Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-29, 01:56
  #1
Medlem
Arbetarbroders avatar
Ok, det här har jag funderat på länge nu, och en sak är säker:
Måttstockarna är väldigt annorlunda, måhända inte på Flashback i samma grad som ute i samhället (eller?)

Två ord, Antisemitism och Rasism
Vad betyder dessa ord för dig? Dvs vad anser du är Rasism? Vad anser du är antisemtism?

Helst skulle jag vilja ha in frågeställningen vad Antisemtism & Rasism innebär i det svenska samhället anno Current Year - men de känns som en knepig frågeställning men har ni nån teori så shoot, vore intressant att höra.

Enligt god trådstartar-sed börjar jag:

*Rasism är att särbehandla människor baserat på Ras.
Antisemitism är Rasism, då det drabbar judar, och givetvis är det samma lika för alla som drabbas av Rasism och att ordet ens finns visar just en Rasism.
..precis som Hets Mot Folkgrupp är rasistisk i sin grund då Rasism mot vita inte räknas i Sverige. (om de fortfarande är så).
I sin vidrigaste form är Antisemitism ett skydd för Judisk Makt, vilket al-Jazeeras granskning visade tydligt (Flashback-Länk) men jag har även sett den Antisemitism som är ett avgrundsdjupt hat mot _alla_ judar, och det hatet är som jag upplever det riktigt mörkt och aggressivt. (och ovanligt)

Rasism i ett större mått, sett ur samhällets sida, är mest ett så pass missbrukat ord att man har förstört det, i sin kamp mot Kinapuffar & Nogger Black och allt vad de pysslar med nuförtiden.
Allt är Rasism! Donald Trump, Att vilja gå ur EU (After-Brexit), att påstå att nån är född utanför USA (HRC i US-Election) och SD men inte Moderaterna eller Sossarna/MP som införde gränskontroller som väl är så pass rasistiskt i Sverige att det snuddade vid "Literally Hitler" och då Antisemtism nästan.

Det ÄR också en farlig komponent i samhället, och används för splittra oss. I Europa muslimer mot kristna och USA svarta mot vita.
Sen brukar jag hävda att svenskar är ett av världens minst rasistiska folk, även om en vis gräns är nådd för svensken överlag nu och skapar en slags ofrånkomlig o mkt sorglig form rasism.

Flashback har överlag den nyktraste synen på Rasism i Sverige (även om de kan slå över i lite väl hårda ord ibland, vilket väl triggar Södermalm).
..och de finns såklart riktiga rasister. Vissa riktigt jävliga, andra riktigt märkliga.

Rasist/Rasism/Antisemtism är bland de mest missbrukade orden som finns, tror bara Flashback kan ha något slags rimligt svar.
Alltså:
Antisemitism och Rasism
Vad betyder dessa ord för dig? - vad anser du är Rasism? - vad anser du är Antisemitism?
Citera
2017-02-27, 22:32
  #2
Medlem
Vasterass avatar
De värsta rasisterna idag är troligen judarna.
De anser sig själva som judar stå närmast under Gud.

Därmed är också vi ickejudar inte människor, utan en form av kreatur som ska styras av och gynna judar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback