Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-29, 00:57
  #1
Medlem
partyboels avatar
Vilken av alla öar hade ni rekommenderat för ett kompisgäng på runt 35 år? Några töser och några grabbar. Vi vill ha lite variation med en del aktiviteter men gärna kunna ta en god bit mat och dricka gott. Uteliv får det gärna finnas men det är inte prio. Hellre något skönt strandhäng.

Vill undvika öar där det är orkan dagarna in och ut. Får gärna vara ett ganska säkert område med. Är inne på Aruba och Kuba som det ser ut just nu men har ingen koll alls av västindien. Har varit i hawaii och söker väl något liknanade som ligger lite närmare med det avslappnade klimatet, god mat och härliga människor. Tips mottages gladeligen!
Citera
2017-01-29, 03:22
  #2
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
Vilken av alla öar hade ni rekommenderat för ett kompisgäng på runt 35 år? Några töser och några grabbar. Vi vill ha lite variation med en del aktiviteter men gärna kunna ta en god bit mat och dricka gott. Uteliv får det gärna finnas men det är inte prio. Hellre något skönt strandhäng.

Vill undvika öar där det är orkan dagarna in och ut. Får gärna vara ett ganska säkert område med. Är inne på Aruba och Kuba som det ser ut just nu men har ingen koll alls av västindien. Har varit i hawaii och söker väl något liknanade som ligger lite närmare med det avslappnade klimatet, god mat och härliga människor. Tips mottages gladeligen!

Aruba +Curacao kombo? Kuba sägs ha dålig mat.
Citera
2017-01-29, 12:29
  #3
Medlem
Dejads avatar
Martinique är grymt, god mat, snygga stränder, möjlighet till allt från att besöka romdestillerier till att åka badbåt och titta på rev. Utelivet är helt ok och det är inte skitjobbigt att flyga dit. Guadeloupe är inte dumt heller under samma premisser som Martinique.

Eftersom flyg blir dyrt till småöarna så hoppar vi Grenadinerna, St Lucia och till viss del Grenada, även om de är trevliga ställen med. Trinidad är riktigt grymt under karnevalen men annars är det inte superturistvänligt. Ni skulle kunna hyra en båt och ta er runt, då är Virgin Islands, området kring Antigua, St Martin eller St Vincent att rekommendera och Grenadinerna blir intressant igen.
Citera
2017-01-30, 17:38
  #4
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Aruba +Curacao kombo? Kuba sägs ha dålig mat.

Det hade absolut kunnat vara något. Vad tilltalade dig själv mest?

Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Martinique är grymt, god mat, snygga stränder, möjlighet till allt från att besöka romdestillerier till att åka badbåt och titta på rev. Utelivet är helt ok och det är inte skitjobbigt att flyga dit. Guadeloupe är inte dumt heller under samma premisser som Martinique.

Eftersom flyg blir dyrt till småöarna så hoppar vi Grenadinerna, St Lucia och till viss del Grenada, även om de är trevliga ställen med. Trinidad är riktigt grymt under karnevalen men annars är det inte superturistvänligt. Ni skulle kunna hyra en båt och ta er runt, då är Virgin Islands, området kring Antigua, St Martin eller St Vincent att rekommendera och Grenadinerna blir intressant igen.

Du verkar ha åkt runt en del i karibien. Om du själv måste favorisera en ö, vilken är topnotch där man kan få lite av allt?
Citera
2017-01-30, 18:20
  #5
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
Det hade absolut kunnat vara något. Vad tilltalade dig själv mest?



Du verkar ha åkt runt en del i karibien. Om du själv måste favorisera en ö, vilken är topnotch där man kan få lite av allt?

Oj, svårt....

Seglade runt i Karibien så jag har lite skev bild men jag gillade Bequia och området därikring bra, söder ut finns Tobago Cays som erbjuder bra snorkling, dykning m.m. Det fanns gott om uteliv, helt ok mat och en liten svenskkoloni om man letar lite.
En ö som är dyr för oss att åka till, om man ska flyga här i från, men som nog kan ge en bra upplevelse är Antigua. Bra mellanting mellan turistigt och lokalt trivsamt, de ser fortfarande turister som något som går att acceptera (om man rör sig utanför de största turistkomplexen) samt att om man kommer strax efter påsk så har man en hel drös med segeltävlingar med fantastiska fester och en härlig stämning. Classic regattan är klart att rekommendera.
Men behärskar man språket (vilket jag inte gör) så är de franska öarna bra.
Citera
2017-01-30, 23:52
  #6
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
Det hade absolut kunnat vara något. Vad tilltalade dig själv mest?

Aruba=party party 100% och sola på stor vit strand, cocktails+shopping. Curacao=fantastiskt "akvarium" för snorkling/dyk. Mindre stränder och lite färre amerikaner. Willemstad är en charmig stad, lite mer äkta Karibien än Aruba kanske. Båda talar holländska men ofta engelska. Finns en båt som man kan åka med och se kusten + riktiga akvariefiskar http://insulinde.com/
+ Kanske en avstickare till lilla Bonaire? Fin snorkling och åsne-sanctuary. Lycka till.
Citera
2017-01-31, 22:11
  #7
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Oj, svårt....

Seglade runt i Karibien så jag har lite skev bild men jag gillade Bequia och området därikring bra, söder ut finns Tobago Cays som erbjuder bra snorkling, dykning m.m. Det fanns gott om uteliv, helt ok mat och en liten svenskkoloni om man letar lite.
En ö som är dyr för oss att åka till, om man ska flyga här i från, men som nog kan ge en bra upplevelse är Antigua. Bra mellanting mellan turistigt och lokalt trivsamt, de ser fortfarande turister som något som går att acceptera (om man rör sig utanför de största turistkomplexen) samt att om man kommer strax efter påsk så har man en hel drös med segeltävlingar med fantastiska fester och en härlig stämning. Classic regattan är klart att rekommendera.
Men behärskar man språket (vilket jag inte gör) så är de franska öarna bra.

Du kommer med strålande förslag. Hur är det med nattliv och liknanade på nämnda öar? Vi kommer ju givetvis hålla oss på stranden en del men vill så klart ha shopping, goda drinkar och lite mysigt uteliv. Maten är ganska viktig den med. Skulle även vara positivt om vi slapp åka runt massor. En lång flygresa är väl ungefär där min gräns går så undviker helst att åka vidare ytterligare.

Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Aruba=party party 100% och sola på stor vit strand, cocktails+shopping. Curacao=fantastiskt "akvarium" för snorkling/dyk. Mindre stränder och lite färre amerikaner. Willemstad är en charmig stad, lite mer äkta Karibien än Aruba kanske. Båda talar holländska men ofta engelska. Finns en båt som man kan åka med och se kusten + riktiga akvariefiskar http://insulinde.com/
+ Kanske en avstickare till lilla Bonaire? Fin snorkling och åsne-sanctuary. Lycka till.

Aruba verkar faktiskt tilltalande. Det jag letar efter är väl ett bora bora / seychellerna fast med lite mer liv så verkar ju som Aruba är det närmaste jag kan komma.
Citera
2017-01-31, 23:45
  #8
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
Du kommer med strålande förslag. Hur är det med nattliv och liknanade på nämnda öar? Vi kommer ju givetvis hålla oss på stranden en del men vill så klart ha shopping, goda drinkar och lite mysigt uteliv. Maten är ganska viktig den med. Skulle även vara positivt om vi slapp åka runt massor. En lång flygresa är väl ungefär där min gräns går så undviker helst att åka vidare ytterligare.Aruba verkar faktiskt tilltalande. Det jag letar efter är väl ett bora bora / seychellerna fast med lite mer liv så verkar ju som Aruba är det närmaste jag kan komma.
Ja, det är nog fler amerikanska turister där än på Bora bora, dock. Var noga med att hitta ett bra hotell så du slipper utsikt över oljeraffinaderiet. Eagle beach tror jag du ska undersöka! Nattliv o shopping, japp!
__________________
Senast redigerad av halvfestligt 2017-01-31 kl. 23:59.
Citera
2017-02-01, 10:46
  #9
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
Du kommer med strålande förslag. Hur är det med nattliv och liknanade på nämnda öar? Vi kommer ju givetvis hålla oss på stranden en del men vill så klart ha shopping, goda drinkar och lite mysigt uteliv. Maten är ganska viktig den med. Skulle även vara positivt om vi slapp åka runt massor. En lång flygresa är väl ungefär där min gräns går så undviker helst att åka vidare ytterligare.
Vill du flyga så lite som möjligt så är ställen som de franska öarna (flyg från paris), ABC öarna, St Martin (transfer miami eller amsterdam(typ)), Barbados bra. Givetvis kan du flyga med nåt charterföretag till Dominikanska republiken, ABC öarna, Kuba osv vilket kan bli grymt eller bli gräsligt beroende på var hotellen ligger. Öarna i sig är ganska små så man kan utan problem köra runt dem ett par gånger på en dag om man hyr en bil.

St Martin är en kul ö som är delad i mitten där du har Frankrike i norr, Nederländerna i söder. Ön har dels turistkomplex, stranden man kan bli omkullblåst av flygplan (fast nu flyger inte klm sin 747 dit längre), nattklubbar, bra restauranger och ett stor långseglar community (vilket är bra om man vill höra rövarhistorier och se hur folk kan leva på öl).

De flesta öarna har en hel del turistaktiviteter både i och utanför vattnet. Kolla upp vad reseföretagen erbjuder och vad ni är intresserade av så borde ni hitta nåt kul.

Är man beredd att festa med lokalinvånarna så finns det alltid nattliv i Karibien, men tänk er för att inte alla gillar turister, det finns fortfarande människor som inte är förtjusta i vita människor (undra vad vi kan ha gjort mot dem...) men oftast är det inga problem.

http://karibien.eu/ innehöll ganska lättsmält fakta om de flesta öarna. Att hyra en segelbåt kan vara ett härligt sätt att se flera öar men då blir det ofta ett hektiskt schema där man gör en förflyttning varje dag men det går ju bra att sola på däcket så väl som på sanden.

Måste dock varna för att solen tar ganska bra och jag såg många turister som var trasiga efter en dag i solen när jag var där nere.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2806687

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback