Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-28, 18:31
  #1
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Sedan ett år tillbaka startar inte datorn och nu är det dags att få tummen ur och lämna in den hos den lokala datahandlaren så ska han få felsöka.

Kruxet är att jag vet att det finns säkert uppemot 200-300 bilder på datorn som jag inte vill ska komma fram (eller att ngn annan överhuvudtaget ser), mestadels på mig och min flickvän. (det är väl egentligen hon som nojar mest, men jag förstår väl det också)

Hur ska jag gå tillväga? Jag kan säkert lista ut med hjälp av lite googlande hur man tar ut hårddisken (är helt novis på datorer..), men kommer det ens hjälpa eller kommer han fortfarande kunna se dem?

Och kommer datakillen överhuvudtaget ens kunna felsöka och komma fram till vad felet är om hårddisken är uttagen? (risken finns ju att det faktiskt är hårddisken som är kaputt)
__________________
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2017-01-28 kl. 18:34.
Citera
2017-01-28, 18:35
  #2
Medlem
constants avatar
Bränn en ISO-disk med någon Linux, och boota datorn med den.

Om datorn inte ens startar så långt får du nog ta ut disken och kolla på den i någon annan dator.
Citera
2017-01-28, 18:37
  #3
Medlem
Ta ut hårddisk och sätta dit en annan hårddisk.
Du behåller den hårddisk med bilder till annan likadan dator om du hittar
på nätet och köpa den i stället....
Eller vänta din egen datorn på reparation ....

Du måste ha back up och usb hela tiden när du laddar och förvarar dom i dessa lilla hårddisk låda utanför dator....
Citera
2017-01-28, 18:40
  #4
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Bränn en ISO-disk med någon Linux, och boota datorn med den.

Om datorn inte ens startar så långt får du nog ta ut disken och kolla på den i någon annan dator.

Datorn startar inte ens så långt, fläkten går igång och den börjar lysa men det är allt som händer

Citat:
Ursprungligen postat av -.-zZZZ
Ta ut hårddisk och sätta dit en annan hårddisk.
Du behåller den hårddisk med bilder till annan likadan dator om du hittar
på nätet och köpa den i stället....
Eller vänta din egen datorn på reparation ....

Du måste ha back up och usb hela tiden när du laddar och förvarar dom i dessa lilla hårddisk...

Så det är 110% omöjligt för datasnubben att få tillgång till mina bilder om jag lämnar in den utan hårddisk? Ja det var tanken, att lämna in den på reparation. Men det känns som att han kommer bli misstänksam om jag lämnar in den utan hårddisk
Citera
2017-01-28, 18:41
  #5
Medlem
Ta ut disken o kopiera fotona till en annan disk. Sen radera du dem på trasiga datorns disk. Iofs finns raderade fotona osynligt kvar men vet inte varför någon seriöst skulle börja söka efter raderade filer. Men för att vara på säkra sidan ta ut disken o för den på reparation. Kanske du kan fixa det själv.. vad är det som inte fungerar?
Citera
2017-01-28, 18:44
  #6
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Datorn startar inte ens så långt, fläkten går igång och den börjar lysa men det är allt som händer
Kan du tänka dig att meka lite med datorn?

Hur långt går det efter att du startat? Får du upp något på skärmen?
Citera
2017-01-28, 18:44
  #7
Medlem
Ett sätt är att ta ur disken och sätta i en "docka/dockningsstation" kopplad till annan dator och själv plocka bort bilderna. Men för att vara helt säker måste du ju skriva över arean med annan data för att de inte ska kunna återskapas, fast det är lite överkurs. Dessutom måste ju disken vara läsbar. Jag menar så att det inte är själva disken som gått i pension.

Ett annat sätt kan ju vara att ladda hem Ubuntu eller liknande operativ och lägga på USB-minne för att sedan starta datorn med det operativet och komma åt filerna den vägen. Men även det förutsätter att disken är läsbar.
Citera
2017-01-28, 18:50
  #8
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Från första början hade jag tänkt att försöka felsöka och "laga" den på egen hand, men har googlat lite och även startat en tråd i en data-grupp på Facebook men efter att helt seriöst ALLA gett olika svar på vad som skulle kunna tänkas vara felet så gav jag upp och beslöt mig för att lämna in hos en riktig datorreparatör.

Trycker man på datorn börjar fläkten låta och det blåa neonljuset lyser, sen händer absolut ingenting. Fått 20 olika svar pä vad som kan tänkas vara fel. Processor, grafikkort, hårddisk, fläkt, nätaggregatet, minnen m.m.
Citera
2017-01-28, 18:51
  #9
Medlem
constants avatar
Du kan hitta en ny dator för 2-3.000:-. Antagligen marginellt mer än vad reparation av din kostar, om du inte grejar själv.

Om du beskriver lite mer kanske vi här kan tipsa om vad det kan vara för fel.
Citera
2017-01-28, 18:55
  #10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Från första början hade jag tänkt att försöka felsöka och "laga" den på egen hand, men har googlat lite och även startat en tråd i en data-grupp på Facebook men efter att helt seriöst ALLA gett olika svar på vad som skulle kunna tänkas vara felet så gav jag upp och beslöt mig för att lämna in hos en riktig datorreparatör.

Trycker man på datorn börjar fläkten låta och det blåa neonljuset lyser, sen händer absolut ingenting. Fått 20 olika svar pä vad som kan tänkas vara fel. Processor, grafikkort, hårddisk, fläkt, nätaggregatet, minnen m.m.
Det kan vara kylningen till processorn som bråkar, du lär kunna se om den fläkten går igång.

Jag har faktiskt en dator med precis samma fel, har bara inte haft lust att fixa :-) I mitt fall är det nog nätaggregatet som inte längre vill. Allt hände under ett åskoväder och jag var korkad nog att fortsätta surfa :-)

Om inget kommer upp på skärmen, så är det något av det jag beskriver.
Citera
2017-01-28, 18:57
  #11
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du kan hitta en ny dator för 2-3.000:-. Antagligen marginellt mer än vad reparation av din kostar, om du inte grejar själv.

Om du beskriver lite mer kanske vi här kan tipsa om vad det kan vara för fel.

Det här är min dator, köptes för 7k 2011 och jag byggde ihop den själv:
MSI P67A-C45 REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Cooler Master Hyper 212 Plus 1
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB
XFX Core Edition 550W
Fractal Design Define R3 chassi, Svart

Är den helt out of date och onödig att lägga pengar på för att reparera?
Citera
2017-01-28, 18:59
  #12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Det här är min dator, köptes för 7k 2011 och jag byggde ihop den själv:
MSI P67A-C45 REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Cooler Master Hyper 212 Plus 1
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB
XFX Core Edition 550W
Fractal Design Define R3 chassi, Svart

Är den helt out of date och onödig att lägga pengar på för att reparera?
Om du byggt datorn själv så måste du kunna felsöka.

Får du upp något på skärmen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback