Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-28, 09:00
  #1
Medlem
någon som vet var man kan köpa en receiver till ruger 10/22 ?
Citera
2017-01-28, 12:03
  #2
Medlem
beställa vapendelar utanför eu

tjenixen, tänkte bygga ihop en ruger 10/22, jag har redan avtryckarmekanism och pipa samt stock, behöver en receiver, om jag beställer en helt ny från kanada/usa, är de stor risk tullen kollar de, det är ju bara en lite del och den är helt ny så stickprov gör ju inget
Citera
2017-01-28, 12:14
  #3
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delongames1
någon som vet var man kan köpa en receiver till ruger 10/22 ?

Du kan ju alltid se vad du hittar på Brownells.
Citera
2017-01-28, 12:28
  #4
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delongames1
tjenixen, tänkte bygga ihop en ruger 10/22, jag har redan avtryckarmekanism och pipa samt stock, behöver en receiver, om jag beställer en helt ny från kanada/usa, är de stor risk tullen kollar de, det är ju bara en lite del och den är helt ny så stickprov gör ju inget

Hur funkar det legalt om man vill bygga sitt eget vapen? Måste man ansöka om licens för vissa delar, ex pipa?
Citera
2017-01-28, 13:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Hur funkar det legalt om man vill bygga sitt eget vapen? Måste man ansöka om licens för vissa delar, ex pipa?

yes man måste ha ha licens för pipan och stommen (receiver) och något mer men jag har ingen licens och tänker inte ha det nu när jag bara ska plinka lite, bor en jävla bit in i skogen
Citera
2017-01-28, 22:22
  #6
Medlem
beställa vapendelar från kanada, tullen röntgar paket ?

hej, tänkte köpa en receiver/stomme, dem är ju licens pliktiga här i sverige men det går att beställa från kanade ( jag har pratat med ett företag och han skickar gärna) delen är helt ny så inget hundarna kan känna, är det stor risk att tullen tar den ? det är ju bara en stålbit som inte är så stor och liknar inte något som ska sitta på ett vapen, hur gör tullen med paket som kommer från kanada/utanför eu ? röntgar tullen paketen eller endast stickprov ?
Citera
2017-01-28, 22:25
  #7
Medlem
Aakkes avatar
De kommer ta det, de vet vad de letar efter
Citera
2017-01-28, 22:32
  #8
Medlem
Eoppoyzs avatar
Ring Tullverket och fråga?
Citera
2017-01-28, 23:27
  #9
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delongames1
yes man måste ha ha licens för pipan och stommen (receiver) och något mer men jag har ingen licens och tänker inte ha det nu när jag bara ska plinka lite, bor en jävla bit in i skogen

I sådana fall tycker jag att du köper dig ett licensfritt luftgevär istället. Sedan tar du jägarexamen och skaffar laglig licens på 10-22:an istället. Kanske rent av börjar jaga med?
Citera
2017-01-29, 01:05
  #10
Medlem
Denna är väll helt lagligt att ta in ??? Den är ju inte klar så det är ju i en vapendel ? Jag har tillgång till verktyg att göra klart den
http://dlaskarms.com/products/10-22-...picatinny-rail
Citera
2017-01-29, 01:47
  #11
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delongames1
Denna är väll helt lagligt att ta in ??? Den är ju inte klar så det är ju i en vapendel ? Jag har tillgång till verktyg att göra klart den
http://dlaskarms.com/products/10-22-...picatinny-rail

Chansen att dom tar den i tullen är minimal, USA är inget högriskland.
Så länge dom har diskret avsändare och inte "arms" med i namnet så ökar nog chanserna dramatiskt.
Har köpt saker på Ebay i +10 år, runt 500 köp allt från barnkläder till gud vet vad - en enda gång har tullen öppnat paketet och då var det ett 40-tal knivar, dom bara tejpade igen det och skickade det vidare till mig.
Jag tror att det där i lagens mening är en obrukbar metallklump i sin nuvarande form.
Efter en stund i verkstan dock inte alls laglig...

Köpte en 22 tums kaliber 22 pipa från USA till en moddad Crosman 2240, gick rakt igenom tullen, iofs till ett luftvapen men den pipan skulle man kunna nyttja till annat om man bara ville.
Det stod ju ingenstans vad pipan var till heller, den kom i ett papprör med plastpluppar i ändarna och lite tejp, det skrek pipa om paketet.
__________________
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2017-01-29 kl. 02:34.
Citera
2017-01-29, 01:53
  #12
Medlem
Paketet har väl en avsändare?
Kommer det från Arne Ankas vapenfabrik så lär tullen vilja titta i paketet.
Finns ingen seriös vapenhandlare som skickar paket under påhittade företagsnamn.

Polisen kommer göra husrannsakan hos dig.

Ta vapenlicens o köp det lagligt istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback