Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-12, 22:01
  #13
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Problemet är bara att vi (människor) har fullständigt slutat som "djur" att följa någon som helst evolutionär vetenskap..

Spännande!
Berätta mer!

Har redan haft en vääldigt lång diskussion om detta i en annan tråd... orkar inte dra detta igen...

Men i korthet... en av evolutions mekanismer bygger att organismer anpassar sig till miljön...

Och jag vet inte hur anpassad du är för Norrland som exempel... vi (människor) har vänt på steken och anpassar miljön för oss...
Sedan kan man prata om andra saker så som alla våra genetiska sjukdomar... visst kan du hitta genetiska sjukdomar hos andra djur typ hundar (idag) men att påstå att hundar har haft någon naturlig evolution stämmer ju inte riktigt... dessa genetiska sjukdomar (som är ett hinder för organismen) ligger människan till grund för... normalt dör dessa ut alternativt är/bli en anpassning för en typ av miljö...

Läkarvetenskap hur många andra djur arter har något liknande? eller menar du att ALLA andra djurarter följer någon "evolutionär" "lag" och vi är den enda djur arten som gör precis tvärtom ändå skall kalla det för evolution?

Finns fler saker... men jag skulle kalla människans evolution för något annat (då vi knappt har något gemensamt (i evolutionära termer) med alla andra djur (som inte är påverkade av människan)... varför inte mänsklig teknisk evolution... typ...
Men hur som helst det finns en tråd och långa diskussioner... leta vet ja...
Citera
2017-02-20, 20:57
  #14
Medlem
jagnickars avatar
Ja det var ju pinsamt att jag inte sökte på redan befintliga trådar kring ämnet, så nu finns det en till.

Varför tror ni många fortfarande håller fast vid att svältläge finns? Finns det felriktade källor eller bara en bra ursäkt att hålla fast vid.. ?
Citera
2017-02-20, 23:43
  #15
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Varför tror ni många fortfarande håller fast vid att svältläge finns? Finns det felriktade källor eller bara en bra ursäkt att hålla fast vid.. ?

Äter man mindre så går man ju ner i vikt, men för att fortsätta gå ner i vikt (när man redan gått ner i vikt) måste man ju äta ännu mindre.

Väger du 90 kilo och går ner till 85 kilo måste du ju för att gå ner ytterligare räkna kaloriunderskott med utgångspunkt 85 kilo, inte 90. En sån enkel grej tror jag många missar, och då kan man uppfatta det som att kroppen går i "svältläge" för man äter ju mindre än man gjorde tidigare men viktnedgången stannar av.

Sen vekar det ju vid första anblick logiskt att kroppen vill spara på den energi som finns.
Citera
2017-02-20, 23:49
  #16
Medlem
T4 omvandlas till T3 reverse som i sin tur drar ner på farten i metabolismen. Detta sker inte på dagar utan snarare månader av underskott. Fritt från mina biologistudier så med viss reservation.
Citera
2017-02-21, 11:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Ja det var ju pinsamt att jag inte sökte på redan befintliga trådar kring ämnet, så nu finns det en till.

Varför tror ni många fortfarande håller fast vid att svältläge finns? Finns det felriktade källor eller bara en bra ursäkt att hålla fast vid.. ?

Jag tror det stod/står om svältläge i tidningar man hittar i tidningshyllorna i affären. Är man insatt i träning kan man kolla i valfri tidning för att hitta mängder med BS. Speciellt i kvällstidningar.
Många som börjar banta är så stolta över att tappa 5kg första veckan. Sen förstår de ingenting varför de inte tappar mycket andra veckan. Kanske tror de att de hamnat i svältläge.
Citera
2017-04-05, 14:15
  #18
Medlem
uppmarksamhetbehovs avatar
Som fd anorektiker så kan jag säga dig att det är en myt. Iallafall i mitt fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback