Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-27, 16:19
  #1
Medlem
Bluepants avatar
Egentligen vet jag inte om detta bör ligga under hallucinogen-forumet, religionsforumet, cannabisforumet eller forumet psykisk hälsa, då det finns aspekter av allt detta. Men då dessa idéer egentligen uppkommit efter bruk just hallucinogener så tror jag att de passar bäst här.


Till att börja med vill jag säga att dessa saker är väldigt svåra frågor som jag förstår att det kanske egentligen inte finns något direkt svar på, men jag hoppas ändå att någon eller några kanske har något att bidra med till detta så jag inte bara öppnar upp mig i onödan. Jag vill också påpeka att jag egentligen inte tror dessa saker per se i vardagen, men de finns ändå där i bakhuvudet som ett obehagligt "tänk om". I ett försök att dämpa dessa dumheter så har jag spenderat tid med att läsa kring andras erfarenheter av diverse psykedeliska droger såsom DMT, LSD, Svamp m.m, men det har tyvärr bara gjort saken värre. Detta har nu blivit ett problem som stundvis läcker in även i vanliga cannabis-rus på ett obehagligt sätt.

Lite bakgrund:
Jag har fram tills nyligen inte alls varit varesig religiös, vidskeplig eller något av det slaget. Jag känner i övrigt att jag är väldigt stabil psykiskt (förutom dessa besvär), möjligen en av de mest stabila jag känner. Väldigt lugn och sansad med både känslor och verklighetsuppfattning under god kontroll, ser mig själv som en mycket logisk och intelligent individ, men det kanske de flesta gör.

Jag har brukat droger i många år, framförallt cannabis, fram till att jag upptäckte MDMA. Efter det prövade jag svamp, och efter det LSD. Jag har en hel del erfarenhet inom samtliga av dessa droger, och har i övrigt mestadels haft positiva och givande erfarenheter med dessa substanser, och framförallt inget allt för underligt eller som skulle kunna orsaka någon form av vidskeplighet. Fram till att jag började experimentera med högre doser LSD...

För att ta ett litet avbrott i berättelsen, så känner jag ett flertal religiösa individer som jag diskuterat detta med psykedeliska med. I början var dessa erfarenheter ett slags bevis för mig att övernaturliga stadier är fullt möjliga att nå, genom tydliga hallucinationer och spektakulära upplevelser, allt orsakat av en kemikalie i hjärnan. Jag har menat att eftersom att det är möjligt att träffa både gudaliknande varelser och andra liknande saker i det hallucinogena stadiet, så betyder det att även de upplevelser som religiösa säger sig ha upplevt har samma källa. De är alltså enbart en slags hallucination, hjärnan som försöker finna mening och mönster.

Dessa religiösa personer har dock haft en annan uppfattning. De menar att det inte alls är på låtsas utan att dessa gudaliknande varelser man kan träffa i själva verket är andar och demoner. Jag förstår att det låter sjukt och överdrivet, och jag kan inte säga att jag tror på det som sagt, men låt mig fortsätta. Dessa religiösa individer menar alltså att dessa andar och demoner finns här på jorden och att många religioner sedan börjat tillbe dessa andar (som av någon anledning ska vara onda och själviska) och gjort dem till sina gudar.

De menar att många av de gudar inom olika gamla religioner i själva verket är uråldriga andar som bor i andra dimensioner på den här jorden, som dessa människor då genom olika diverse riter, transliknande tillstånd och användning av hallucinogener träffat. Dessa andars mål ska vara att vilseleda människor med löften om visdom och kunskap om universum, att hjälpa dem få reda på hur det egentligen är, allt för att försöka utnyttja en och leda en bort ifrån sanningen, vilket de religiösa givetvis menar är Jesus Kristus.

De menar även att dessa andar kan besätta människor för att på något vis utnyttja deras tankekraft, och tortera dem med bl.a sömnparalyser, ångest/depressioner och t.o.m riktiga psykiska sjukdomar. Dock måste man enligt dem "öppna" sig för detta på något sätt, och de menar då att bl.a hallucinogener kan vara ett sådant sätt. Detta har för mig inte varit särskilt logiskt eller trovärdigt, särskilt med tanke på att det inte finns mycket annat som pekar på att deras religiösa världssyn skulle stämma.

Givetvis kan det ju vara kopplat att jag diskuterat detta med dem långt tidigare, och även fast jag inte haft det i direkt åtanke under trippen så kan det ha dykt upp då. Detta med att möta varelser och gudaliknande varelser under påverkan av hallucinogener är dock absolut inget unikt utan något de flesta med erfarenhet av dessa substanser någon gång upplever. Under högre doser LSD när jag legat och trippat och funderat kring universum har det plötsligt dykt upp en slags närvaro. En kvinnlig gestalt träder fram ur väggen, jag ser hennes ansikte tydligt som från en målning. Av någon anledning och utan att resonera kring detta, faktum är att jag inte ens tänker det alls, så vet jag bara att detta är den varelse hinduerna kallar för Kali, sen ifall detta bara var någon trippad snabb slutsats låter jag vara osagt.

Hursomhelst, så känner jag att hon på något sätt vill närma sig mig eller vilja ha tillträde till mig (som de religiösa sagt, att man måste på ett vis 'tillåta' dem för att känna deras verkan). Jag känner en sugande kraft dra i hela min varelse samtidigt som den skrämmande gudinnan närmar sig, det kan närmast liknas vid "dementors" från Harry Potter när de försöker "ta" personen, denna liknelse kom jag dock på först i efterhand. Jag kämpar emot och det börjar bli jobbigt, men jag slås sedan av den allmänna rekommendationen för trippar, att bara ta det lugnt och flyta med, det är inte på riktigt. Jag ger efter, och fylls då av den mest underbara eufori och värme, närvaron omsluter mig på ett nästintill moderligt sätt. Det känns som att jag är i en moders livmoder som barn. Nu börjar uppenbarelserna.

Oändliga tredimensionella plan som jag närmast kan likna vid kretskort börjar sänka sig från taket, jag börjar förstå mer och mer, det är som att universums hemligheter kanaliseras genom mig. Wow tänker jag, jag förstår snart allt det jag alltid undrat kring, och suktar efter mer, jag vill veta allt. På något sätt känns det som att när jag blir för girig för information blir jag straffad av närvaron, under hela processen känns det även som att jag sker ett utbyte. Samtidigt som kunskapen flödar in i mig, så tas energi ifrån mig.

Det känns fysiskt påfrestande, som att andningen blir svårare, som att denna varelse försöker suga ut min själ samtidigt som den distraherar mig med dessa "hemligheter". "Nej det här blir för mycket", tänker jag, och flyger upp ur sängen. Denna varelse lämnar mig ändå inte förrän trippen gått ur, jag ser hennes ansikte i alla ytor. Jag försöker lugna mig genom att spela datorspel för att sedan se på film, vilket slutligen fungerar i takt med att LSD:n går ur. Efteråt känner jag mig lite utmattad, jag ser mig i spegeln och min annars vältränade kropp ser utmärglad och benig ut, som att jag tappat flera kilon. Detta kan dock bara varit en tillfällighet. Jag har sedan dess haft andra mildare upplevelser som påminner om denna, men inget lika kraftfullt.

Efter att ha läst mycket kring övernaturliga upplevelser på hallucinogener, snubblar jag bl.a över en tråd som heter "A warning to my fellow psychonauts regarding hyperspace entities." Jag länkar till den här: https://www.dmt-nexus.me/forum/defau...=posts&t=62070

För er som inte orkar läsa, då hans inlägg garanterat är ännu längre än mitt, så kan jag sammanfatta det med att han verkar ha upplevt och nu varnar kring det jag befarat. Att dessa "entities" eller varelser försöker locka med information och kunskap, och att de utger sig för att vara något de i själva verket inte är, allt för att locka en djupare och djupare i deras grepp. Som jag trodde han att det fanns något verkligt att finna, men upptäckte allt mer när han trippade att varelsernas "verkliga" sida börjat visa sig allt mer. Nu har jag inte läst tråden på ett tag, men för er som gör det, så förstår ni nog vad min tanke i bakhuvudet kring allt detta varit.

Flera andra personers erfarenheter verkar inte vara i konflikt med denna "tanke", även om de själva kanske har alternativa förklaringar i slutändan (såsom jag också helst väljer att tänka), exempelvis denna killes upplevelse med DMT:

https://www.youtube.com/watch?v=L-O772dKBiw

Allt detta har lett mig till att nästan tro att detta med andar och dylikt kanske faktiskt existerar. Även om jag har svårt för många idéer inom exempelvis kristendom, så börjar jag nästan ofrivilligt tro att det kanske existerar varelser eller demoner i någon parallell dimension, varav en del kanske har som mål att plåga oss på något vis. Då kan man fråga sig, "Men vad finns det att vara rädd för? De kan ju inte döda dig eller röra dig på något vis, så vad har man att frukta?". Detta är det mest skrämmande kring det hela som börjat störa mig allt mer under trippar och som sagt t.o.m cannabisrus.

[fort]
Citera
2017-01-27, 16:20
  #2
Medlem
Bluepants avatar
[fort]

Tänk om, tänk om, man genom dessa substanser skulle kunna bli besatt av en eller flera av dessa "demoner". Inte i klassisk "exorcisten"-stil, utan i formatet att man helt enkelt får schizofreni. Läser man om flera personers upplevelse med schizofreni och att höra röster så är det nästintill jämförbart med att vara besatt. De plågar människorna på olika sätt, kallar dem för olika fruktansvärda saker och försöker pressa dem att göra onda saker, mörda andra, döda sig själva m.m. Jag har dessutom i flera helt skilda fall hört eller läst om människor som utvecklat schizofreni genom eller i samband med bl.a cannabis eller hallucinogener (om det nu var det som verkligen orsakade det är en annan diskussion), där de menar att det är lustigt att dessa röster förklarat för dem att de öppnat en portal som gjort det möjligt för dem att nå fram, en annan person förklarade att rösterna berättat att dessa droger är ett slags "verktyg" för att "låsa upp" en kontaktväg mellan dem. De båda har förklarat att de inte tror att det rösterna säger stämmer, utan att de bara måste fortsätta med sin medicin så kanske det försvinner.

Dessa tankar och idéer är någonting som inte besvärar mig i vardagen, och som i övrigt inte påverkat min världsuppfattning. Däremot när jag röker mycket cannabis eller tar hallucinogener så kan jag råka komma på detta, och då känna stort obehag. Jag blir lite skrämd av tanken att kanske ta LSD eller röka cannabis och sen plötsligt bli schizofren (som man tekniskt sett skulle kunna bli) och då genom detta kanske ha blivit besatt av någon sån här sak, eller att det framstår som det. Ifall det faktiskt är verkligt eller inte gör ju ingen vidare skillnad i praktiken, om de demoner som plågar en endast är ett symptom av en medicinska diagnos schizofreni eller om det faktiskt är verkligt. "Men du har ju bara schizofreni, du är ju bara sjuk." Hade man ju fått till svar, även om man faktiskt hade upplevt att det varit så jag befarat.

Jag vill ju inte tänka så här, och jag får ju erkänna att det tär ganska mycket på en när man är påverkad av diverse psykedeliska droger att tänka på sådana här saker, men det är svårt att bli av med diverse nojj-saker i det stadiet.

I övrigt har jag dock inga tecken på att jag skulle kunna utveckla varesig psykos eller schizofreni, förutom att jag ofta när jag röker cannabis kan få rusande tankar och slumpmässiga delar av dialog som dyker upp i mitt huvud, som från en film. Detta kanske är en helt annan diskussion som kanske hör bättre hemma i antingen psykisk hälsa forumet eller cannabis-forumet, däremot att jag aldrig upplevt detta under påverkan av hallucinogener, enbart cannabis. För att ta ett exempel kan jag röka en joint, gå och lägga mig och sedan tänka 100%, och nu menar jag verkligen 100% slumpmässiga saker såsom, "Det finns precis", "Så har det varit i tidningarna hela tiden", "Det var inte mycket snö här uppe", "Förut, den här kombinationen av att du...", "Och så tar det bara 14 års tid."

Egentligen är de bara i formatet av helt vanliga tankar, som om jag skulle ha tänkt "Juste jag ska på ett möte imorgon." Det skrämmande i det här fallet är väl dock att jag inte frivilligt skapat dessa tankar som dyker upp, de bara genereras. Ifall denna underliga tanke-generering har en koppling till bruk av LSD, MDMA eller liknande vet jag inte, då jag inte upplever det under påverkan av de drogerna som sagt. Dock har jag aldrig upplevt detta innan jag tog sådana substanser, å andra sidan har jag ju rökt dagligen betydligt längre nu än innan jag började med psykedelika. Egentligen är detta inte något vidare problem, förutom då jag tänker att det kanske har någon slags koppling eller om det skulle vara något förstadie eller varningstecken på psykos eller schizofreni.

I övrigt är jag helt psykiskt frisk och lider inte av några som helst vanföreställningar, om man inte skulle räkna detta jag skrivit i denna tråd som vanföreställningar då. Dock som påpekats "tror" jag egentligen inte på det, men det är något jag har i bakhuvudet som besvärar mig UNDER påverkan, ej annars. Hur ska jag bli av med detta? Hur ska jag kunna röka och trippa i frid utan att noja om schizofreni, psykos och andar? haha

Help me! Alla konstruktiva inlägg välkomnas starkt. Om ni lyckats ta er igenom hela tråden så får jag tacka för att ni tog er tid att läsa.
Citera
2017-01-27, 16:52
  #3
Medlem
Vill du inte ha flummiga tankar, bruka inte flummiga substanser.
Det är en bieffekt som kommer.
Citera
2017-01-27, 16:59
  #4
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag läste igenom allt. Mycket bra skrivet, klart och redigt formulerat.

Till saken: Visst finns demoner och andevarelser.

Visste du förresten att gudinnan Kali står staty utanför CERN (partikelacceleratorn)? De söker där öppna en port in till vår värld som demonerna kan träda in genom. Det finns åtskillig information om du vill läsa om detta.

Gudinnan Kali dyrkas av satanister världen över, här projiceras hennes bild på Empire state building: http://www.firstpost.com/world/godde...s-2385298.html

Du säger att du tidigare tänkte som så att eftersom du mött gudavarelser via LSD så kan ej religiösas upplevelser vara sanna eftersom allt uppenbarligen bara händer i hjärnan. Varför är det inte tvärtom? Om de religiösa har upplevt gudavarelser så är ju det i så fall lika gärna ett bevis för att de som upplever samma sak via LSD har mött verkliga gudavarelser.

Man kan bli fullkomligt invalidiserad av LSD. Vet folk som varit helt normala från början och som blivit helt väck, dom har inga vänner längre. Dom begår bisarra handlingar och så vidare.
Citera
2017-01-27, 17:08
  #5
Medlem
Hur det än ligger till är det bara att fortsätta leva vidare som vanligt, inget man kan påverka ändå. Man kan vara öppen för att det finns andeliknande varelser som kontaktar en vid psykadeliska droger, men ta inte upplevelserna som ett kvitto för det. En slutsats man dock kan dra är att hjärnan är mer komplicerad än man upplever att den är vid vanligt vardagstänkande.

För o bli kvitt med tankarna så ta lägre dos/ta ett uppehåll/lägg drogerna på hyllan helt o hållet.
Citera
2017-01-27, 18:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
(Text)

Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag läste igenom allt. Mycket bra skrivet, klart och redigt formulerat.

Medhåll.

TS, det märks att du nyktert, rationellt och logiskt ägnat mycket tanke åt detta. Jag tror inte du kan eller kommer att få särskilt bra svar på dina frågor i relation till vad du redan kommit fram till själv och din förmåga att analysera situationen.

Med det sagt...

Du har helt rätt i att det inte gör någon vidare skillnad i praktiken om det finns faktiska andar/demoner som plågar människor eller om de bara upplever det så som ett symtom av en psykos. Sensationen upplevs som verklig och på så sätt är den också det.

Huruvida psykoser (organiska, icke-organiska som drogutlösta osv.) är något slags evidens för andars och dylikas existens är superintressant, men det ligger i sakens natur att det är extremt svårt eller till och med omöjligt att validera.

Vad gäller din mentala hälsa ifrågasätter jag inte att du känner dig stark och frisk, jag tror däremot att det du upplever är pre-psykotiska symtom till följd av ditt drogbruk.

Det finns fler aspekter här, bl.a. att vissa droger (så väl upplevelsemässigt i ruset / hur man tänker som de facto neurologiskt) skapar 'connections' i hjärnan som inte skapas annars. Du som van cannabisrökare och intagare av andra substanser kan relatera till känslan av att man kopplar saker annorlunda, ser saker ur större/mer loopande perspektiv osv. Förutom detta finns alltså också aspekten av att vissa droger (Cubensis kommer först i åtanke, men jag misstänker/antar även cannabis och LSD, kanske även MDMA?) skapar förbindelser i hjärnan som inte hade skapats annars.

Det viktiga att ta fasta på här, anser jag, är att du känner ett obehag inför dessa tankar och situationer som uppstår i samband med ditt cannabisrökande och intag av psykadelika. Nu kan vi tvista till tidernas ände om var gränsen går för obehag, när det är allvarligt nog att söka vård för och vad som skiljer eller jämställer psykoser från religiös tro, men det låter för mig som att detta är ett problem för dig. Av den anledningen skulle jag rekommendera dig att, tillfälligt eller permanent, lägga drogerna på hyllan. Detta då jag tror att du uppvisar pre-psykotiska symtom. Men det kan lika gärna vara du som är ovanligt analytisk och sund i din kritiska självanalys.
Skulle problemen försvinna/bli lättare har du en ganska god förklaringsmodell där. Du kan sen välja att göra vad du vill med den informationen: börja knarka igen med bättre koll på ditt intag, lägga det på hyllan resten av livet, spela tärning och fortsätta som förut eller uppsöka vård för professionell hjälp ifall problemen består eller återkommer.

Du skriver och frågar hur du ska göra för att röka och trippa i frid. Om du väljer att fortsätta med drogerna, dina obehagliga upplevelser till trots, skulle jag rekommendera följande:

- Set & Setting.
- Diskutera och utforska dina tankar, känslor, åsikter och värderingar kring begrepp som andlighet, andar/demoner och de sakerna som rör detta under nyktra omständigheter, för att reda ut eventuella rädslor, farhågor, undermedvetna hjärnspöken osv. inför nästa tripp/rus.
- Inta antipsykotisk medicin, lagligt eller olagligt, kombinerat med ditt droganvändande, för att stävja de psykotiska symtomen och ändå behålla kakan/knarket.

Som sagt, det är superintressanta frågeställningar och att människor, med eller utan droger, upplever liknande andliga erfarenheter/kontakter kan verkligen få en att tänka till om det inte finns någon sanning i endera andlighet, eller att upplevelserna skulle vara kopplade till diverse signalsubstanser och psykoaktiva ämnen.
Vad som är oroande är att du känner obehag inför dessa sensationer och att du (i motsats till tidigare erfarenhet/upplevelser?) inte känner igen effekterna, t ex dialog som ur en film eller oframkallade tankar.
Citera
2017-01-27, 19:05
  #7
Medlem
-spitzlix-s avatar
Hmm polare till mig hamna i psykos och blev typ religiösa, en blev fett duktig på matte med. Knepig sits det där 🤔 följer gärna tråden utan tvekan, detta är onekligen intressant. Och jävla bra skrivet förresten!
Citera
2017-01-27, 20:09
  #8
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Hej.

Att du umgås med religiösa gör att deras religiösa syn smittar av sig på dig. Jag tänker på det är med demoner och "onda andar", vill man tro på det så blir det sant.

Just onda andar är något jag själv efter långt över 100 trippar sett väldigt lite av. Jag har mött värre saker i drömmar... De andliga väsen som man möter under påverkan av hallucinogener är mer som guider och vägvisare och ger lärdomar, insikter, kärlek och upplyftande behandling.

Om du nu är intresserad av andar och förklaringar kring fenomenet så skulle jag studera trosuppfattningar hos naturreligionernas shamaner snarare än de monoteistiska världsreligionerna som kristendom, islam och judendomen som bara tillåter en gud. De kommer givetvis att baktala alla andra ting än den enda guden.

Resultatet av att du flydde från upplevelsen under din LSD-tripp och tiden efter den låter som att du dragit på dig en lätt form av PTSD eller möjligen "andlig kris" dvs "spiritual crisis". Googla på det. Eftersom du avslutade trippen på det sättet kan du ha låst dig i ett öppet läge.

När det gäller att ha öppnat sitt sinne och blivit extremt mottaglig även efter trippen så finns det faktiskt en uppfattning att man lika lätt kan stänga sig igen och man kan även öva upp förmågan att slå av eller på den här "muren" eller "skyddet" som kan vara nödvändigt i vardagen.

Stäng ögonen och visualisera hur du bygger upp en skyddande inkapsling runt din kropp, som en openetrerbar glaskula där det som är utanför inte kommer in. Du har nu slagit på skyddet, brandväggen är aktiverad. Och på samma sätt kan du visualisera att du bryter ner den och är då spirituellt öppen för omgivningen.

/kk
Citera
2017-01-27, 20:11
  #9
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Vill du inte ha flummiga tankar, bruka inte flummiga substanser.
Det är en bieffekt som kommer.

Har inget emot flummiga tankar såvida de inte innebär något negativt för min hälsa i övrigt

Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag läste igenom allt. Mycket bra skrivet, klart och redigt formulerat.

Till saken: Visst finns demoner och andevarelser.

Visste du förresten att gudinnan Kali står staty utanför CERN (partikelacceleratorn)? De söker där öppna en port in till vår värld som demonerna kan träda in genom. Det finns åtskillig information om du vill läsa om detta.

Gudinnan Kali dyrkas av satanister världen över, här projiceras hennes bild på Empire state building: http://www.firstpost.com/world/godde...s-2385298.html

Du säger att du tidigare tänkte som så att eftersom du mött gudavarelser via LSD så kan ej religiösas upplevelser vara sanna eftersom allt uppenbarligen bara händer i hjärnan. Varför är det inte tvärtom? Om de religiösa har upplevt gudavarelser så är ju det i så fall lika gärna ett bevis för att de som upplever samma sak via LSD har mött verkliga gudavarelser.

Man kan bli fullkomligt invalidiserad av LSD. Vet folk som varit helt normala från början och som blivit helt väck, dom har inga vänner längre. Dom begår bisarra handlingar och så vidare.

Jo visserligen kan det ju vara så, och det är ju den frågan jag resonerar kring. Det är liksom ena eller andra sidan av samma mynt, där det lika gärna skulle kunna vara på det ena eller andra sättet.

Faktumet kvarstår ju dock att det trots allt är droger, som påverkar hur hjärnan fungerar, förvränger och skapar hallucinationer. Det skulle ju därför kunna vara tvärtom, att religiösa upplevt samma saker som jag och att deras uppfattningar kommer just därifrån. När jag sedan upplever det också behöver det ju inte nödvändigtvis bekräfta att det de tror stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Haster
Hur det än ligger till är det bara att fortsätta leva vidare som vanligt, inget man kan påverka ändå. Man kan vara öppen för att det finns andeliknande varelser som kontaktar en vid psykadeliska droger, men ta inte upplevelserna som ett kvitto för det. En slutsats man dock kan dra är att hjärnan är mer komplicerad än man upplever att den är vid vanligt vardagstänkande.

För o bli kvitt med tankarna så ta lägre dos/ta ett uppehåll/lägg drogerna på hyllan helt o hållet.

Tack för dina tips, tyvärr är det nog så att om man inte vill uppleva sådant förr eller senare så får man avstå.

Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Vad gäller din mentala hälsa ifrågasätter jag inte att du känner dig stark och frisk, jag tror däremot att det du upplever är pre-psykotiska symtom till följd av ditt drogbruk.

Det finns fler aspekter här, bl.a. att vissa droger (så väl upplevelsemässigt i ruset / hur man tänker som de facto neurologiskt) skapar 'connections' i hjärnan som inte skapas annars. Du som van cannabisrökare och intagare av andra substanser kan relatera till känslan av att man kopplar saker annorlunda, ser saker ur större/mer loopande perspektiv osv. Förutom detta finns alltså också aspekten av att vissa droger (Cubensis kommer först i åtanke, men jag misstänker/antar även cannabis och LSD, kanske även MDMA?) skapar förbindelser i hjärnan som inte hade skapats annars.

Det viktiga att ta fasta på här, anser jag, är att du känner ett obehag inför dessa tankar och situationer som uppstår i samband med ditt cannabisrökande och intag av psykadelika. Nu kan vi tvista till tidernas ände om var gränsen går för obehag, när det är allvarligt nog att söka vård för och vad som skiljer eller jämställer psykoser från religiös tro, men det låter för mig som att detta är ett problem för dig. Av den anledningen skulle jag rekommendera dig att, tillfälligt eller permanent, lägga drogerna på hyllan. Detta då jag tror att du uppvisar pre-psykotiska symtom. Men det kan lika gärna vara du som är ovanligt analytisk och sund i din kritiska självanalys.
Skulle problemen försvinna/bli lättare har du en ganska god förklaringsmodell där. Du kan sen välja att göra vad du vill med den informationen: börja knarka igen med bättre koll på ditt intag, lägga det på hyllan resten av livet, spela tärning och fortsätta som förut eller uppsöka vård för professionell hjälp ifall problemen består eller återkommer.

Vad som är oroande är att du känner obehag inför dessa sensationer och att du (i motsats till tidigare erfarenhet/upplevelser?) inte känner igen effekterna, t ex dialog som ur en film eller oframkallade tankar.

Visserligen är det möjligt att det skapar som du säger förbindelser i hjärnan som inte skulle vara där annars. Jag förstår att detta grävande och djupa filosoferande kring detta ämne kan framstå som något pre-psykotiskt, men i själva verket är det inget jag spenderar tid med att tänka på på det sättet.

Däremot ur ett riskperspektiv så tycker jag att det är viktigt att reda ut så att man inte gör något dumt. Om det nu är så att dessa varelser man stöter på bara är ren hallucination så är det inget problem för mig. Jag vet heller inte om det ens finns någon kopplig mellan just möten med varelser och psykisk sjukdom. Det jag tänker och som ändå känns oroande är ifall det är något man kan göra under ruset som kan leda till psykos eller schizofreni, exempelvis att få ett sådant här möte och vara för välkomnande. Eller om psykos/schizofreni bara är något som på ett mer "fysiskt" sätt gått sönder i hjärnan. Då kan det ju förmodas att någon sådan koppling ej existerar. Men det är därför det oroar mig under trippen och jag blir lite nojjig. Det är egentlgen inte psykotiska symptom i sig som framträder utan snarare rädsla för att psykotiska symtom skulle kunna framträda.

Annars ang. pre-psykotiska symtom, det som känns närmast som möjligtvis skulle kunna vara ett slags "varningstecken" är dessa rusande tankar och random genererade dialogen som uppstår. Egentligen kanske det inte är något farligt, eller så kanske det är något många upplever när de röker bara att de inte tänker på det då de fokuserar på annat? Jag vet inte. Men faktumet att mitt sinne inte blir stillat av att röka utan snarare överaktivt känns väl lite oroande OM det skulle vara ett varningstecken. Egentligen är dessa random tankar och dialogliknande tankemönster inte alls obehagliga förutom när det ses ur perspektivet "Fan är detta något förstadie till att höra röster eller?". Har dock aldrig hört röster eller upplevt några psykotiska symtom ens under påverkan av LSD/svamp.

För att förklara ytterligare hur dessa randomtankar uppträder, så är det ungefär som när man i vanliga fall (dvs inte bara jag) kanske tittat på tv, vi säger en debatt, för att sedan gå och laga mat i tystnad. Då kanske du får lite dialog från debatten i huvudet, "Vi måste reformera skatten!" eller dylikt. Eller när man råkar läsa något i tidningen utan att egentligen läsa, så tänker man "Hmm vart såg jag det." Problemet är bara att dessa slumpmässiga grejjer dyker upp även fast jag inte hört denna dialog från tv:n, jag skulle kunna få upp i huvudet "Vi måste reformera skatten!" utan att ha sett på någon debatt överhuvudtaget liksom haha. Detta är dock bara när jag rökt som sagt, så vet ej om det är något att nojja över eller inte. Har som sagt inga övriga problem.


Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Hmm polare till mig hamna i psykos och blev typ religiösa, en blev fett duktig på matte med. Knepig sits det där 🤔 följer gärna tråden utan tvekan, detta är onekligen intressant. Och jävla bra skrivet förresten!

Vilka droger gav dem dessa psykoser då, om man får fråga?
Citera
2017-01-27, 20:11
  #10
Medlem
siddharaapocalypses avatar
Vad är problemet egentligen..Att du börjat växa ur samhällets tvångströja? är Ordboken för skev?

Mitt råd blir att sluta med maya ett längre tag och bruka det intensivt i kortare perioder just pga dess förrädiska långtidsackumulering i fett, samt att det tvistar länken till drömvärlden i hjärnan, det vill du inte göra under för lång tid då det absolut leder till en rad psykiska problem (brukar visa sig efter åratal av användande) Samt att experimentera med olika blandningar med yttersta noggrannhet, efter att veta vad som gör vad solo. Hur pass medveten är du om vad som inverkar på vad? Att din diet kan påverka din tankeverksamhet? Att kaffe är en CS?

Det krävs disciplin och tålamod för att lära sig dyka djupt. Purifikation är essentiellt om du vill ha obefläckade svar.

Inga svar du kommer få här duger för mer än svammel.
__________________
Senast redigerad av siddharaapocalypse 2017-01-27 kl. 20:17.
Citera
2017-01-27, 20:18
  #11
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Har inget emot flummiga tankar såvida de inte innebär något negativt för min hälsa i övrigt



Jo visserligen kan det ju vara så, och det är ju den frågan jag resonerar kring. Det är liksom ena eller andra sidan av samma mynt, där det lika gärna skulle kunna vara på det ena eller andra sättet.

Faktumet kvarstår ju dock att det trots allt är droger, som påverkar hur hjärnan fungerar, förvränger och skapar hallucinationer. Det skulle ju därför kunna vara tvärtom, att religiösa upplevt samma saker som jag och att deras uppfattningar kommer just därifrån. När jag sedan upplever det också behöver det ju inte nödvändigtvis bekräfta att det de tror stämmer.



Tack för dina tips, tyvärr är det nog så att om man inte vill uppleva sådant förr eller senare så får man avstå.



Visserligen är det möjligt att det skapar som du säger förbindelser i hjärnan som inte skulle vara där annars. Jag förstår att detta grävande och djupa filosoferande kring detta ämne kan framstå som något pre-psykotiskt, men i själva verket är det inget jag spenderar tid med att tänka på på det sättet.

Däremot ur ett riskperspektiv så tycker jag att det är viktigt att reda ut så att man inte gör något dumt. Om det nu är så att dessa varelser man stöter på bara är ren hallucination så är det inget problem för mig. Jag vet heller inte om det ens finns någon kopplig mellan just möten med varelser och psykisk sjukdom. Det jag tänker och som ändå känns oroande är ifall det är något man kan göra under ruset som kan leda till psykos eller schizofreni, exempelvis att få ett sådant här möte och vara för välkomnande. Eller om psykos/schizofreni bara är något som på ett mer "fysiskt" sätt gått sönder i hjärnan. Då kan det ju förmodas att någon sådan koppling ej existerar. Men det är därför det oroar mig under trippen och jag blir lite nojjig. Det är egentlgen inte psykotiska symptom i sig som framträder utan snarare rädsla för att psykotiska symtom skulle kunna framträda.

Annars ang. pre-psykotiska symtom, det som känns närmast som möjligtvis skulle kunna vara ett slags "varningstecken" är dessa rusande tankar och random genererade dialogen som uppstår. Egentligen kanske det inte är något farligt, eller så kanske det är något många upplever när de röker bara att de inte tänker på det då de fokuserar på annat? Jag vet inte. Men faktumet att mitt sinne inte blir stillat av att röka utan snarare överaktivt känns väl lite oroande OM det skulle vara ett varningstecken. Egentligen är dessa random tankar och dialogliknande tankemönster inte alls obehagliga förutom när det ses ur perspektivet "Fan är detta något förstadie till att höra röster eller?". Har dock aldrig hört röster eller upplevt några psykotiska symtom ens under påverkan av LSD/svamp.

För att förklara ytterligare hur dessa randomtankar uppträder, så är det ungefär som när man i vanliga fall (dvs inte bara jag) kanske tittat på tv, vi säger en debatt, för att sedan gå och laga mat i tystnad. Då kanske du får lite dialog från debatten i huvudet, "Vi måste reformera skatten!" eller dylikt. Eller när man råkar läsa något i tidningen utan att egentligen läsa, så tänker man "Hmm vart såg jag det." Problemet är bara att dessa slumpmässiga grejjer dyker upp även fast jag inte hört denna dialog från tv:n, jag skulle kunna få upp i huvudet "Vi måste reformera skatten!" utan att ha sett på någon debatt överhuvudtaget liksom haha. Detta är dock bara när jag rökt som sagt, så vet ej om det är något att nojja över eller inte. Har som sagt inga övriga problem.




Vilka droger gav dem dessa psykoser då, om man får fråga?
4/3-meo-pcp, vanlig pcp i kombo med meskalin och Nbome
Citera
2017-01-27, 20:57
  #12
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Jag läste din trådstart men har inte läst alla svaren grundligt..

Jag har använt mycket hallucinogener och cannabis. Främst i början av min karriär. Det hela blev för mycket för mig och jag gick in i ett förpsykotiskt stadie. Tankemönstret var väldigt likt ditt, fast jag hade snurrat in på framförallt tankeläsning.

De religösa människorna du umgås med verkar rätt radikala i sina trosuppfattningar (?), inte jämförbara med en "vanlig" stammkund hos svenska kyrkan, låter det som för mig i alla fall. Kanske är de Jehovas vittnen eller dylikt?

Umgås du mycket med dessa människor?

Har du någonsin sett en film precis innan en tripp? Ponera följande scenario: du har precis kört ett Star-Wars maraton, och genom halva sista filmen droppar du din dos syra. Precis lagom till det att filmen slutar börjar du trippa. Vad tror du din tripp kommer handla om? Kanske om hur du tydligt kan se att det finns en "ond" och en "god" sida. Kanske att du tydligt upplever hur "the force" påverkar och kan påverkas utav dig? Jag tror det är något liknande detta som händer dig.

Du trippar och upplever något du inte kan förklara, dina religösa vänner pratar om andar och demoner, och eftersom människan i sin natur vill finna förklaringar på företeelser som hon inte förstår så börjar du applicera delar utav deras teorier i din egen världsbild. Du trippar igen och får ytterligare bekräftelse på att det är såhär det ligger till.

Vad jag egentligen tror du upplever, detta är ju dock bara spekulationer från min sida, men känner du igen dig så kan ju kanske min teori vara "mindre skadlig" att fylla i luckorna med gemfört mot religöst humbug - är att du vet att samhället förkastar det du gör (knarkar) och någonstans känner du skuld och skam (vilket är en uråldrig känsla konstruerad för att hålla ihop flocken). Eftersom du inte ser dig och heller inte vill se dig som en "outsider", en utböling, någon som blir utstött ur flocken, så försöker du (på ett undermedvetet plan) applicera denna skuld på ett fantasifoster. Någon som vill dig ont.

Det sista får du ta med en nypa salt, men kanske känner du igen dig.

Min rekommandation till dig: Sluta rök cannabis (ta ett uppehåll). Sluta använda hallucinogener (ta ett uppehåll). Hur länge är svårt att säga, men dessa tankar KOMMER försvinna om du slutar använda droger under en tid. Varför? För att det är fantasifoster du har byggt upp för att förklara oförklarliga upplevelser. Men jag skulle tro att du kommer behöva avstå droger minst ett år.

Jag slutade inte med droger när mitt förpsykotiska stadie uppenbarade sig, det slutade med socialfobi, ångest och depression. Jag löste det med att börja använda tunga opiater och opioider, och där vill du inte hamna.


Och till sist, ska jag försöka mig på att ge dig ett konkret exempel:
När du blir kär kan känslorna först vara skrämmande och överväldigande, och du motarbetar känslorna genom att analysera vad som händer. Vilket skapar en form av inre konflikt. Till slut ger du efter för känslorna, och drabbas av eufori. Inte har du blivit drabbad utav en demon som försöker ta kontroll över dina tankar, du tillåter dig bara att njuta utav den kemiska coctail evolutionen har utvecklat och din hjärna belönar dig med.


Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback