Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-27, 23:48
  #1
Medlem
Sen jag hört om att mjölk innehåller mer kalorier än läsk har jag blivit rädd för mjölk, även om jag vet att mjölk och cola till innehållet inte ens kan jämföras. Mjölk innehåller bra saker medans cola är bara socker. Sen har jag hört kostrådgivare säga att vuxna knappast behöver dricka mjölk och att mjölk är nödvändigt för barn, inte för vuxna.

I min nuvarande kost som ska hjälpa mig att antingen gå ner till sommaren eller åtminstone behålla den nuvarande vikten, i den kosten ingår bl.a. 1 kg morötter dagligen. Idag köpte jag en blender för att i fotsättningen få i mig morötterna i flyttande form, tyvärr så upptäckte jag att morötterna i flyttande form inte alls är lika gott som när jag äter morötterna hela.

Annat i min kost går redan inte att dra ner på så den delen jag kan dra ner på är morötterna.

Så, hur mycket mjölk ska jag lägga i blendern och hur mycket i den 1 kg morötterna ska jag dra ner på för att kalorierna i blendern som består av mjölk och morötter ska motsvara 1 kg morötter?

Trots att jag är rädd för mjölk pga kalorierna så tycker jag att det måste vara bättre för kroppen att få mindre morötter än 1 kg och de minuskalorierna få genom annat i det här fallet som innehåller massa bra. Hängde ni med där? Det läkare brukar säga, att tom vatten kan vara skadligt i större mängd. Så visst blir mindre morötter med lite mjölk är bättre än mer morötter och icke mjölk alls?

Sen är det så att min ekonomi är lite kritisk, så jag måste handla på Lidl. Vilken mjölk från Lidel är bättre?

I övrigt har jag slutat helt med allt ohälsosamt tex läsk, chips, all form av socker, godis, makaroner etc.

Obs! Mjölken ska jag ha till morötterna i blendern.
__________________
Senast redigerad av CocaCola86 2017-01-27 kl. 23:58.
Citera
2017-01-27, 23:55
  #2
Medlem
jagnickars avatar
Kan du bara inte väga morötterna och räkna ut dess kalorier i motsvarighet till mjölk?
Citera
2017-01-27, 23:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Kan du bara inte väga morötterna och räkna ut dess kalorier i motsvarighet till mjölk?

Om vi säger att jag drar ner 1 kg morötter till 0,5 kg morötter. Hur mycket mjölk får jag ha till 0,5 kg morötter för att det ska bli sammanlagt 500 kalorier?
Citera
2017-01-28, 00:11
  #4
Medlem
neuron-drones avatar
Förutsatt att det är råa morötter blir det en himla massa mjölk. Ett halvkilo morötter kanske har 200-250 kalorier. Fast de kanske vägs kokta? Då blir det helt annorlunda.
Citera
2017-01-28, 00:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Förutsatt att det är råa morötter blir det en himla massa mjölk. Ett halvkilo morötter kanske har 200-250 kalorier. Fast de kanske vägs kokta? Då blir det helt annorlunda.

Morötter i påsar direkt från affärens grönsaksdisk. 0,5 liter mjölk och 0,5 kilo morötter, blir det max 500 kcal då?
Citera
2017-01-28, 00:25
  #6
Medlem
neuron-drones avatar
En halv liter mellanmjölk give or take. Så ja.

En del anser att högpastöriserad mjölk är sämre, den finns på Lidl. Så kanske undvika denna? Men finns även vanlig lågpastöriserad mjölk där. Och eko oftast.
__________________
Senast redigerad av neuron-drone 2017-01-28 kl. 00:27.
Citera
2017-01-28, 03:42
  #7
Medlem
neuron-drones avatar
Tror du att du kommer bli gul? Det blev min morotsjuicedrickande kompis.
Citera
2017-01-28, 06:18
  #8
Medlem
Bra substitut till mjölk är antingen mandelmjölk eller havredryck. 😊 Mycket nyttigare också!
Citera
2017-01-28, 09:14
  #9
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Förutsatt att det är råa morötter blir det en himla massa mjölk. Ett halvkilo morötter kanske har 200-250 kalorier. Fast de kanske vägs kokta? Då blir det helt annorlunda.
Morötter har troligtvis närmre 175 kcal per halvkilo. 500 kcal per kilo låter det inte hemskt mycket tycker du?

TS, vad för mjölk pratar vi om? och hur svårt är det egentligen att räkna på själv..?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback