotals år för en lärling att nå upp till mästerskapsnivå.
Hur kan man alltså välja att bara förkasta detta, den Kunskap som det tagit Så Lång Tid att uppnå ???
Bara kasta bort, för att istället satsa allt på något som inte ens har något värde, något som inte kräver vare sig skicklighet eller teknik - som är Helt Personlighetsanknutet (och dessutom som bara godkänns av en extremt liten klick bland samhällseliten).
---
När du skriver att konsten inte kan verka i ett vakuum så har du mer rätt än vad du själv förstår.
Ty helt rätt är det att den konceptuella konsten är en spegling av den Västerländska kulturen.
Tyvärr inte en Spontan spegling (dvs inte ens sann spegel), utan en aktivt vald spegling.
Aktivt vald och noga kontrollerad av de som besitter makten över masskommunikationsverktygen (dvs eliten, den politiska och kulturella eliten).
Tittar du på andra kulturer så kommer du att få se andra speglar.
Sök tex på Google på "caribian art", så kommer du att få se konstverk i form av målningar, med en tydlig "minsta gemensamma nämnare" - kulturellt baserad nämnare, som avslöjar vilken kulturell tillhörighet det är frågan om.
Lika så om du säker på andra kulturer, då kommer du också att få se speglingar avderas kulturella gemensamma nämnare.
Men till skillnad från den nutida västerländska konceptuella så är det utanför väst alltid frågan som Spontana yttringar - inte från ovan Påtvingade, framsläppta, noga kontrollerade.
Det västerländska måleriet (osv) har tyvärr blivit undertryckt, nertryckt - men det betyder inte att det inte finns.
För det finns, och i större omfattning än någonsin tidigare.
Precis som med tex den västerländska populärmusiken (som också har blivit kontrollerad och undertryckt).
Hmm ... när man ser på det såhär, så får man ju lätt intrycket att väst börjar närma sig diktatur ...
Är det inte så diktatur alltid börjar, med strikt kontroll över kulturen?