Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-29, 04:05
  #1
Medlem
Hej,

Juridikforumet verkade inte kunna bidra med så mycket, jag undrar om det finns kunskap i denna forumdel om rättssociologi m.m.?

Förbudet att gå mot rött ljus togs bort på grund av bristande regelefterlevnad för ett antal år sedan, dvs många gjorde det ändå. Att bristande regelefterlevnad är ett skäl för att avkriminalisera ett brott är inte en helt okontroversiell hållning. Vissa menar att bruket av vissa droger borde avkriminaliseras med liknande argument. Svårigheter för staten att upprätthålla ett förbud kan också tala för att förbudet ska avskaffas, kanske när det gäller internetbrott och liknande. I många fall menar nog de flesta att principiellt ska förbudet upprätthållas även om det är svårt att upprätthålla, i varje fall för allvarligare brott.

Jag söker läsning i dessa frågor, dvs litteratur (vetenskaplig). Det ovan sagda samt frågor om huruvida ett förbud får avsedd effekt vill jag läsa om. Har ni några lästips? Böcker/författare eller annat material?
Citera
2017-01-29, 06:32
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frlliois
ö
Jag söker läsning i dessa frågor, dvs litteratur (vetenskaplig). Det ovan sagda samt frågor om huruvida ett förbud får avsedd effekt vill jag läsa om. Har ni några lästips? Böcker/författare eller annat material?

Sök igenom ALLT Ryssland har att erbjuda om Lagar och Tillämpning, så får du en KLAR riktning i hur Nordiska Lagar fungerar.

Nordiska länders släktskap med Rysk lagstiftning är SLÅENDE. Särskilt om man betraktar de Kristjävla influationerna!
Citera
2017-01-29, 19:02
  #3
Medlem
Carobnjaks avatar
Jag skriver några tips senare idag.
Citera
2017-01-30, 07:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Jag skriver några tips senare idag.
Det uppskattar jag, tack!
Citera
2017-01-30, 22:20
  #5
Medlem
Carobnjaks avatar
Ursäkta för fördröjningen. Jag har nu konsulterat min hylla och de två böcker jag direkt tänkte på är dessa.

Människan, brottet, följderna - Birgitta Göransson, Gunnar Engström och Thomas Ekbom

Jerzy Sarnecki - Introduktion till kriminologi, volym 1 & 2

Annars kan du skicka ett PM till den här användaren och fråga. Han kommer säkert komma med några bättre tips. #Shalashaska Säg att det var jag som skickade dig.
Citera
2017-01-30, 22:44
  #6
Medlem
Carobnjaks avatar
Jag tror du kan kolla in dessa begrepp närmare. Rättsregler, rättsfaktum och rättsföljd. Det verkar för mig för att det är inom det området av rättssociologi som du borde kolla.

Här fanns en del tips. Kolla källorna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rättssociologi
Citera
2017-02-06, 07:03
  #7
Medlem
Tack för dina tips! Ska kolla upp detta.
Citera
2017-02-06, 10:46
  #8
Medlem
Carobnjaks avatar
Kolla även in kapitel 2 i denna avhandling.

https://www.researchgate.net/publica...skt_perspektiv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback