Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-27, 18:44
  #1
Medlem
Igår på bussen på väg till mitt arbete så såg jag någonting som gav mig kalla kårar och fick mig så otroligt förbannad att jag inte ens hittar ord.

Jag betalar busschauffören för min biljett och går långt bak i bussen för att slå mig ner bredvid en annons som innehåller svenska flaggan.

-Härligt! Tänker jag för mig själv.

Äntligen har Sverige fått lite mod och vågar visa sig egen flagga offentligt men nej, så var inte fallet. När jag vänder mig om för att läsa annonsen så är den nerklottrad med arabisk text. Och med nedklottrad menar jag inte att det är någon snorunge som velat spela rolig och skriva på svenska flaggan utan det är GD som själva står för annonsen. Jag blev så arg att jag var tvungen att stiga av 2 hållplatser för tidigt för att slippa se reklamen. När jag stiger av bussen är det första jag ser samma äckliga annons. Denna var dock i en busskur så den var mycket större och öppen för allmänheten. När jag går ner för Drottninggatan i Gävle ser jag denna annons överallt. Den har i princip tagit över staden.

Får man vandalisera en flagga på detta sätt? Jag känner mig personligen väldigt kränkt och hoppas ni delar min åsikt! Vad tycker ni?

Annonsen: https://www.pixeltopic.com/image/djcxnzyjgtdslkm/
Citera
2017-01-27, 18:48
  #2
Medlem
Nej, det är inte olagligt att skända flaggor i Sverige.
Citera
2017-01-27, 18:59
  #3
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theij

Annonsen: https://www.pixeltopic.com/image/djcxnzyjgtdslkm/

Vidrigt! Må hundarna pinka på deras gravar och må deras skägg växa inåt.
Citera
2017-01-27, 19:03
  #4
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Inget att gråta över. Trassla trosorna ur rumpan och gå vidare med ditt liv.
Syftet med reklam är att få folk att haja till, och uppenbarligen lyckades de väl med dig.

Ta ett andetag, det är en ny dag i morgon.
Citera
2017-01-27, 19:14
  #5
Medlem
Tidningen är väl till största delen kommunistisk som de flesta, så det är inte konstigt i sig att de skymfar det svenska. Tänk om någon, på samma felaktiga sätt, skulle få för sig att deras redaktion är en halmbock!
Citera
2017-01-27, 19:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vidrigt! Må hundarna pinka på deras gravar och må deras skägg växa inåt.

Håller med dig till 100%! Vare sig detta är lagligt eller inte borde man kunna känna att detta inte är rätt.

Kommer ni ihåg när Måns Zelmerlöw råkade ligga på Albaniens flagga och blev mordhotad och både Aftonbladet och Expressen skrev om honom medan han var tvungen att be om ursäkt offentligt? Precis, ett lands flagga är helig mark och man bör visa respekt för den.

Det är bara vi svenskar som tackar och tar emot att bli tagna i röven av främlingar i vårt eget hus.
Citera
2017-01-27, 19:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Inget att gråta över. Trassla trosorna ur rumpan och gå vidare med ditt liv.
Syftet med reklam är att få folk att haja till, och uppenbarligen lyckades de väl med dig.

Ta ett andetag, det är en ny dag i morgon.

Du tror inte att svenskarna säger upp sina prenumerationer till GD efter detta? Givetvis kommer antalet prenumeranter att sjunka.

Hur många muslimer tror du prenumerarar på Sveriges nyhetstidningar oavsett språk? Jag har aldrig hört talas om någon muslim som har en 1-års prenumeration till en tidning. Hört talas om parabolantenner?
Citera
2017-01-27, 19:57
  #8
Medlem
Pfaltzs avatar
Obehagligt. Vad driver dessa människor? Verkar som de tycker att alla förändringar är av godo. Kritiskt tänkande finnes icke.
Citera
2017-01-27, 20:19
  #9
Medlem
SeverianTheLames avatar
Sydsvenskan hade en liknande satsning med nyheter på arabiska, persiska och somaliska.

Gick ingen vidare, blattarna skiter i lokalnyheter och kollar på Al-Jazeera.
Citera
2017-01-27, 21:06
  #10
Moderator
Strix m/94s avatar
Flagglagen fastställer följande:

Citat:
4 § Statschefen och med dennes tillstånd andra medlemmar av det kungliga huset får använda tretungad flagga med eller utan stora eller lilla riksvapnet på ett vitt fält i korsets mitt.
Den tretungade flaggan används som örlogsflagga av Försvarsmakten och enligt föreskrifter som regeringen bestämmer av andra myndigheter som bedriver militär verksamhet. När en sådan flagga är befälstecken, markeras detta genom en särskild beteckning i övre inre fältet.
I övrigt används den tvärskurna flaggan.
Flaggan får inte i vidare mån än som följer av första och andra styckena förses med märken, bokstäver eller andra tecken. Lag (1994:697).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820269.htm
(Min kursiv.)

Flagglagen innehåller emellertid inga sanktioner, så kommunister och andra samhällsskadliga element kan så klart inte lagföras för sitt smädande av nationalsymbol. Samtidigt så tycks GD:s utformning av flaggan inte överensstämma med de färg- och proportionsbestämmelser som flagglagen stipulerar, så i den meningen är det väl antagligen inte en "svensk flagga".

Bortsett från det juridiska så är givetvis tilltaget förkastligt och motbjudande. Den som är i en samhällsviktig position bör besinna sitt ansvar för att upprätthålla våra nationalsymboler. Därför bör publikationens läsare reagera genom att säga upp sin prenumeration och i förekommande fall sluta köpa lösnummer. Dylika tidningar må dö sotdöden.
Citera
2017-01-27, 21:14
  #11
Medlem
RadioDDR1s avatar
ISIS svarta flagga hade inte Gefle Dagblad vågat skända. Tror inte ens dom vill...
Citera
2017-01-28, 00:06
  #12
Medlem
8711s avatar
Vidrigt att göra så med den svenska flaggan. Man skulle vilja se dom skända andra flaggor på samma sätt så dom får ta konsekvenserna för sina tilltag. Alla hade inte uppskattat att dom skändat deras flagga. Flaggor med religiösa inslag från islam och liknande, med sexbilder och tuttbilder.

Jävla svenskhatande kräk är vad dom är, hoppas dom brinner i helvetet!! Landsförrädare!!

BOJKOTT!! Säg upp era prenumerationer ni som bor i Gävle och har tidningen.
__________________
Senast redigerad av 8711 2017-01-28 kl. 00:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback