Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-02-02, 10:02
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Har kopplat en sladd in i CD-läsaren, en i hårddisken, två i moderkortet och två i grafikkortet. Trodde det var allt? En sladd blev dock över, en Peripheral 4-pin connector som jag inte hittar något ställe som den kan tänkas kopplas in i.

Det ska in två sladdar i disken, du har nog en molex-kontakt för ström och en sata för data.
Citera
2017-02-02, 12:35
  #74
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av princess.
Det ska in två sladdar i disken, du har nog en molex-kontakt för ström och en sata för data.

Såhär ser det ut nu vid hårddisken: http://sv.tinypic.com/r/2qbtbol/9

Det här är den enda kabeln som är över: http://sv.tinypic.com/r/jtquys/9

Vart fasen ska den in? Hittar inte ens ett uttag som ser ut att passa


EDIT. Här kommer även en video på hur jag kopplat alla sladdar: https://youtu.be/MG2DUEGDtj8

Någon som kan sen på rak arm något som är kopplat fel? Trodde ärligt talat man inte kunde misslyckas med att montera ett nätagg
__________________
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2017-02-02 kl. 12:52.
Citera
2017-02-02, 13:12
  #75
Medlem
Men byt ut hårddisken och lämna in den om det inte visar sig att den funkar med ny hårddisk eller jag förstår inte vad problemet är om du ändå har bestämt dig för att lämna in den? Nu kanske den inte startar alls iof med tanke på att du tog isär den och satte ihop den igen och det har blivit något knas med sladdarna jada jada. Du kan ju komma åt disken med en annan dator om det inte är den som är körd, det är väl ett senare problem isåfall om du har grejer där du måste spara. Eller lämna in den utan och be dem sätta i ny eller nåt eller vad fan köp en ny dator bara.
__________________
Senast redigerad av princess. 2017-02-02 kl. 13:30.
Citera
2017-02-02, 14:14
  #76
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Det var powersw-sladden som hade åkt ur moderkortet, så nu händer i alla fall något när jag trycker på on-knappen.

Dessvärre agerar datorn på exakt samma sätt, fläkten startar 2 sekunder och blått neon börjar lysa men den startar inte. Dvs, det var inget fel på det förra nätagget. Undra vad fan då som kan vara fel..

Kan det vara moderkortet som dött?
__________________
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2017-02-02 kl. 14:26.
Citera
2017-02-02, 16:38
  #77
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Kan det vara moderkortet som dött?
Inte helt omöjligt att det är processorn som har dålig kontakt med fläkt och/eller kylning så att datorn stänger av sig på grund av överhettning. Det kan gå väldigt snabbt.
Citera
2017-02-02, 20:48
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Det var powersw-sladden som hade åkt ur moderkortet, så nu händer i alla fall något när jag trycker på on-knappen.

Dessvärre agerar datorn på exakt samma sätt, fläkten startar 2 sekunder och blått neon börjar lysa men den startar inte. Dvs, det var inget fel på det förra nätagget. Undra vad fan då som kan vara fel..

Kan det vara moderkortet som dött?


Testade du ens mitt förslag?
Citera
2017-02-05, 16:21
  #79
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Det var powersw-sladden som hade åkt ur moderkortet, så nu händer i alla fall något när jag trycker på on-knappen.

Dessvärre agerar datorn på exakt samma sätt, fläkten startar 2 sekunder och blått neon börjar lysa men den startar inte. Dvs, det var inget fel på det förra nätagget. Undra vad fan då som kan vara fel..

Kan det vara moderkortet som dött?

Har du provat att ta ut ett av ram-minnen som jag föreslog? Och sen testa sig fram genom att byta plats på minnen osv för att se om det är dom det beror på.

För min dator betedde sig så där när det var problem med ramarna.

Och är det inte det så testa att plocka ut grafikkortet och starta datorn för att utesluta att det är grafikkortet.
Citera
2017-02-25, 22:06
  #80
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Kul. Efter mycket om och men så lämnade jag till slut in datorn på Alina för felsökning för 600:- spänn. Svaret blev att det måste vara moderkortet som är kaputt.

Jag beställer hem ett 1155-moderkort från Polen via eBay för 800:- kr. Väntar 2 veckor tills det kommer. Sitter 6 timmar idag och byter moderkort (hur det kan ta 6 timmar för mig att montera ned ett moderkort och montera dit ett nytt är en diskussion i sig...). Nu när jag äntligen blev klar och ska sätta igång datorn så beter den sig på EXAKT samma vis.

Fläkten försöker starta och neonlampan lyser, men inget mer händer.

Vafa-aaan..

Och några pengar tillbaka från Alina kan jag väl glömma att få
Citera
2017-02-25, 23:25
  #81
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Kul. Efter mycket om och men så lämnade jag till slut in datorn på Alina för felsökning för 600:- spänn. Svaret blev att det måste vara moderkortet som är kaputt.

Jag beställer hem ett 1155-moderkort från Polen via eBay för 800:- kr. Väntar 2 veckor tills det kommer. Sitter 6 timmar idag och byter moderkort (hur det kan ta 6 timmar för mig att montera ned ett moderkort och montera dit ett nytt är en diskussion i sig...). Nu när jag äntligen blev klar och ska sätta igång datorn så beter den sig på EXAKT samma vis.

Fläkten försöker starta och neonlampan lyser, men inget mer händer.

Vafa-aaan..

Och några pengar tillbaka från Alina kan jag väl glömma att få

1) Har du testat RAM-minnena ett och ett som föreslagits tidigare?

2) Sitter samtliga distanser mellan moderkortet och chassit som de ska?

3) Har du monterat ur och monterat i batteriet även på det nya moderkortet så att vi kan släppa att det är en rensning av CMOS som behövs?

4) Blir processorn varm när du startar upp datorn? Känn på kylaren med fläkten urkopplad. Är den kall kan processorn vara felmonterad eller trasig. Ta loss processorn och inspektera alla pins i sockeln och att inget kortsluter kontaktytorna på processorns undersida. Testa med en annan processor om möjligt.

5) Har du ett annat gammalt grafikkort så testa med det istället för det som sitter i datorn nu.

6) Kan du koppla skärmen till grafikkortet direkt via DVI istället för med VGA-adaptern du använder och se vad som händer?
Citera
2017-03-05, 22:05
  #82
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Uppdatering: Köpte inte ett nytt moderkort i onödan, för det visade sig att det var både moderkortet OCH ett av ram-minnena som hade gett upp. Nu snurrar datorn
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback