Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-02-09, 01:33
  #25
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Det många talar om här i tråden är existentiell förvirring och illusoriska metafysiska entiteter som får en att tro att man nått sanningen, Nirvana Gud, Oändligheten Dao och synonymer som fortsätter då olika filosofiska & religiösa traditioner beskriver exakt samma stadie fast med olika namn, och hur man når det stadiet, med olika övningar, vägar och förklaringar.

Ett väldigt vanligt fenomen som självaste Buddha talade om under sin tid var att man kunde gå vilse under sin resa mot Nirvana. Under stadier av djup meditation är det vanligt att man börjar se olika väsen, entiteter och nå så behagliga stadier under meditationen (jhana bl.a), och det är väldigt lätt att tro att man de facto nått upplysning. Det finns spirituella utövare som fastnar i dessa stadier och stannar i dem i flera år, ja vissa flera årtionden innan de tar sig ut ur dem, då de inser att de bara nått en illusorisk plats.

En mycket bra dokumentär för er som är mer intresserade.

https://www.youtube.com/watch?v=dCdKg5DzMaQ (48:30 tar up det vi diskuterar i tråden)

https://www.youtube.com/watch?v=_hXSKNLcSNc

Dessa stadier, som de flesta verkar uppleva efter bruk av hallucinogener är, i stort sett, exakt samma som upplevs människor som är på resan att utveckla och fördjupa sin spiritualitet. Det går dock att ta sig ur dessa och det Buddha råder en är att bara observera dessa manifestationer. Orsaken till att man fastnar i dessa stadier med entiteter är för att de är oerhört seducerande, behagliga och allsomfattande om hela ens väsen att man lätt får för sig att man nått sanningen.

Det hela är väldigt rimligt då man under stadier av djup meditation släpper ut dopamin, serotonin, melatonin samt DMT som alla, under tillräckligt höga doser, skapar visioner, platser och andra hallucinationer.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3190564/


Notera att jag skriver, hallucinationer då det är en starkare kontrast och leder till ett mer nyktert och objektivt resonerande än när man börjar använda ord såsom visioner, platser och andra ord som agerar som förrädisk kvick-sand. Du sugs in i dem på grund av deras skönhet, behaglighet och för att de uppfyller dina BEGÄR om en djupare förståelse som du eftersträvar.

Buddha talade om dessa som prövningar, och man tar upp dem 48:30 i den första delen av dokumentären när han prövas av Mara, som är begärelsens entitet. Det är fullt rimligt att anta att de platser Buddha talade om, att han reste i tid och rum faktiskt stämmer då vi vet att förhöjd meditation leder till DMT utsläpp.

Nu kan ni föreställa er att ha en sådan mäktig mindfulness att man kan observera en DMT-upplevelse som äger rum naturligt i hjärnan på grund av förhöjd meditationsaktivitet och inte bli insvept i hela upplevelsen.. Bara observera nyktert.

Otroligt på vilken nivå Buddha måste ha varit på.

Good luck!
Citera
2017-02-19, 10:30
  #26
Medlem
Redgreys avatar
Bra förklarat! Jag förstår hur du menar, och jag tror det är en bieffekt av hallucinogeners förmåga att "rewire-a" din hjärna (bryter ner gamla synapser och skapar nya). Som jag förstått det brukar den typen av kvarstående effekter kunna vara ca 6-12 månder efter att du slutat bruka. Dvs de försvinner sedan!
Hade jag varit du så hade jag slutat röka på, levt helt utan droger i minst ett halvår och sedan testat att börja röka igen för att se om det är kvar. (Random tankar som verkade tagna ur sitt sammanhang fick jag dock av gräs innan jag testade svampar)

Lycka till!
Citera
2017-03-02, 10:08
  #27
Medlem
Jag har gått igenom diverse psykoser och har diverse psykiska sjukdomar och förstår precis det du skriver om. Jag har varit livrädd och hela min verklighetssyn har vänts upp och ner. Jag tror helt enkelt att verkligheten är mer vrickad (eller ur min synvinkel, magisk) än vi vågar tro att den är. Jag tror att det finns flera olika dimensioner och att det vi anser vara overkligt och omöjligt inte behöver vara det. Men jag tror inte att det är något att vara rädd för heller. Jag tror att allt hallucinogent redan finns inom oss sovande.

"Enligt mystikern föds alla med en andlig potential som slumrar i vår jordiska kropp i väntan på att människan ska upptäcka & väcka denna innersta varelse av ljus."

Tänk tillbaka på din barndom och ett minne - till exempel julaftonsmorgon. Jag jämför den känslan jag får då med ett starkt, naturligt, psykadeliskt rus. Och det starka naturliga psykadeliska ruset har jag nu börjat kunna uppnå genom meditation och att leva i nuet. Jag tror att ett barns sinne är fritt från filter/gränser/murar, men barn gör ingen nytta i samhället, så vi blir formade till att bli vuxna och till slut kan vi inte längre tänka utanför lådan. Vår fantasi blir kvävd, vi blir "blinda" och kan inte längre se magin som finns överallt runtom oss. Jag tror att psykadeliska droger tar bort dom gränserna och får oss att se verkligheten för vad den egentligen är - magisk. Men det är bara framtiden som kan utvisa om det är sant. Sen vill jag även tillägga - eftersom att droger är ett väldigt tabulagt ämne - att jag tror att allt är dåligt för en i för stora mängder, men jag tycker inte att man ska vara rädd för att testa saker för det. Livet är trots allt ett äventyr. Rädslor och vi själva är det enda som står i vägen för att vi ska kunna leva i det äventyret vareviga dag.

Jag tror starkt på att till exempel drömmar, depressioner, psykoser & maniska tillstånd är Lika viktiga som vårt vakna, vardagliga medvetande. Att det är sinnets sätt att möta rädslor/bearbeta inre konflikter. Att det är sinnets sätt att säga till en att man har något VIKTIGT att ta itu med.

Det kanske finns något större som "sett till" att världen ser ut som den gör. Att det är meningen att man ska våga tro på saker som anses overkliga för att det är den största utmaningen man kan möta. Att dom som är sjuka egentligen är friska. Att vi alla egentligen lever i en masspsykos, ensamma tillsammans i våra personliga helveten av känslor & rädslor som vi måste reda ut för att sedan kunna leva tillsammans?

När jag började läsa om schamanismen hamnade jag i ett chocktillstånd. Där fann jag allt på internet som jag fått till mig från mitt inre och under diverse trippar som har varit så oerhört svårt att förstå och att ens våga tro på.

Schamanismen tror att naturen är besjälad. Schaman översätts ofta till drömmare eller drömfarare. Dom anser att världen är fylld av osynliga andar, förfäder & krafter vilka kan påverka de levande. Ofta ses den ordinära verkligheten som en illusion. Medan andevärlden/drömvärlden är platsen varifrån allting styrs. Man kan likna det vid en dockteater där dockorna (varelser i den vanliga verkligheten) styrs av bakomliggande krafter (andarna/förfäderna i drömvärlden). Trumman & trummandet (bas) har en central roll i schamanismen för att bland annat användas för att försättas i trans (ett sagolikt drömtillstånd). Troligtvis har detta uppkommit hos jägar & samlarfolk för 20-30 000 år sedan. "Specifika kulturella drag" har senare utvecklats inom schamanismen hos till exempel nordamerikanska indianer & samer.

Universum består av ett verkligt nätverk av energier, former & vibrationer. Schamanen anses behövas som förmedlare mellan de olika existensplanen. Schamanen har förmågan att i en extatisk trans färdas bland de olika planen (på insidan) för att hämta speciell kunskap, men schamanen kan också nå denna information genom att i den extatiska transen kalla efter andarna för att få kunskap.

Schamanismen var & är också ett redskap för att vägleda de dödas andar till dödsriket. Om de dödas andar inte kommer till dödsriket blir de kvar på jorden utan att veta att de är döda, så kallade spöken.
Jag tolkar detta som att dödsriket är ett mentalt tillstånd där man är medveten om att man är en spirituell varelse med en mänsklig upplevelse, och innan man når denna punkt så vandrar vi runt här levande döda i en gigantisk masspsykos utan att ens veta att vi är mer än bara människor.

Det förekommer att schamanen använder sig av olika hallucinogena droger. Men vanligast är rytmisk musik, dans & sång för att underlätta övergången till det transtillstånd under vilket resan till ande/drömvärlden företas. Väl framme i andevärlden (som ofta betraktas som tidlös, tiden står stilla) kan schamanen "se" händelsers/sjukdomars/förteelsers riktiga orsak/grund.

"We are not human beings having a spiritual experience. We are spiritual beings having a human experience."

- Pierre Teilhard de Chardain, filosof
__________________
Senast redigerad av secretcrowds 2017-03-02 kl. 10:42.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback