Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-26, 17:50
  #1
Medlem
http://www.sunrise-and-sunset.com/sv...rige/goeteborg

Tabellen som visar soluppgång visar att solen går upp kl 08:55 den 1 januari och 08:16 den 31 januari. En skillnad på 39 minuter.

Tabellen som visar solnedgång visar att solen går ner kl 15:36 den 1 januari och 16:35 den 31 januari, en skillnad på 59 minuter.

Min fråga är, varför är det olika? Borde inte detta vara "symmetriskt" så att middag alltid är kl 00:00 och middag kl 12.00?
__________________
Senast redigerad av KarlKaviar 2017-01-26 kl. 18:11.
Citera
2017-01-26, 18:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
http://www.sunrise-and-sunset.com/sv...rige/goeteborg

Tabellen som visar soluppgång visar att solen går upp kl 08:55 den 1 januari och 08:16 den 31 januari. En skillnad på 39 minuter.

Tabellen som visar solnedgång visar att solen går ner kl 15:36 den 1 januari och 16:35 den 31 januari, en skillnad på 59 minuter.

Min fråga är, varför är det olika? Borde inte detta vara "symmetriskt" så att middag alltid är kl 00:00 och middag kl 12.00?
Jordens bana runt solen är elliptisk och därför står solen inte i zenit "samma tid" varje dag. Klockan 12 är satt efter jordens medelavstånd till solen. Därför "flyttar sig" klockan 12, så att säga, i förhållande till sin verkliga tidpunkt. Det gör att soluppgång och solnedgång ändras asymmetriskt.
__________________
Senast redigerad av Redax 2017-01-26 kl. 18:17.
Citera
2017-01-26, 18:19
  #3
Medlem
Sadomans avatar
Dygnet är inte exakt 24 timmar och varierar i längd över året pga att jordens omloppsbana är elliptisk. Jordaxeln lutar dessutom gentemot solsystemets plan vilket är anledningen till att dagarnas och nätternas längd alltid varierar över året. Just nu går inte solen ner alls på sydpolen t.ex.
Citera
2017-01-27, 02:11
  #4
Medlem
miness avatar
nagon som har kalla pa att omloppsbanans form ar huvudorsaken till detta? Eccentriciteten ar inte direkt stor, och det ar en ratt signifikant skillnad morgon vs kvall.
Citera
2017-01-27, 07:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mines
nagon som har kalla pa att omloppsbanans form ar huvudorsaken till detta? Eccentriciteten ar inte direkt stor, och det ar en ratt signifikant skillnad morgon vs kvall.
Förklaringen kräver att du förstår Keplers lagar. Speciellt den andra lagen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Johann...#Keplers_lagar
Citat:
Keplers andra lag: Varje planet rör sig längs sin elliptiska bana med en sådan hastighet att en linje från planeten till stjärnan alltid sveper över en lika stor area på samma tid.
Grunden är att jorden roterar ett varv sunt sin egen axel på 23 timmar, 46 minuter och 4,09 sekunder, jämfört med en fix punkt på stjärnhimlen. Våra 24 timmar per dygn beror på att jorden hinner förflytta sig en bit under tiden, vilket gör att jorden måste rotera lite till innan solen är rakt i söder.

Enligt Keplers andra lag har Jorden högre fart runt solen i början av januari jämfört med i juli. Detta eftersom jorden är närmast solen i januari. Det gör att jorden hinner flytta sig längre runt solen och måste därför rotera ännu mer innan solen är rakt i söder.

Här har du en grafisk representation av solen rakt i söder. Du måste eventuellt klicka på knappen "Rise/Set times". För musen över bilden och titta på "Solar Noon" nere till höger.
https://www.timeanddate.com/sun/sweden/lulea
Där ser du att solen är rakt i söder tidigast 11:14 och senast 11:45 med hänsyn till att sommartiden visar en timma fel. 31 minuter på ett halvt år. 9 minuter under januari ger ca 0,02% per dag.

Hur mycket mer kvällsljus du får jämfört med morgonljus beror på hur långt norrut du är. I norra Sverige blir det större skillnad än i södra Sverige på grund av Jordens klotform.
__________________
Senast redigerad av rayjoh 2017-01-27 kl. 07:38.
Citera
2017-01-27, 08:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Hur mycket mer kvällsljus du får jämfört med morgonljus beror på hur långt norrut du är.
Jag måste backa på det påståendet. Jag jämförde Malmö med Luleå och båda får 20 minuter mer kvällsljus än morgonljus under januari.
Luleå morgon 86 minuter, kväll 106 minuter = 20 minuter skillnad.
Malmö morgon 36 minuter, kväll 56 minuter = 20 minuter skillnad.

Det som händer är att på grund av att solen är ca 9 minuter senare rakt i söder dras dessa minuter bort från morgonljuset och läggs till kvällsljuset, dvs 18 minuter. Skillnaden mellan 20 och 18 minuter beror troligen på avrundningsfel.
__________________
Senast redigerad av rayjoh 2017-01-27 kl. 08:48.
Citera
2017-01-27, 15:36
  #7
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mines
nagon som har kalla pa att omloppsbanans form ar huvudorsaken till detta? Eccentriciteten ar inte direkt stor, och det ar en ratt signifikant skillnad morgon vs kvall.

Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Förklaringen kräver att du förstår Keplers lagar. Speciellt den andra lagen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Johann...#Keplers_lagar

Grunden är att jorden roterar ett varv sunt sin egen axel på 23 timmar, 46 minuter och 4,09 sekunder, jämfört med en fix punkt på stjärnhimlen. Våra 24 timmar per dygn beror på att jorden hinner förflytta sig en bit under tiden, vilket gör att jorden måste rotera lite till innan solen är rakt i söder.

Enligt Keplers andra lag har Jorden högre fart runt solen i början av januari jämfört med i juli. Detta eftersom jorden är närmast solen i januari. Det gör att jorden hinner flytta sig längre runt solen och måste därför rotera ännu mer innan solen är rakt i söder.

Här har du en grafisk representation av solen rakt i söder. Du måste eventuellt klicka på knappen "Rise/Set times". För musen över bilden och titta på "Solar Noon" nere till höger.
https://www.timeanddate.com/sun/sweden/lulea
Där ser du att solen är rakt i söder tidigast 11:14 och senast 11:45 med hänsyn till att sommartiden visar en timma fel. 31 minuter på ett halvt år. 9 minuter under januari ger ca 0,02% per dag.

Hur mycket mer kvällsljus du får jämfört med morgonljus beror på hur långt norrut du är. I norra Sverige blir det större skillnad än i södra Sverige på grund av Jordens klotform.

Måste säga att jag också tvivlar lite på att det har så mycket med Keplerbanan att göra, även om det nog säkert spelar en viss roll. Räknade lite på sånt här för en annan tråd, (FB) När och var på jorden blir det mest sol per dygn?, men då med idealiseringen att jordbanan är exakt cirkulär. Dessutom räknade jag s a s på jordrotation och banrörelse för sig. Dvs jag räknade på gryning och solnedgång som om jorden inte rörde sig alls i sin bana under denna tid. Men detta gjordes alltså ändå som en funktion av jordens position i sin bana.

Och inte ens då är gryning och solnedgång alltid symmetriskt spridda runt 12-slaget!

Varför skulle det vara symmetriskt utom vid midsommar och midvintersolstånden? Det är bara då som man har en tydlig symmetri i problemet. I alla andra fall pekar jordaxeln (dess komposant i banplanet) snett i förhållande till vektorn solen-jorden.

I mitt senaste inlägg i den nämnda tråden har jag med en graf över total instrålad effekt per horisontell m^2 för olika breddgrader och olika delar av året. Ska kolla om jag även kan ta fram något mer direkt relevant för denna tråd. Kan dock ta någon vecka innan jag får tid.
Citera
2017-01-27, 16:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför skulle det vara symmetriskt utom vid midsommar och midvintersolstånden? Det är bara då som man har en tydlig symmetri i problemet. I alla andra fall pekar jordaxeln (dess komposant i banplanet) snett i förhållande till vektorn solen-jorden.
Är det inte vid vår- och höstdagjämningen som jordaxeln är symmetrisk mot solen?
Citera
2017-01-27, 23:43
  #9
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Är det inte vid vår- och höstdagjämningen som jordaxeln är symmetrisk mot solen?

Jo, det har du rätt i. De tidpunkterna också. Men innan jag säger mer vill jag räkna lite.
Citera
2017-01-28, 02:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
http://www.sunrise-and-sunset.com/sv...rige/goeteborg

Tabellen som visar soluppgång visar att solen går upp kl 08:55 den 1 januari och 08:16 den 31 januari. En skillnad på 39 minuter.

Tabellen som visar solnedgång visar att solen går ner kl 15:36 den 1 januari och 16:35 den 31 januari, en skillnad på 59 minuter.

Min fråga är, varför är det olika? Borde inte detta vara "symmetriskt" så att middag alltid är kl 00:00 och middag kl 12.00?

Tiden vi har på våran klocka är satta efter vår tidszon, vilken är GMT + 1.00 - de tidszoner som vi har på Jorden är 24 stycken (teoretiskt, eftersom tex Antarktis har en egen, unik sådan). Det innebär att longitudskillnaden emellan varje tidszon blir 360 / 24 = 15 grader.

Således så står Solen som högst (äkta middag) bara kl 12.00 om man befinner sig på en longitud som är (ett heltal) * 15. Nu ligger tex Göteborg på 57,7089, longitud 11,9746, Om Göteborg legat på longituden 15,0000 så hade det inneburit att tidszonens kl 12.00 sammanfallit med med den astronomiska kl 12.00

Eftersom Göteborg ligger på longitud 11 innebär det att kl 12.00 på vår klocka inte är symmetrisk placerad under dagen (dvs med samma avstånd i minuter soluppgång - middag (kl 12.00) och middag (kl 12.00) - solnedgång)
Tex Motala och Örebro (lat 59,2 long 15,2) ligger alltså nästan på longitud 15 och har därmed likadant avstånd i minuter räknat mellan soluppgång - middag och middag - solnedgång, I Örebro 1a januari så går Solen upp kl 08.55 och ner kl 15.10, nästan symmetriskt alltså. Felet är 7,5 minuter åt varsitt håll

Staden Kopparberg ligger på longitud 15 och där är det i stort sett symmetriskt, men jag vet inte om topografin där gör att Solen syns lite längre på kvällen.

Stockholm ligger ju mera österut än tex Göteborg, det innebär att Stockholm får lite mera morgonljus än kvällsljus.

Jag rekommenderar tex programmet Stellarium där man kan räkna på Solens positioner utefter tidpunkt
Citera
2017-01-30, 17:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag rekommenderar tex programmet Stellarium där man kan räkna på Solens positioner utefter tidpunkt

Det är alltså skillnad på den astronomiska kl 12.00 då Solen står som högst, och tidszons-klockslaget 12.00, Och de sammanfaller exakt ifall man befinner sig på longituden N * 15 grader ifrån GMT, longitud kallas också för meridian
https://sv.wikipedia.org/wiki/Meridian

Den sk nollmeridianen (longitud noll) går alltså igenom Greenwich utanför London, UK, och därför är tiden satt efter GMT

Begreppet tidszoner infördes för man kunde ju inte följa astronomiskt tid efter införandet av järnvägarna, det blev extra krångliga tidtabeller. Därför infördes tex att Sverige skulle ha enhetlig tid, dvs tidszon GMT + 1
Citera
2017-01-30, 18:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det är alltså skillnad på den astronomiska kl 12.00 då Solen står som högst, och tidszons-klockslaget 12.00, Och de sammanfaller exakt ifall man befinner sig på longituden N * 15 grader ifrån GMT, longitud kallas också för meridian
De sammanfaller nästan. På grund av Jordens elliptiska bana runt solen wobblar tiden för solen rakt i söder från ca 15 minuter före till 15 minuter efter tolvslaget. Se https://www.timeanddate.com/sun/uk/greenwich-city
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback