Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-28, 15:41
  #1
Medlem
Matberoendes avatar
Så sedan ett tag sedan har jag lagt märke till att min dator håller på och reglerar mina ljud. Om jag har uppe en webbläsarflik som spelar upp ett ljud, och öppnar en till så är ljudet lägre i den nyöppnade fliken. Spelar jag musik från spotify och samtidigt spelar upp ljud från en webbläsarflik så är skiljer sig ljudnivåerna, stänger jag ner vad som har en högre ljudnivå så höjs plötsligt den andra ljudkällan. Det samma gäller exempelvis om jag har en Twitch stream igång på webbläsaren och startar up CSGO, då är ljudet från CSGO lägre och om jag stänger ner streamen så går volymen hos CSGO upp till festivalnivå.

Det är inte specifikt för webbläsare, program som discord/skype eller spel. Det verkar som att det är beroende av huruvida något har en ljudkälla. Jag har försökt att inaktivera windows automatiska ljudreglering när den uppmärksammar kommunikationsaktivitet, men det har inte hjälpt.

Någon som känner igen det och vet hur fasen jag får windows att ge fan i mina ljudnivåer?

System: Windows 10 (Samma problem på Windows 8.1)

Kända problemprogram:
Webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox och Opera.
Discord
Skype
CS:GO
Euro Truck Simulator
Spotify
Citera
2017-01-29, 07:04
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matberoende
hur fasen jag får windows att ge fan i mina ljudnivåer?
Om det är en bärbar eller märkesdator, vilken dator gäller det? fabrikat och modell. Om den är hembyggd, vilket moderkort eller ljudkrets har den?

Hur är datorn kopplad till högtalare? Är det t.ex högtalare/lurar isatta direkt i datorns uttag? laptop med inbyggda högtalare? eller körs det optiskt ut till en surroundförstärkare eller .. hur är det kopplat?

Hur många ljudkanaler används? 2.0? 5.1? 7.1?
Matchar högtalarinställningarna i ljudkontrollpanelen det antal högtalare/kanaler som faktiskt används?

Har du tittat i ljudkontrollpanelen, inställningar för ljudkretsen?
Stäng av allt "auto", allt "dynamisk", allt "adaptivt" osv, stäng av allt som försöker tänka själv. Stäng av allt eq, ambiens, akustik, boost, loudness, filter, kanalutfyllnad osv, sätt allt så neutralt och okomplicerat som möjligt.

Sök om det finns uppdeteringar till ljuddrivrutinen, testa annars med en äldre om det finns.

Testa ange en annan utenhet/mixer t.ex ändra "realtek mixer" till "microsoft" eller nåt annat i den mån det finns, se vad som händer, prova alla möjligheter.
Citera
2017-01-29, 22:16
  #3
Medlem
Matberoendes avatar
Verkar som att jag lyckats fixa problemet efter lite djupare dykning på internet.

Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Ljud. Valde sedan standardenheten för högtalare. Egenskaper > Förbättringar. Där checkade jag i "Inaktivera alla ljudförbättringar". Vips så vars det lugn å frid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback