Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-27, 07:31
  #1
Medlem
Hej! Som rubriken lyder är jag helt ny på det här med fonder, men har läst omkring på internet om vilka fonder som verkar vara något.

Jag har satt in 3000 på ett Avanzakonto och placerat ut det i olika fonder. Tänkte sätta in det varje månad. Jag spar även ganska mycket på ett vanligt sparkonto för vill inte bli av med allt om det skulle gå åt skogen.

Tanken med fonderna är att spara ca 15 år framåt för att gå i pension runt 40 eller 45. (drömmen är att köpa en liten gård i Italien) klyschigt.. Men ändå en dröm.

Men tänkte om ni kunde ge mig lite tips på hur jag ska placera ev slopa några jag lagt pengar i, så att drömmen kanske slår in

Min portfölj består av:
1. Spiltan aktiefond investmentbolag. 400 kr
2. Spp aktiefond USA. 100kr
3. Swedbank robur ny teknik. 100 kr
4. Länsförsäkringar global indexnära. 350kr
5. Didner & Gerge småbolag. 200 kr
6. Länsförsäkringar Sverige indexnära. 300 kr
7. Allianz global metals and mining A 300kr
8. Aktiespararna direktavkastning. 500kr


Sen har jag 750 kr kvar att placera den här månaden, som jag inte riktigt vet i vad.
Ska man satsa globalt eller Sverige?

Mvh
Citera
2017-01-27, 09:19
  #2
Medlem
Den rena USA-fonden är jag lite tveksam till framöver. Trump is going berserk, känns osäkert hur det kommer påverka landets ekonomi. Jag har personligen tagit bort min, och kör på globalt istället (som ju ändå innehåller runt 60% USA). I övrigt tycker jag (som inte är någon expert) att det ser bra ut. Ganska lik min, förutom att jag inte har någon "metals and mining".

Sen kommer du inte direkt bli rik av 3000 kr/mån i 15 år. Med 7% genomsnittlig årlig avkastning skulle du hamna på 976 247 kr före skatt. Skulle du istället spara 5000 kr/mån i 20 år skulle du istället kunna nå upp i 2 643 520 kr. 7000 kr/mån i 25 år = 5 701 106 kr. Det ökar exponentiellt.
Citera
2017-01-27, 09:33
  #3
Medlem
Tack för svaret. Kanske få ta några tusen av det jag för över till sparkontot till fonder istället. Jag är lite feg, men man måste ju våga för att vinna.

Men hur tyckte du fördelningen mellan dom såg ut?
För tänkte fördela så jag för in lika som beloppet nu på varje fond i månaden.
Citera
2017-01-27, 09:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piratpojken1
Tack för svaret. Kanske få ta några tusen av det jag för över till sparkontot till fonder istället. Jag är lite feg, men man måste ju våga för att vinna.

Men hur tyckte du fördelningen mellan dom såg ut?
För tänkte fördela så jag för in lika som beloppet nu på varje fond i månaden.

Ja, att lägga för mycket på ett sparkonto (där pengarna bara ligger och dör) är inget att rekommendera om man vill ha rejäl utveckling. Personligen har jag inte en spänn på sparkonto längre. En buffert behöver man förstås, men det använder jag mitt (gratis) kreditkort till. Jag vet att jag kan täcka det genom att ta ut lite från fonderna om det skulle uppkomma oväntade utgifter. Tills dess får alla mina pengar jobba åt mig och växa i fonderna. Har man en tillräckligt lång sparhorisont (minst 10 år, gärna 20 eller mer) är det mycket liten risk att man i slutändan går back på det, även om det förstås kommer svänga upp och ner under tiden.

Jag kör just nu på fördelningen 50% globalt, 40% Sverige och 10% tillväxtmarknader. Det sistnämnda ser jag förresten att du saknar. Kanske kan vara idé att ha lite grann i det iaf. Själv kör jag Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära.
Citera
2017-01-27, 10:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Ja, att lägga för mycket på ett sparkonto (där pengarna bara ligger och dör) är inget att rekommendera om man vill ha rejäl utveckling. Personligen har jag inte en spänn på sparkonto längre. En buffert behöver man förstås, men det använder jag mitt (gratis) kreditkort till. Jag vet att jag kan täcka det genom att ta ut lite från fonderna om det skulle uppkomma oväntade utgifter. Tills dess får alla mina pengar jobba åt mig och växa i fonderna. Har man en tillräckligt lång sparhorisont (minst 10 år, gärna 20 eller mer) är det mycket liten risk att man i slutändan går back på det, även om det förstås kommer svänga upp och ner under tiden.

Jag kör just nu på fördelningen 50% globalt, 40% Sverige och 10% tillväxtmarknader. Det sistnämnda ser jag förresten att du saknar. Kanske kan vara idé att ha lite grann i det iaf. Själv kör jag Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära.

Har mycket mer att lära mig innan jag vågar ha det så.
Men jag la till en tillväxt nu, det var den du nämnde.

Sen två frågor bara:
Hur betalas förvaltningsavgiften? För den väl vara så låg som möjligt?
Sen hade Lf Tillväxtmarknad Indexnära ingen sharp radio, är det för att den är såpass ny?
Citera
2017-01-27, 11:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Ja, att lägga för mycket på ett sparkonto (där pengarna bara ligger och dör) är inget att rekommendera om man vill ha rejäl utveckling. Personligen har jag inte en spänn på sparkonto längre. En buffert behöver man förstås, men det använder jag mitt (gratis) kreditkort till. Jag vet att jag kan täcka det genom att ta ut lite från fonderna om det skulle uppkomma oväntade utgifter. Tills dess får alla mina pengar jobba åt mig och växa i fonderna. Har man en tillräckligt lång sparhorisont (minst 10 år, gärna 20 eller mer) är det mycket liten risk att man i slutändan går back på det, även om det förstås kommer svänga upp och ner under tiden.

Jag kör just nu på fördelningen 50% globalt, 40% Sverige och 10% tillväxtmarknader. Det sistnämnda ser jag förresten att du saknar. Kanske kan vara idé att ha lite grann i det iaf. Själv kör jag Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära.

Har börjat resonera precis så som du gör med sparkontot, skulle gärna vilja slänga allt i fonder på en gång, men att för feg för det. Blir istället att jag slänger 5000kr/månaden tills sparkontot är tömt.
Citera
2017-01-27, 12:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piratpojken1
Har mycket mer att lära mig innan jag vågar ha det så.
Men jag la till en tillväxt nu, det var den du nämnde.

Sen två frågor bara:
Hur betalas förvaltningsavgiften? För den väl vara så låg som möjligt?
Sen hade Lf Tillväxtmarknad Indexnära ingen sharp radio, är det för att den är såpass ny?

Avgiften är per år, men betalas genom att en 1/365-del av avgiften dras från värdet av fonden varje dag. Det är alltså inget du behöver betala in, utan värdet på ditt innehav i fonden minskar automatisk med motsvarande (eller ökar lite mindre än det annars hade).

Ja, den är för ny för att ha det.

Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Har börjat resonera precis så som du gör med sparkontot, skulle gärna vilja slänga allt i fonder på en gång, men att för feg för det. Blir istället att jag slänger 5000kr/månaden tills sparkontot är tömt.

Ja, det är ju en lite säkrare taktik, även om du riskerar att förlora på det.
__________________
Senast redigerad av Varmluftsugn 2017-01-27 kl. 12:35.
Citera
2017-01-27, 13:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Avgiften är per år, men betalas genom att en 1/365-del av avgiften dras från värdet av fonden varje dag. Det är alltså inget du behöver betala in, utan värdet på ditt innehav i fonden minskar automatisk med motsvarande (eller ökar lite mindre än det annars hade).

Ja, den är för ny för att ha det.



Ja, det är ju en lite säkrare taktik, även om du riskerar att förlora på det.

du syftar på att avkastningen har varit bättre om jag slängde in allt på en gång?
Citera
2017-01-28, 11:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
du syftar på att avkastningen har varit bättre om jag slängde in allt på en gång?

Statistiskt tjänar man mer på att göra det i slutändan, men risken är förstås att du förlorar mer istället om du råkar gå in med allt på en topp. Så jag skulle nog också gå in med det över tid (fast kanske med 10K i månaden).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback