2017-01-27, 12:52
Medlem
Det är så här att jag fått låna en mobil av en vän och den har nu 6 siffror som pin-kod för att låsa upp mobilen. Medan mitt sim-kort har pin-kod med bara 4. Hur trycker jag in min kod för att låsa upp med pin-koden av 4 siffror i en 6-siffrig kod?

Kan det vara så att min kompis mobil är låst till ett annat abonnemang och därav anledning att jag inte kan knappa in en 4-siffrig kod som mitt simkort i mobile?

Tack för svar
Citera
2017-01-27, 12:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av crillixo
Det är så här att jag fått låna en mobil av en vän och den har nu 6 siffror som pin-kod för att låsa upp mobilen. Medan mitt sim-kort har pin-kod med bara 4. Hur trycker jag in min kod för att låsa upp med pin-koden av 4 siffror i en 6-siffrig kod?

Kan det vara så att min kompis mobil är låst till ett annat abonnemang och därav anledning att jag inte kan knappa in en 4-siffrig kod som mitt simkort i mobile?

Tack för svar

Låsa upp mobilen är väl inte samma sak som att låsa upp SIM-kortet? Inte på min mobil i allfafall.
Citera
2017-01-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Låsa upp mobilen är väl inte samma sak som att låsa upp SIM-kortet? Inte på min mobil i allfafall.

Nä, tänkte bara lite för snabbt där om det skulle påverka. Oavsett behöver jag en 6-siffrig kod för att låsa upp sim-kortet på mobilen. Men min pin-kod är på 4 som jag har. Ska man knappa in fel 3 gånger och skriva in puk-koden istället? För kan nämligen inte gå in på inställningar och ändra till 4 heller...
Citera
2017-01-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack-Ass
När du slår på valfri telefon som innehåller ett låst SIM-kort så kommer du få ange en kod på 4 siffror. Slår du fel 3 gånger så får du skriva in en PUK-kod för att låsa upp kortet igen.

Den koden du pratar om som är på 6 siffror hör till själva telefonen och har ingenting med SIM-kortet att göra. Om du ska skriva in en kod och enda alternativet är en kod på 6 siffror så är det inte SIM-kortets kod.

Jaha, då är det jag som blev helt förvirrad av detta... För att på min android skriver man alltid först pin-koden för simkortet och sedan för att låsa upp mobilen som man själv valt kod. Nu gör det tvärt om nämligen.
Måste skriva 6-siffriga koden, som jag behöver av min kompis då?
Citera
2017-01-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillixo
För att på min android skriver man alltid först pin-koden för simkortet och sedan för att låsa upp mobilen som man själv valt kod.

Det var länge sedan jag behövde slå in någon PIN på min android. Jag använder mönsterlås på min mobil med Android Marshmallow och jag var nog bara tvungen att slå in sim-kortets PIN när jag satte in det. Men jag kommer ihåg att man behövde slå in PIN:en vid varje kallstart i några äldre androidversioner jag använt.
Senast redigerad av Hominem 2017-01-27 kl. 14:47.
Citera
2017-01-27, 14:44
Medlem
Kanske ska skilja på SIM-kortets PIN-kod och mobilens låskod. PIN-koden består av fyra siffror.
Mobilens låskod kan bestå av fyra eller sex siffror, alfanumeriskt, mönster eller det klart smidigaste fingeravtryck.
Man kan undra varför Crillixo väljer att ställa frågan här istället för att fråga sin "kompis" som "lånat" ut sin mobil.
Låter som det handlar om en iPhone. De frågar efter låskod före PIN-kod.
Senast redigerad av Elkjop 2017-01-27 kl. 14:47.
Citera
2017-01-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elkjop
Kanske ska skilja på SIM-kortets PIN-kod och mobilens låskod. PIN-koden består av fyra siffror.

Ja normalt, men GSM-standarden tillåter PIN på fyra till åtta siffror. (Vet inte vad 3g och 4g-standarden säger men de borde ju tillåta minst lika långa.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Person...hone_passcodes
Citera
2017-01-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack-Ass
Antar att telefonen är stulen och eftersom du har Android som är så pass osäkert så är det bara att starta om skiten och sätta den i recovery-mode för att formatera den. Ta ut det låsta SIM-kortet om du inte har den koden.

Ni kan också ringa ägaren och säga att ni kommer och dödar vederbörandes ungar om hen inte ger upp kodhelvetet.

Hörde av mig till min vän som lånat mobilen till mig, vilket är ickesnodd. Och allt som behövdes var koden. Och den "osäkra" android mobilen som du pratar om är en Sony xperia z3, som fungerat utan problem i 2 år. Tack för många meningslösa svar, men något rätt var det ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in