Citat:
Ursprungligen postat av
KarlKaviar
http://www.sunrise-and-sunset.com/sv...rige/goeteborg
Tabellen som visar soluppgång visar att solen går upp kl 08:55 den 1 januari och 08:16 den 31 januari. En skillnad på 39 minuter.
Tabellen som visar solnedgång visar att solen går ner kl 15:36 den 1 januari och 16:35 den 31 januari, en skillnad på 59 minuter.
Min fråga är, varför är det olika? Borde inte detta vara "symmetriskt" så att middag alltid är kl 00:00 och middag kl 12.00?
Tiden vi har på våran klocka är satta efter vår tidszon, vilken är GMT + 1.00 - de tidszoner som vi har på Jorden är 24 stycken (teoretiskt, eftersom tex Antarktis har en egen, unik sådan). Det innebär att longitudskillnaden emellan varje tidszon blir 360 / 24 = 15 grader.
Således så står Solen som högst (äkta middag) bara kl 12.00 om man befinner sig på en longitud som är (ett heltal) * 15. Nu ligger tex Göteborg på 57,7089, longitud 11,9746, Om Göteborg legat på longituden 15,0000 så hade det inneburit att tidszonens kl 12.00 sammanfallit med med den astronomiska kl 12.00
Eftersom Göteborg ligger på longitud 11 innebär det att kl 12.00 på vår klocka inte är symmetrisk placerad under dagen (dvs med samma avstånd i minuter soluppgång - middag (kl 12.00) och middag (kl 12.00) - solnedgång)
Tex Motala och Örebro (lat 59,2 long 15,2) ligger alltså nästan på longitud 15 och har därmed likadant avstånd i minuter räknat mellan soluppgång - middag och middag - solnedgång, I Örebro 1a januari så går Solen upp kl 08.55 och ner kl 15.10, nästan symmetriskt alltså. Felet är 7,5 minuter åt varsitt håll
Staden Kopparberg ligger på longitud 15 och där är det i stort sett symmetriskt, men jag vet inte om topografin där gör att Solen syns lite längre på kvällen.
Stockholm ligger ju mera österut än tex Göteborg, det innebär att Stockholm får lite mera morgonljus än kvällsljus.
Jag rekommenderar tex programmet Stellarium där man kan räkna på Solens positioner utefter tidpunkt