Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-28, 17:56
  #1
Medlem
thehater123s avatar
Tänker på om du observerar ett våldtäktsförsök, talarushcirkel eller bara en kvinna som blir slagen på allmän plats. Skulle du ingripa med risk för ditt eget liv, kanske få kläder sönderslitna, laptopen stulen / förstörd osv?

Förr i tiden kände jag att det var självklart ja på den här frågan, men allt eftersom åren har gått så har jag börat känna mig mindre och mindre empatisk mot främligar i allmänhet. Skulle man verkligen känna empati så skulle man ju ösa pengar till romska tiggare, och dem skiter jag totalt i exempelvis.

Till saken hör också att jag gått segrande ur ett slagsmål i hela mitt liv, därför så vet jag att jag nog garanterat skulle få stryk.

Men åter till frågan, hur skulle du agera?
__________________
Senast redigerad av thehater123 2017-01-28 kl. 18:00.
Citera
2017-01-28, 17:59
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thehater123
Tänker på om du observerar ett våldtäktsförsök, talarushcirkel eller bara en kvinna som blir slagen på allmän plats. Skulle du ingripa med risk för ditt eget liv, kanske få kläder sönderslitna, laptopen stulen / förstörd osv?

Förr i tiden kände jag att det var självklart ja på den här frågan, men allt eftersom åren har gått så har jag börat känna mig mindre och mindre empatisk mot främligar. Framförallt om de är kvinnor. Skulle man verkligen känna empati så skulle man ju ösa pengar till romska tiggare, och dem skiter jag totalt i exempelvis.

Till saken hör också att jag gått segrande ur ett slagsmål i hela mitt liv, därför så vet jag att jag nog garanterat skulle få stryk.

Men åter till frågan, hur skulle du agera?

Jag skulle alltid hjälpa en medmänniska.
Bara att greppa första tillhygge och svinga.
Rädd har jag aldrig varit. Handling först - tänker sen.
Citera
2017-01-28, 18:00
  #3
Medlem
mr2cools avatar
Skulle nog ringa 112, ingen idé o leka hjälte!
Citera
2017-01-28, 18:01
  #4
Medlem
f30malmos avatar
Jag som kvinna skulle hjälpa. Förmodligen helt dumdristigt och skulle sluta med att någon mördade mig, men är väldigt impulsstyrd.

Enda gången jag hade backat hade varit om skjutvapen ar inblandat.
Citera
2017-01-28, 18:01
  #5
Avstängd
olasvenssons avatar
Citat:
Skulle du ingripa med risk för ditt eget liv

Nej.
Citera
2017-01-28, 18:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thehater123
Tänker på om du observerar ett våldtäktsförsök, talarushcirkel eller bara en kvinna som blir slagen på allmän plats. Skulle du ingripa med risk för ditt eget liv, kanske få kläder sönderslitna, laptopen stulen / förstörd osv?

Förr i tiden kände jag att det var självklart ja på den här frågan, men allt eftersom åren har gått så har jag börat känna mig mindre och mindre empatisk mot främligar. Framförallt om de är kvinnor. Skulle man verkligen känna empati så skulle man ju ösa pengar till romska tiggare, och dem skiter jag totalt i exempelvis.

Till saken hör också att jag gått segrande ur ett slagsmål i hela mitt liv, därför så vet jag att jag nog garanterat skulle få stryk.

Men åter till frågan, hur skulle du agera?
När en människa är i nöd och ingen annan ingriper så ställer jag givetvis upp. Jag struntar fullkomligt i om andra inte vill göra något. Jag tar gärna initiativet och ställer upp oavsett situation. Om jag dör så dör jag.
Citera
2017-01-28, 18:05
  #7
Avstängd
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr2cool
Skulle nog ringa 112, ingen idé o leka hjälte!

Hoppas folk tänker samma om dig.
Citera
2017-01-28, 18:06
  #8
Medlem
thehater123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Enda gången jag hade backat hade varit om skjutvapen ar inblandat.

Det är inte så mysigt att gå emot knivar heller rent ärligt. Hur du än gör kommer du cuttad nån stans.
__________________
Senast redigerad av thehater123 2017-01-28 kl. 18:08.
Citera
2017-01-28, 18:06
  #9
Medlem
Anti-WOGs avatar
Nej
Citera
2017-01-28, 18:09
  #10
Medlem
Couplets avatar
Ingriper alltid, med risk för eget liv och egendom. Alltid. Skulle inte kunna leva med mig själv annars, så det vore lika bra att jag dog ändå, om jag bara vände bort blicken.

jag vet inte om det är något fel på mig, men jag "drabbas" av mkt sånt här och jag vet, av erfarenhet, att mina reaktioner i kris är i enlighet med mina moraliska värderingar.
Citera
2017-01-28, 18:11
  #11
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thehater123
Det är inte så mysigt att gå emot knivar heller rent ärligt. Hyr du än gör kommer du cuttad nån stans.

Ja antagligen. Men vet av erfarenhet att jag tänker för lite i situationer som dessa.

Det är när saker går fort, som när jag en gång såg någon bli skjuten som jag liksom fryser. Fick mer impuls att lägga mig på marken än att hjälpa, inledningsvis.

Men ett våldtäktsförsök med en enda våldtäktsman som inte verkar ha vapen, han borde vara lätt att stoppa.
Citera
2017-01-28, 18:17
  #12
Medlem
C0ws avatar
Vadå svensk kvinna? Ska man inte hjälpa andra kvinnor eller? Om något så ska man vara mer villig att hjälpa dem än svenska extremfeministiska manshatande kvinnor.

Men ja, är väl självklart att man ska ställa upp i den mån man kan. Hade jag sett 1-2 grabbar på en tjej så hade jag gått rakt på. Men är det 3+ så känns det inte som att man kan göra så mycket. Eller om det är skjutvapen inblandade.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag skulle alltid hjälpa en medmänniska.
Bara att greppa första tillhygge och svinga.
Rädd har jag aldrig varit. Handling först - tänker sen.

Och åka dit på det själv som den där mannen som slog till GM med domkraft. Så in i helvete dumt att man inte vet hur man ska reagera på det... nästa gång låter han GM våldta istället för att ingripa. Eller kanske han åtminstone gör ett försök med att skrika aja baja, men jag tvivlar på att det hjälper.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback