Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-26, 20:16
  #1
Medlem
moores avatar
Tjenare,

är lite vilsen men känner att jag måste komma igång med ett ordentligt sparande. Har 300 000 kr att placera och har för avsikt att sätta av 7000 kr från lönen varje månad. 2000 kr till ett långsiktigt pensionssparande och 5000 kr på en sparhorisont på 5-15 år.

Planerar att sprida ut det beloppet 2000 kr varje månad till pension och 55 000 kr de första 6 månaderna och därefter 5000 kr månad. Samma fonder ingår i båda uppläggen men vill hålla isär pengarna, därav 2 olika konton.

Efter lite efterforskning har jag landat i följande upplägg som jag skulle behöva lite input på om det finns något upplägg som är bättre:

Sparkonto (ca 5-15 år sparhorisont)

Länsförsäkringar Global Indexnära 70%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 20%

Pension (ca 35 år sparhorisont):

AMF Aktiefond Småbolag 10%
Länsförsäkringar Global Indexnära 50%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 20%
SPP Aktiefond Sverige 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Tar mer än gärna emot input eller andra förslag, stort tack för hjälpen!
Citera
2017-01-27, 13:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moore
Tjenare,

är lite vilsen men känner att jag måste komma igång med ett ordentligt sparande. Har 300 000 kr att placera och har för avsikt att sätta av 7000 kr från lönen varje månad. 2000 kr till ett långsiktigt pensionssparande och 5000 kr på en sparhorisont på 5-15 år.

Planerar att sprida ut det beloppet 2000 kr varje månad till pension och 55 000 kr de första 6 månaderna och därefter 5000 kr månad. Samma fonder ingår i båda uppläggen men vill hålla isär pengarna, därav 2 olika konton.

Efter lite efterforskning har jag landat i följande upplägg som jag skulle behöva lite input på om det finns något upplägg som är bättre:

Sparkonto (ca 5-15 år sparhorisont)

Länsförsäkringar Global Indexnära 70%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 20%

Pension (ca 35 år sparhorisont):

AMF Aktiefond Småbolag 10%
Länsförsäkringar Global Indexnära 50%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 20%
SPP Aktiefond Sverige 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Tar mer än gärna emot input eller andra förslag, stort tack för hjälpen!


Detta påminner väldigt mycket om mitt upplägg.
Har cirka 35år kvar till pension och har 300k att investera.

Har öppnat konto på både Avanza + Nordnet.
Började med en 20k-insättning på varje + att jag har dragit igång ett månadsspar på 2500kr/mån.

På Nordnet, har jag deras avgiftsfria fonder (Superfonderna).
På Avanza, har jag samma fonder förutom AMF Småbolag. Där har jag LF Europa Indexnära. Även olika procent.

Vågar inte riktigt slänga över allt på en gång till fonderna, men kanske gör en större insättning om en halvår.

Kort sagt, tycker jag det ser bra ut. Har själv varit mycket här inne och läst och diskuterat!
Citera
2017-01-27, 15:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moore
Tjenare,

är lite vilsen men känner att jag måste komma igång med ett ordentligt sparande. Har 300 000 kr att placera och har för avsikt att sätta av 7000 kr från lönen varje månad. 2000 kr till ett långsiktigt pensionssparande och 5000 kr på en sparhorisont på 5-15 år.

Planerar att sprida ut det beloppet 2000 kr varje månad till pension och 55 000 kr de första 6 månaderna och därefter 5000 kr månad. Samma fonder ingår i båda uppläggen men vill hålla isär pengarna, därav 2 olika konton.

Efter lite efterforskning har jag landat i följande upplägg som jag skulle behöva lite input på om det finns något upplägg som är bättre:

Sparkonto (ca 5-15 år sparhorisont)

Länsförsäkringar Global Indexnära 70%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 20%

Pension (ca 35 år sparhorisont):

AMF Aktiefond Småbolag 10%
Länsförsäkringar Global Indexnära 50%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 20%
SPP Aktiefond Sverige 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Tar mer än gärna emot input eller andra förslag, stort tack för hjälpen!
Tycker du har för mycket tillväxtmarknad. 10-15% tycker jag vore lagom (vet inte hur dessa länder kommer att påverkas nu när Trump vill säga upp alla avtal). Hade lagt övriga på Sverige.
Citera
2017-01-27, 16:14
  #4
Medlem
icecools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moore
Tjenare,

är lite vilsen men känner att jag måste komma igång med ett ordentligt sparande. Har 300 000 kr att placera och har för avsikt att sätta av 7000 kr från lönen varje månad. 2000 kr till ett långsiktigt pensionssparande och 5000 kr på en sparhorisont på 5-15 år.

Planerar att sprida ut det beloppet 2000 kr varje månad till pension och 55 000 kr de första 6 månaderna och därefter 5000 kr månad. Samma fonder ingår i båda uppläggen men vill hålla isär pengarna, därav 2 olika konton.

Efter lite efterforskning har jag landat i följande upplägg som jag skulle behöva lite input på om det finns något upplägg som är bättre:

Sparkonto (ca 5-15 år sparhorisont)

Länsförsäkringar Global Indexnära 70%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 20%

Pension (ca 35 år sparhorisont):

AMF Aktiefond Småbolag 10%
Länsförsäkringar Global Indexnära 50%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 20%
SPP Aktiefond Sverige 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Tar mer än gärna emot input eller andra förslag, stort tack för hjälpen!

Läskigt, vi har samma tid till pension samt samma startläge.
Jag kör dessutom exakt samma fonder, enda skillnaden är att jag 5% på småbolag och 25 % på tillväxtfond. Har kört så i drygt ett år och det rullar på fint.

Edit: samma som ditt pensionssparande
__________________
Senast redigerad av icecool 2017-01-27 kl. 16:27.
Citera
2017-01-28, 11:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Detta påminner väldigt mycket om mitt upplägg.
Har cirka 35år kvar till pension och har 300k att investera.

Har öppnat konto på både Avanza + Nordnet.
Började med en 20k-insättning på varje + att jag har dragit igång ett månadsspar på 2500kr/mån.

På Nordnet, har jag deras avgiftsfria fonder (Superfonderna).
På Avanza, har jag samma fonder förutom AMF Småbolag. Där har jag LF Europa Indexnära. Även olika procent.

Vågar inte riktigt slänga över allt på en gång till fonderna, men kanske gör en större insättning om en halvår.

Kort sagt, tycker jag det ser bra ut. Har själv varit mycket här inne och läst och diskuterat!

Att inte gå in med allt på en gång tycker jag är förnuftigt (även om statistiken säger att man oftare faktiskt tjänar på att göra det), men 2500 är enligt mig i fegaste laget. Kommer ta dig tio år att få in allt i det tempot, det är mycket potentiell utveckling du går miste om. Jag skulle köra på 10K i månaden.
Citera
2017-01-28, 15:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Att inte gå in med allt på en gång tycker jag är förnuftigt (även om statistiken säger att man oftare faktiskt tjänar på att göra det), men 2500 är enligt mig i fegaste laget. Kommer ta dig tio år att få in allt i det tempot, det är mycket potentiell utveckling du går miste om. Jag skulle köra på 10K i månaden.

Du har en poäng med det, ligger på 5k just nu(precis startat).
Tar mig en funderare till nästa autogiro-dragningen, blir förmodligen så att jag ändrar till 10k.
Citera
2017-01-31, 15:29
  #7
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Du har en poäng med det, ligger på 5k just nu(precis startat).
Tar mig en funderare till nästa autogiro-dragningen, blir förmodligen så att jag ändrar till 10k.

Absolut! In med 10k i manaden ar mycket smartare. Compound!
Citera
2017-02-03, 17:44
  #8
Medlem
Hej.

Nytt sparande på gång, 2500 kr/månad.

Hur tycker ni fördelning och innehåll känns ? Andra tips ?

Swedbank Robur Ny Teknik
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
Länsförsäkringar Global Indexnära
Didner & Gerge Small & Microcap

Jämnt fördelat.

Tack på förhand.
Citera
2017-02-04, 15:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Hej.

Nytt sparande på gång, 2500 kr/månad.

Hur tycker ni fördelning och innehåll känns ? Andra tips ?

Swedbank Robur Ny Teknik
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
Länsförsäkringar Global Indexnära
Didner & Gerge Small & Microcap

Jämnt fördelat.

Tack på förhand.

Du har ingen direkt Sverige fond med däremot 2 st global fonder.
Jag hade istället för Spiltan global investmentbolag valt deras Svenska fond med investmentbolag.
Fördelningen hade jag lagt lite mer mot Spiltan och Global fonden.
Citera
2017-02-04, 18:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Du har ingen direkt Sverige fond med däremot 2 st global fonder.
Jag hade istället för Spiltan global investmentbolag valt deras Svenska fond med investmentbolag.
Fördelningen hade jag lagt lite mer mot Spiltan och Global fonden.

Tack för råden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback