Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-27, 18:12
  #1
Medlem
Hej, jag är lite orolig... Jag har varit sjuk sedan de första dagarna i December. (Inte besvärligt) Har fortfarande kunnat gå till jobbet osv........ Det enda som stör mig är hostningar som kommer lite då och då, typ någon host varje 3-4 timmar blablabla. Och nu läste jag att det är dåligt att andas via magen... Inte dåligt men att man anstränger kroppen för mycket.

Såååå hur fan menar dem att andas via bröstkorgen? När jag andas så rör sig inte bröstkorgen alls...
Har tänkt gå ner på apoteket för detta är fan konstigt, har aldrig varit sjuk så här länge i hela mitt liv.

Edit: Ibland när jag ska sova så får jag slem i halsen som jag sedan spottar ut.
__________________
Senast redigerad av chikensweg 2017-01-27 kl. 18:15.
Citera
2017-01-27, 18:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chikensweg
Hej, jag är lite orolig... Jag har varit sjuk sedan de första dagarna i December. (Inte besvärligt) Har fortfarande kunnat gå till jobbet osv........ Det enda som stör mig är hostningar som kommer lite då och då, typ någon host varje 3-4 timmar blablabla. Och nu läste jag att det är dåligt att andas via magen... Inte dåligt men att man anstränger kroppen för mycket.

Såååå hur fan menar dem att andas via bröstkorgen? När jag andas så rör sig inte bröstkorgen alls...
Har tänkt gå ner på apoteket för detta är fan konstigt, har aldrig varit sjuk så här länge i hela mitt liv.

Edit: Ibland när jag ska sova så får jag slem i halsen som jag sedan spottar ut.

Man andas med magen, via lungorna. Jag tror du är en allmän hypokondriker, med tanke på dina tidigare inlägg om allt möjligt med din kropp.
Citera
2017-01-27, 18:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man andas med magen, via lungorna. Jag tror du är en allmän hypokondriker, med tanke på dina tidigare inlägg om allt möjligt med din kropp.

Ha ha ha... Väldigt roligt... Men du fattar väl att det inte är rolig att vara sjuk sedan den förste december till den 26:e januari right?

Kan inte sova på nätterna p.g.a av skitet i min hals

Edit: Jag hade en inre blödning igår. Jag kollade upp det. Jag gick till vårdcentralen och så använde de röntgen eller vafan det var.
Citera
2017-01-28, 00:55
  #4
Medlem
Nej du har inte lunginflammation .
Du har hosta och den kan sitta i upp till 8 veckor.
Har du lunginflammation hostar du HELA tiden , du orkar inget - fick lov att ha en stol i duschen för jag orkade inte stå.
Sedan får du så ont i bröstkorgen så du får dödsångest + att du inte får luft.

Du är förkyld , får du lunginflammation funderar du inte på om du har det utan du funderar enbart på om du kommer att kvävas...
Citera
2017-01-28, 02:36
  #5
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Nej du har inte lunginflammation .
Du har hosta och den kan sitta i upp till 8 veckor.
Har du lunginflammation hostar du HELA tiden , du orkar inget - fick lov att ha en stol i duschen för jag orkade inte stå.
Sedan får du så ont i bröstkorgen så du får dödsångest + att du inte får luft.

Du är förkyld , får du lunginflammation funderar du inte på om du har det utan du funderar enbart på om du kommer att kvävas...

Man kan ha lunginflammation utan att det blir så dramatiska symtom. Jag har haft flera gånger och aldrig upplevt det du beskriver. T ex Mykoplasmapneumoni ger knappt feber och endast vaga symtom.

Långvarig hosta, dvs mer än 14 dagar, ska man alltid kolla upp. Så chikensweg, du ska ringa 1177 och prata med dem. Gissningsvis får du en tid redan i morgon.
Citera
2017-01-28, 11:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Man kan ha lunginflammation utan att det blir så dramatiska symtom. Jag har haft flera gånger och aldrig upplevt det du beskriver. T ex Mykoplasmapneumoni ger knappt feber och endast vaga symtom.

Långvarig hosta, dvs mer än 14 dagar, ska man alltid kolla upp. Så chikensweg, du ska ringa 1177 och prata med dem. Gissningsvis får du en tid redan i morgon.

Smurf och pudelo, tack! Har haft en lång vecka och jag ville ej att lunginflammation skulle stå på listan.
Citera
2017-01-28, 19:51
  #7
Medlem
Sist hade jag mykoplasma och det var inte lindrigt, fick åka på lungröntgen och hade så ont i bröstkorgen så jag knappt kunde dra ner luft.
Röntgen visade fläckar i bägge lungorna , skyhög sänka och hostan från helvetet.
Inte blev det bättre av att jag fick Kåvepenin , eller jag trodde jag blev bättre för febern försvann men allt annat var kvar .
Efter en vecka fick jag dock annat penicillin och då blev det bättre.
Orkade ingenting och tog flera månader innan jag fick tillbaka orken.
Citera
2017-01-29, 12:44
  #8
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Sist hade jag mykoplasma och det var inte lindrigt, fick åka på lungröntgen och hade så ont i bröstkorgen så jag knappt kunde dra ner luft.
Röntgen visade fläckar i bägge lungorna , skyhög sänka och hostan från helvetet.
Inte blev det bättre av att jag fick Kåvepenin , eller jag trodde jag blev bättre för febern försvann men allt annat var kvar .
Efter en vecka fick jag dock annat penicillin och då blev det bättre.
Orkade ingenting och tog flera månader innan jag fick tillbaka orken.

Visst, jag misstror dig inte och jag var lite otydlig. Skulle ha skrivit att mycoplasmapenumoni ofta inte ger mer symtom än knapp feber och långvarig hosta.

"Till skillnad från lobär pneumokockpneumoni är sjukdomsförloppet vid mykoplasmapneumoni långsamt. Heshet kan vara ett tidigt symtom. Hostan är ofta torr, retande och kan hålla på i ett par veckor. Huvudvärk och låggradig feber är vanligt.

Av alla som smittas av mykoplasma är det bara ca 10 procent som utvecklar lunginflammation. De flesta får långvariga, men lindrigare, symtom utan att röntgenologiska tecken på lunginflammation ses. Speciellt små barn (< 3 år) får ofta mycket lindriga symtom eller blir bara förkylda. Hos barn över 5 år kan symtomen bli mer uttalade. "
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3083

"Vilka symtom får man av mycoplasma?

Det går två till tre veckor från att man smittas, tills symtomen märks. Huvudvärk är mycket vanligt, liksom muskelsmärtor och torr, intensiv hosta som kan pågå i flera veckor.

Vanligtvis får man bara en måttlig temperaturstegring, men hög feber utesluter inte en mycoplasmainfektion. Man hostar oftast inte upp slem, men om man drabbas av en vanlig lunginflammation efteråt, vilket händer i tio procent av fallen, kan man drabbas av andnöd och slemmiga upphostningar."
http://www.netdoktor.se/lungor/artik...sma-bakterier/
Citera
2017-01-29, 13:27
  #9
Medlem
Jag hade jobbig torrhosta i 2-3 månader som sedan försvann i tre dagar och sen kom tillbaka med mer och mer slem, fick lite ont i ryggen och tänkte att jag hade muskelvärk men började tröttna på hostan så jag gick till vc där läkaren lyssnade på mina lungor och sa att jag hade en rejäl lunginflammation och jag fick pencillin, jag hade ingen feber värken i ryggen satt på vänster sida och jag hade inflammationen på höger kände mig visserligen hängig och hostan va lite små jobbig men va inte heller någon vrålhosta.

Blev bättre av pencillinet och mådde bra 2 v sen började jag hosta o ha ont igen men lunginflammationen hade turligt nog inte kommit tillbaka
Citera
2017-02-25, 15:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandrus
Jag hade jobbig torrhosta i 2-3 månader som sedan försvann i tre dagar och sen kom tillbaka med mer och mer slem, fick lite ont i ryggen och tänkte att jag hade muskelvärk men började tröttna på hostan så jag gick till vc där läkaren lyssnade på mina lungor och sa att jag hade en rejäl lunginflammation och jag fick pencillin, jag hade ingen feber värken i ryggen satt på vänster sida och jag hade inflammationen på höger kände mig visserligen hängig och hostan va lite små jobbig men va inte heller någon vrålhosta.

Blev bättre av pencillinet och mådde bra 2 v sen började jag hosta o ha ont igen men lunginflammationen hade turligt nog inte kommit tillbaka

Okej, har inte fått en tid hos läkaren än men jag hoppas att det blir snart! Har haft det sedan de första dagarna i Dec.

Edit: Så jävla jobbigt att vänta på tiden, kommer troligtvis få vänta en månad eller något... Det dåliga är att lunginflammation är farligt, så...
__________________
Senast redigerad av chikensweg 2017-02-25 kl. 15:06.
Citera
2021-12-27, 16:16
  #11
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chikensweg
Okej, har inte fått en tid hos läkaren än men jag hoppas att det blir snart! Har haft det sedan de första dagarna i Dec.

Edit: Så jävla jobbigt att vänta på tiden, kommer troligtvis få vänta en månad eller något... Det dåliga är att lunginflammation är farligt, så...

Lol på 18:00 talet var det nog farligt idag är det inte då det finns antibiotika.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback