Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-30, 09:16
  #73
Medlem
Är jag den enda här som blivit erbjuden att hyra eller få "gratis" router, tackat nej och sedan ändå fått krav på att skicka tillbaka den?

Jag har råkat ut för detta två gånger! Första gången var jag lite tveksam då man inte alltid minns vad tusan det nu var man skrev under för åratal sedan. Andra gången blev jag skitarg över att behöva ens tjafsa om det. Jag slapp betala.

Jag rekommenderar ändå att du ritar en penis på den om det nu visar sig att du i forntiden ändå skrivit under på att en dag skicka tillbaka den...
Citera
2019-02-16, 21:54
  #74
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GotNoTaste
Din efterblivna jävla idiot! Det står i din jävla orderbekräftelse att du lånar en router och att du ska returnera den vid uppsägning. Det står även i din jävla uppsägningsbekräftelse att du ska returnera routerjäveln. Du har även fått en jävla retursedel för fanskapet. Hur jävla svårt ska det vara?

Du kan välja att inte skicka tillbaka den, men då blir du debiterad för kostnaden.

Jävla idiot.

/Teliaanställd
Du låter klart som en jävla anställd på pissföretaget Telia (Felia)...
__________________
Senast redigerad av storpungen 2019-02-16 kl. 21:58.
Citera
2020-08-24, 20:43
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stepside88
Se till att skicka tillbaka den annars kommer det en räkning på en 5-hundring och det är den inte värd.
Tro mig, slängde min.

Idag värderar Telia en 10 år gammal router till 1200:- !!! De vill också ha tillbaka den i originalförpackning! Dessutom måste du själv stå för kartong/emballage då du inte får tejpa originalfrp.
Citera
2020-08-24, 21:00
  #76
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoonmaster
Idag värderar Telia en 10 år gammal router till 1200:- !!! De vill också ha tillbaka den i originalförpackning! Dessutom måste du själv stå för kartong/emballage då du inte får tejpa originalfrp.
Inget illa menat, men jag tror på det här när jag ser det.
Citera
2020-08-24, 21:22
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Inget illa menat, men jag tror på det här när jag ser det.

Det är okej jag tycker också det låter helt bisarrt..

Ställ en fråga hit :

telia-info@telia.se

Citat:
Hej!


Om det är så kommer du bli debiterad för den á 1200kr för att få hjälp med detta måste du kontakta kundtjänst via telefon eller chatt.


Detta då vi enbart hanterar generella frågor på denna mail och inget kundspecifikt.


Med vänliga hälsningar

Tobias Lindqvist, Telia

Citera
2020-08-24, 21:25
  #78
Medlem
BloodRedMoons avatar
Du lånar alltid din utrustning (modem/router). Samma sak hos Com Hem som jag är kund hos. Säger jag upp abonnemanget så vill de ha tillbaks modemet/routern annars tar de ut en avgift på 500 kr (eller nåt åt det hållet).
Citera
2020-08-24, 22:21
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoonmaster
Idag värderar Telia en 10 år gammal router till 1200:- !!! De vill också ha tillbaka den i originalförpackning! Dessutom måste du själv stå för kartong/emballage då du inte får tejpa originalfrp.

Det där låter helt absurt. Om du har haft routern i 10 år, så är den säkert betald flera gånger om. När jag anslöt mig till Telias öppna fiber för 12 år sedan så debiterade Telia en hyra för routern. Efter 8-10 år så ändrade Telia detta och då fick man istället "låna" routern. I samma veva så höjde Telia månadskostnaden för internetabonnemanget med exakt samma summa som det kostade att hyra routern. Detta innebär att alla som inte vill ha deras utrustning ändå måste betala för den.
Citera
2020-08-25, 17:21
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det där låter helt absurt. Om du har haft routern i 10 år, så är den säkert betald flera gånger om. När jag anslöt mig till Telias öppna fiber för 12 år sedan så debiterade Telia en hyra för routern. Efter 8-10 år så ändrade Telia detta och då fick man istället "låna" routern. I samma veva så höjde Telia månadskostnaden för internetabonnemanget med exakt samma summa som det kostade att hyra routern. Detta innebär att alla som inte vill ha deras utrustning ändå måste betala för den.

Ja det är helt absurt! Det är i princip bedrägeri.

Jag har konverserat med Telia under dagen då jag vill veta

1. Hur de kan värdera en 10 år gammal router till 1200:-
2. Vad som kommer hända med routern
3. Om det är miljövänligt tänkande att skicka en router till dem för att bli kasserad.

Alla svar jag får är personligt skrivna men de vägrar svara på mina frågor de säger bara att jag måste returnera den annars blir jag fakturerad 1200:- för det är så avtalet ser ut.

"Om vi inte får till baka hårdvara så faktureras den mot ordinarie kostnad."

Det är uppenbart att Telia gör detta enbart för att blåsa sina kunder på pengar. 10-20% kommer antagligen redan ha hunnit slänga routern när de får avin om retur efter nån månad och då kan Telia fakturera 1200:-.

Det är i princip bedrägligt beteende och inte värdigt ett stort seriöst företag som Telia. Jag kommer aldrig mer använda mig av Telias tjänster och jag kommer ta varje tillfälle i akt att baktala dem.
Citera
2020-08-26, 23:02
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Inget illa menat, men jag tror på det här när jag ser det.

...

Några kommentarer, ursäkter?
Citera
2020-08-27, 05:46
  #82
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodRedMoon
Du lånar alltid din utrustning (modem/router). Samma sak hos Com Hem som jag är kund hos. Säger jag upp abonnemanget så vill de ha tillbaks modemet/routern annars tar de ut en avgift på 500 kr (eller nåt åt det hållet).
Har varit kund hos Bredbandsbolaget/Telenor och haft ett avbrott för Tele2. Ingen av dom har ens frågat om att få tillbaka en router. Bara hanteringen och frakt av den gamla routern är inte värt mödan när dom köper in sina routrar för under en hundring.
Citera
2020-08-27, 07:00
  #83
Medlem
cyber_zekes avatar
Telia är ett riktigt rövar företag. Vi har haft så mycket strul med dem så att detta har jag inget problem att tro på. Jag har sparat alla routrar och annan skit som de har skickat ut, så att den dagen som jag lämnar kan de få tillbaka allt skit de vill, jag tänker inte betala någon förtäckt straffavgift för att jag lämnar.
Citera
2020-08-31, 09:50
  #84
Medlem
PeterNosters avatar
Har skrivit tidigare i tråden om mitt Telia-äventyr.

Detta har hänt:
Min BRF i min sommarbostad slängde ut kabel-TV och ersatte med Telia IP-TV.
Lägenheterna fick en tjänstedelare av märket Inteno och en TV-box av märket Motorola.

Som tidigare nämnts så fick jag tvångshyra deras router Thomson för 29:-/månad fast jag egentligen inte behövde någon router alls till min enda dator där. Den kopplades ju direkt med kabel till Inteno.

När bindningstiden gick ut behövde jag inte längre hyra routern så den skickades tillbaka.

Forts:
För att få trådlöst använde jag en egen router kopplad till Inteno.
Efter några år fick jag en kallelse att hämta ut en router.
Det visade sig vara den senaste technicolor TG799vac Extreme.
Har ingen aning om vad jag ska ha den till och om den på något vis tillhör lägenheten eller ej.
Ingen förklaring gavs.

Jag fick dessutom en ny TV-box typ en rund Arris. Tyvärr kunde inte den användas till min tjock-TV som enbart har SCART-kontakt. Det framgår tydligt att TV-boxen tillhör lägenheten men inte vad jag ska göra med den gamla TV-boxen som jag ju måste ha kvar så länge jag inte köper ny TV vilket nog är avlägset.

Jag har alltså från Telia:

Tänstedelare: Inteno. lgnh.
Router: Technicolor. Okänd ägare.
TV-box: Motorola. lgnh.
TV-box: Arris. lgnh, Ingen SCART.
Switch: Netgear. lgnh, Oklart användningsområde.


Så från att vara riktigt gnidna till att vara frikostiga.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2020-08-31 kl. 09:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback