Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-26, 21:36
  #1
Medlem
brandberts avatar
Hej! Har ett starkt minne ifrån när jag var liten (9-10 år) och åkte tunnelbana i stockholm, kan varit i sundbyberg eller dylikt. Jag tittar ut genom rutan och ser en gubbe som sätter upp dessa reklamskyltar som sitter på stationerna, han stod alltså klistrad mot väggen under tiden som tåget stannade och åkte vidare.

När jag nu i vuxen ålder åker tunnelbana, ser jag att det är alldeles för liten yta mellan tåget och väggen för att man ens rimligen ska kunna stå där.

Jag undrar nu: Finns det stationer där ytan mellan tåg och vägg är så pass stort att man kan stå still där, eller är mitt minne helt skruvat? Och finns det någon annan som har sett detta med sina egna ögon?

Har fått otroliga skratt över denna historia, så vill bara få det ena eller det andra bekräftat.

Tack för att du tog dit tid o läste detta ointressanta inlägg
Citera
2017-01-26, 22:52
  #2
Medlem
Här en film från slutet av 90-talet när de klistrar affischer i tunnelbanan. I typ mitten av filmen ca 3.50 ser du hur den som håller vakt står på rälsen i tunnelmynningen och signalerar till tågföraren. När tåget passerar in på stationen står han kvar och trycker upp sig mot väggen…
https://www.youtube.com/watch?v=WIL14s0J0Fo
Citera
2017-01-26, 23:15
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Reklamkillen ställde sig på träplankan som går över strömskenan!
Citera
2017-01-27, 11:27
  #4
Medlem
brandberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spattig
Här en film från slutet av 90-talet när de klistrar affischer i tunnelbanan. I typ mitten av filmen ca 3.50 ser du hur den som håller vakt står på rälsen i tunnelmynningen och signalerar till tågföraren. När tåget passerar in på stationen står han kvar och trycker upp sig mot väggen…
https://www.youtube.com/watch?v=WIL14s0J0Fo

Undrar om det kan ha varit en sådan vakt jag såg när jag tittade ut genom tunnelbanefönstret som liten då, tack för länken.
Citera
2017-01-27, 18:17
  #5
Medlem
orgonits avatar
En sak kan vara bra att veta om man råkar ramla ned på spåret. Det ska finnas ett smalt utrymme UNDER perrongen, där man i princip kan kasta sig in, ifall det inte är tillräckligt med tid att klättra upp igen.
Citera
2017-01-27, 20:45
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Varierar mellan olika tunnelbanor. Londons djupgående linjer har en väldigt tajt tunnel. Ex: https://upload.wikimedia.org/wikiped...d_The_Tube.jpg

De ytliga, som ibland går i en sorts mer eller mindre övertäckta diken verkar ibland ha ganska gott om plats.

Läste en gång något om att en anledning till att cyklar är förbjudna i Londons tunnelbana är att man måste kunna evakuera tåg i ena änden, tunneln är för trång för evakuering genom de vanliga dörrarna, och att cyklar kan blockera.
Citera
2017-01-28, 15:46
  #7
Medlem
CygneRouges avatar
Det finns hela tiden skyddsutrymmen, om du vistas i spåret gäller det att hela tiden veta var närmaste utrymme finns. Det brukar vara en alkov i tunnelväggen med handtag för att hålla i sig i.

Värsta stället lär vara (har aldrig provat själv) tunneln från Slussen till Skanstull där skyddsutrymmet är mellan spåren och det inte finns någon vägg att ta spjärn mot.
Citera
2017-02-08, 00:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
En sak kan vara bra att veta om man råkar ramla ned på spåret. Det ska finnas ett smalt utrymme UNDER perrongen, där man i princip kan kasta sig in, ifall det inte är tillräckligt med tid att klättra upp igen.

Men det gör det inte på alla utomhus stationer.. Så då ställer man sig mot staketet istället.
Citera
2017-02-08, 00:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Det finns hela tiden skyddsutrymmen, om du vistas i spåret gäller det att hela tiden veta var närmaste utrymme finns. Det brukar vara en alkov i tunnelväggen med handtag för att hålla i sig i.

Värsta stället lär vara (har aldrig provat själv) tunneln från Slussen till Skanstull där skyddsutrymmet är mellan spåren och det inte finns någon vägg att ta spjärn mot.

Några handtag finns då inte att hålla i. Sen är det mellan Medborgarplatsen och Skanstull som det är jäkligt trångt att stå. Man får trycka sig in mellan stolparna som stå mellan söderspår och norrspår. Har du otur så kommer det tåg på bägge och då får man hålla andan
Citera
2017-02-08, 01:12
  #10
Medlem
På alla stationer på B3 (blåa linjen) så kan man även stå utmed väggen vid stationerna har jag för mig. Och i tunnlarna så står man oftast på den sidan där strömskenan är när tåg passerar om det är trångt. Saknas det skyddsutrymme så är det uppmärkt med en gul/svart skylt eller en där det står att skyddsutrymme saknas.
Citera
2017-02-08, 14:09
  #11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrqqqq
På alla stationer på B3 (blåa linjen) så kan man även stå utmed väggen vid stationerna har jag för mig. Och i tunnlarna så står man oftast på den sidan där strömskenan är när tåg passerar om det är trångt. Saknas det skyddsutrymme så är det uppmärkt med en gul/svart skylt eller en där det står att skyddsutrymme saknas.

I tunnlarna är det trångt, men vid stationerna så är det mer utrymme eftersom det annars dammar mycket av den luft som tågen trycker framför sig. Därav att det ofta är ett öppet utrymme under perronggolvet (på många t-banor så ligger ventilationsutsugen där för att bromsdamm/skit etc i luften skall gå vägen via spåren och inte hamna uppe på perrongen)
Citera
2017-02-09, 17:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I tunnlarna är det trångt, men vid stationerna så är det mer utrymme eftersom det annars dammar mycket av den luft som tågen trycker framför sig. Därav att det ofta är ett öppet utrymme under perronggolvet (på många t-banor så ligger ventilationsutsugen där för att bromsdamm/skit etc i luften skall gå vägen via spåren och inte hamna uppe på perrongen)


Mer utrymme vart då menar du ..eller är det på B3 du menar ? För på B1 och B2:s inomhus stationer finns det inget utrymme mer än under plattformen . Klart att det är trångt i tunnlarna..men oftast kan man stå på den sidan som strömskenan är och kan man inte det så är det uppmärkt med skyltar om att skyddsutrymme saknas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback