Brott: 2017#74 Rev 0 SEXUELLT OFREDANDE (2 TILLFÄLLEN), RINGA STÖLD Plats: Vänersborg, Trollhättan Datum: 2017-06-04, 2017-10-06 GM: Razaq Zamani, 19980782-2359 DÖMD Tolkbehov dari Straff: Ungdomstjänst 40 timmar Utvisning: Nej (ej yrkat) BO: Två flickor, Intersport Målnummer: Västra HR T 1197-18, Vänersborgs TR B 2366-17 Dom meddelad HR: 2018-03-14 Dom: https://minfil.org/8d1ch4e6bd/V_stra...2018-03-14.pdf Överklagat: HR dömde GM skadeståndspliktig. Arvoden: 42 265 kr (+ 5 032 kr som ska återbetalas av GM)
Gärningsbeskrivning: Ofredade två flickor sexuellt på Auqva blå området i Vänersborg genom att vidröra NN2:s rumpa och mellan hennes ben, och vidröra NN4:s rumpa och kyssa henne i ansiktet mot hennes vilja.
"Razaq Zamani har vidgått att han på angiven tid befunnit sig på Aqua Blå-området men sagt sig varken kunna erkänna eller förneka gärningarna (åtalspunkterna 1 – 2) på grund av minnesförlust."
Razaq Zamani har stulit ett par skor till ett värde av 999 kronor som tillhörde Intersport.
Kommentar: Ur domen; "Vad avser ersättning för sveda och värk har Sekretess NN2 och Sekretess NN4 berättat om hur de har påverkats av händelsen och vilka konsekvenser den har fått för dem. De har berättat om en känsla av obehag och otrygghet och att de fortfarande inte känner sig säkra i folksamlingar. Hovrätten anser att ersättning för sveda och värk bör motsvara en veckas lidande för var och en av dem. Razaq Zamani ska därför betala 600 kr till dem var."
GM ska återbetala 5 032 kr till staten för arvode.
Brott: 2017#74 Rev 0 SEXUELLT OFREDANDE (2 TILLFÄLLEN), RINGA STÖLD Plats: Vänersborg, Trollhättan Datum: 2017-06-04, 2017-10-06 GM: Razaq Zamani, 19980782-2359 DÖMD Tolkbehov dari Straff: Ungdomstjänst 40 timmar Utvisning: Nej (ej yrkat) BO: Två flickor, Intersport Målnummer: Västra HR T 1197-18, Vänersborgs TR B 2366-17 Dom meddelad HR: 2018-03-14 Dom: https://minfil.org/8d1ch4e6bd/V_stra...2018-03-14.pdf Överklagat: HR dömde GM skadeståndspliktig. Arvoden: 42 265 kr (+ 5 032 kr som ska återbetalas av GM)
Gärningsbeskrivning: Ofredade två flickor sexuellt på Auqva blå området i Vänersborg genom att vidröra NN2:s rumpa och mellan hennes ben, och vidröra NN4:s rumpa och kyssa henne i ansiktet mot hennes vilja.
"Razaq Zamani har vidgått att han på angiven tid befunnit sig på Aqua Blå-området men sagt sig varken kunna erkänna eller förneka gärningarna (åtalspunkterna 1 – 2) på grund av minnesförlust."
Razaq Zamani har stulit ett par skor till ett värde av 999 kronor som tillhörde Intersport.
Kommentar: Ur domen; "Vad avser ersättning för sveda och värk har Sekretess NN2 och Sekretess NN4 berättat om hur de har påverkats av händelsen och vilka konsekvenser den har fått för dem. De har berättat om en känsla av obehag och otrygghet och att de fortfarande inte känner sig säkra i folksamlingar. Hovrätten anser att ersättning för sveda och värk bör motsvara en veckas lidande för var och en av dem. Razaq Zamani ska därför betala 600 kr till dem var."
GM ska återbetala 5 032 kr till staten för arvode.
Gärningsbeskrivning: M, L samt N har tillsammans och i samråd genom att utnyttja Mohammeds syster Z:s utsatta belägenhet förmått henne att ingå en äktenskapsliknande förbindelse enligt afghansk tradition som inneburit att parterna betraktats som makar med rättigheter och skyldigheter och som endast kunde upplösas genom skilsmässa enligt bestämda regler. L samt N har valt ut den tilltänkta maken och arrangerat äktenskapet i samförstånd med M utan hänsyn till målägandens egen vilja och övertalat henne att gå med på äktenskapet.
Ur flickans vittnesmål; Hon följde med Mohammed och L och deras tre barn till Sverige. De kom på hösten 2015 och placerades i Åre. Hon minns inte så mycket om tiden i Afghanistan, det var länge sedan men det var föräldrarna som bestämde över henne, där var det inte så vanligt att man pratade med pojkar. Hon ville inte vara kvar och bad om att få följa med.
Mohammed och L hade ansvaret för henne i Sverige. På förläggningen i Åre var det till en början bra men det blev mer strängt. Det var många flyktingar där och hon vantrivdes, bl.a. kunde hon inte sminka sig eller gå ut. L påtalade att det inte var tillåtet då hon var ogift och alla pojkar skulle titta på henne. Afghanska familjer är ”skvallriga” och nyfikna.
När det sedan gäller äktenskapet med Kazem gick allt väldigt fort. Z fick kontakt med honom då N skickade en bild på henne till Kazem, detta utan att Z visste om det. Kazem begärde sedan att få tala med Z. Hon vill minnas att hon skickade textmeddelanden till Kazem och det inleddes med att hon skrev ”hej”. Z hade redan en pojkvän och visste inte hur hon skulle reagera. Pojkvännen träffade hon i Iran. L visste om pojkvännen och uttryckte att han inte var något för Z.
När det blev tal om att ingå äktenskap har Z berättat att hon kände att hon ville göra det efter vad hon hört från N. N tog bl.a. upp flera gånger om att hon skulle vara brud åt ”vår familj”. På fråga om vem som presenterade äktenskapet har Z berättat att ingen gjorde detta, hon uppfattade äktenskapet som en väg till frihet.
Ceremonin ägde rum på boendet och via telefon medverkade en mulla från Iran vilket krävdes för att det ska bli giltigt. Den kvällen Kazem kom till Sverige för att fria betalades en andel av hemgift. Inför bröllopet träffade hon Kazem en kort stund innan det formella frieriet skedde.
Z och Kazem levde aldrig ihop, hon omhändertogs av socialtjänsten efter bröllopet.
Ur domen:
Astrid Schlytter, docent i rättssociologi, har bl.a. berättat att i den kultur som det är fråga om är endast män som bär på heder. Den försvarar de genom att kontrollera kvinnor. I Iran och Afghanistan är hederskulturen utbredd, utvecklingsnivån är låg i förhållande till Norden och personerna litar inte på staten. Kvinnorna har ett extremt lågt värde.
Tvångsäktenskapen lever kvar och det är familjen som har befogenhet att bestämma vem en kvinna ska gifta sig med. Det krävs inte särskilt mycket påtryckningar för att en kvinna ska gifta sig, hon kan inse att hon inte har något val.
Det är inte vanligt att fråga om flickans egen uppfattning. En manlig släkting kan utsättas för social bestraffning, om en kvinna inte samtycker till äktenskap. Även kvinnor kan vara gärningsmän genom att de kontrollerar exempelvis sina döttrar.
Det är möjligt att en kvinna vid ett äktenskap kan få rätt till skilsmässa men det är mycket ovanligt.
Medial mörkläggning om GM's ursprung: Ja - "De tre"
Kommentar: Ur broderns vittnesmål;
"Mohammed har bl.a. berättat att han kom till Sverige tillsammans med sin hustru L och systern Z. Syftet med att Z följde med var att hon skulle utbilda sig."
"I samband med bröllopet skulle en ”bröllopsgåva” om 3 000 euro från K:s sida betalas. 1 000 euro betalades kontant, 1 000 euro skulle användas för att köpa bröllopskläder och resterande 1 000 euro skulle betalas efter bröllopet."
"Han vet inte vid vilken ålder som man får gifta sig i Sverige och han har ställt sig frågande inför hur en flykting och analfabet ska känna till reglerna."
Flickan tycks alltså till att börja med inte vara någon flykting. Vet svenska myndigheter ens om hon verkligen är minderårig?
Retorisk fråga; Om en migrant kan fixa fram 3 000 euro till ett arrangerat äktenskap, innebär det att han är diskvalificerad för bidrag...?
__________________
Senast redigerad av Maria.bokklubben 2018-04-21 kl. 13:45.
Brott: 2017#75 Rev 0 VÅLDTÄKT, SEXUELLT OFREDANDE Plats: Ljungby Datum: 2017-12-26 Flashbacktråd: (FB) Två "tonåringar" döms för våldtäkt och sexuellt ofredande på "boende", Ljungby Media i urval:SVT GM1: Anwar Hassani, 19991020 DÖMD Medborgare i Afghanistan Straff: Fängelse 1 år 3 månader Utvisning: Ja. Förbjuds återvända före 2028-04-16.
GM2 Fardin Hesari, 19991002-5379 DÖMD Medborgare i Afghanistan Straff: Villkorlig dom Utvisning: Nej (ej yrkat) BO: Kvinna Målnummer: Växjö TR B 249-18 Dom: https://minfil.org/J83dh7eab3/V_xj__...4-16_3785_.pdf Överklagat: Vet ej Arvoden: 179 482 kr
Gärningsbeskrivning: Anwar Hassani har med våld tvingat NN 1 till vaginalt och analt samlag genom att lägga sig över henne, dra ner hennes jeans samt hålla fast ena armen varvid smärta och ett blåmärke uppkommit.
Fardin Hesari har ofredat NN 1, på ett sätt som kunde förväntas kränka NN 1:s sexuella integritet, genom att medan händelsen under åtalspunkt 1 pågick sätta sig/lägga sig vid sidan av henne och med ena handen ta på NN 1:s ena bröst samt onanera.
Tingsrätten anser att det finns skäl att anta att Fardin Hesari inte kommer att kommer att fortsätta att begå brott. Han bör därför dömas till villkorlig dom.
Medial mörkläggning om GM's ursprung: Ja - "Två tonåringar" (SVT ovan)
Kommentar: Publicerat 8 dagar efter våldtäkten;
"När Anwar Hassani, 18 år, från Afghanistan stod utan bostad tyckte Ingegärd Johansson, 86 år, att det var självklart att erbjuda sitt hem."
Gärningsbeskrivning: M, L samt N har tillsammans och i samråd genom att utnyttja Mohammeds syster Z:s utsatta belägenhet förmått henne att ingå en äktenskapsliknande förbindelse enligt afghansk tradition som inneburit att parterna betraktats som makar med rättigheter och skyldigheter och som endast kunde upplösas genom skilsmässa enligt bestämda regler. L samt N har valt ut den tilltänkta maken och arrangerat äktenskapet i samförstånd med M utan hänsyn till målägandens egen vilja och övertalat henne att gå med på äktenskapet.
Ur flickans vittnesmål;Hon följde med Mohammed och L och deras tre barn till Sverige. De kom på hösten 2015 och placerades i Åre. Hon minns inte så mycket om tiden i Afghanistan, det var länge sedan men det var föräldrarna som bestämde över henne, där var det inte så vanligt att man pratade med pojkar. Hon ville inte vara kvar och bad om att få följa med.
Mohammed och L hade ansvaret för henne i Sverige. På förläggningen i Åre var det till en början bra men det blev mer strängt. Det var många flyktingar där och hon vantrivdes, bl.a. kunde hon inte sminka sig eller gå ut. L påtalade att det inte var tillåtet då hon var ogift och alla pojkar skulle titta på henne. Afghanska familjer är ”skvallriga” och nyfikna.
När det sedan gäller äktenskapet med Kazem gick allt väldigt fort. Z fick kontakt med honom då N skickade en bild på henne till Kazem, detta utan att Z visste om det. Kazem begärde sedan att få tala med Z. Hon vill minnas att hon skickade textmeddelanden till Kazem och det inleddes med att hon skrev ”hej”. Z hade redan en pojkvän och visste inte hur hon skulle reagera. Pojkvännen träffade hon i Iran. L visste om pojkvännen och uttryckte att han inte var något för Z.
När det blev tal om att ingå äktenskap har Z berättat att hon kände att hon ville göra det efter vad hon hört från N. N tog bl.a. upp flera gånger om att hon skulle vara brud åt ”vår familj”. På fråga om vem som presenterade äktenskapet har Z berättat att ingen gjorde detta, hon uppfattade äktenskapet som en väg till frihet.
Ceremonin ägde rum på boendet och via telefon medverkade en mulla från Iran vilket krävdes för att det ska bli giltigt. Den kvällen Kazem kom till Sverige för att fria betalades en andel av hemgift. Inför bröllopet träffade hon Kazem en kort stund innan det formella frieriet skedde.
Z och Kazem levde aldrig ihop, hon omhändertogs av socialtjänsten efter bröllopet.
Medial mörkläggning om GM's ursprung: Ja - "De tre"
Kommentar: Ur broderns vittnesmål; "Mohammed har bl.a. berättat att han kom till Sverige tillsammans med sin hustru L och systern Z. Syftet med att Z följde med var att hon skulle utbilda sig."
"I samband med bröllopet skulle en ”bröllopsgåva” om 3 000 euro från K:s sida betalas. 1 000 euro betalades kontant, 1 000 euro skulle användas för att köpa bröllopskläder och resterande 1 000 euro skulle betalas efter bröllopet."
"Han vet inte vid vilken ålder som man får gifta sig i Sverige och han har ställt sig frågande inför hur en flykting och analfabet ska känna till reglerna."
Flickan tycks alltså till att börja med inte vara någon flykting. Vet svenska myndigheter ens om hon verkligen är minderårig?
Retorisk fråga; Om en migrant kan fixa fram 3 000 euro till ett arrangerat äktenskap, innebär det att han är diskvalificerad för bidrag...?
Gällande uppdateringen: Det finns en hel del frågetecken kring den här historien.
I vittnesmål i domen står att flickan (?) inte minns så mycket av tiden i Afghanistan - i fupen framkommer att hon är född i Iran. Det finns uppgifter om en pojkvän i Iran, det sakkunniga vittnet ifrågasätter den stora åldersskillnaden mellan flickan och brodern (22 år) och menar att det är något med historien som inte stämmer, efter detta ändras uppgifter i vittnesmål till att flickan ska vara adopterad. Trots att man har telefonkontakt med fadern uppges han inte alls ha konsulterats ifråga om äktenskapet. Efter bröllopet tillbringar paret inte bröllopsnatten tillsammans och äktenskapet fullbordas inte. Först dagen därpå omhändertas hon av socialtjänsten.
Så är det detta; under förhör konfronteras hon med ett tidigare polisärende, där hon ska ha anmält att hon och hennes man blivit ofredade - detta tydligen innan maken i det aktuella målet kom in i bilden.
Utdrag ur fupen (sid. 23-24):
FL: Sen eh på slutet här nu bara Sara en anmälan där de gäller att du har blivit ofredad så i ett förhör så säger du eh för dom här männen som e jobbig å besvärliga mot dig, då säger du att du har en man å han bor uppe i Åre, ehm - vem, vem e den här mannen som du kallar för din eh din man?
FL: Jaa. De, de finns en polisanmälan där du har gjort angående ofredande från ett boende, eh där nåra pojkar, killar, män skulle ha varit eh väldigt otrevliga mot dig å då i, i förhör så säger du att eh du, du har en man som också ehm, eh bor där eller som också är i Åre nämner du i de här förhöret med polisen – va
Tolk: Översätter – Hon frågar vilken boende gäller de?
FL: Näe du jag har bara att man höll förhöret i november så att eh de, de e här bara att du säger att eh mmmmh de va, förlåt de va i våras nån gång, förhöret om händelsen hölls i november men de här va eh nån gång på våren och de va en kille som kallades Farid som kom å började bråka med dig
FL: och eh den här Farid eh mmh, å sen ere nån Amir som eh också smäller till din man som du säger
Tolk: Översätter – (ohörbart 15.25) de, de, eh, de, de måste va missförstånd för att eh eh liksom jag har aldrig sagt dom här orden att eh de ha hänt alltså att dom har slagit eh min man
FL: Näej för de står också så här, du hade vart ute å cyklat den här dagen å då hade den här Farid kommit igen å han hade sagt saker till mig å min make
Tolk: Översätter – Eh näej jag har inte sagt dom här orden
FL: Näe.
Tolk: Hade ni tolk då när ni prata med henne då liksom (ohörbart 16.10)
FL: Ja, ja o ja absolut de e inte jag som har hållt de förhöret utan de höll man i samband med att du blev, men vi ska inte hänga upp oss på de, de va bara
FL: E de nån annan som du har kallat för din man eller din kille eller nått som du kommer ihåg?
Tolk: Översätter – Näej hon minns inte
FL: Näe, okej. Eeeh
I fupen finns också ett antal bilder av bröllopsparet. Fotokvalitén är inte den bästa, men här kan var och en bilda sig en egen uppfattning om huruvida det är troligt att bruden är ett 15-årigt barn eller inte.
I yttrande från Frivården uppges att svägerskan är född i Afghanistan, uppväxt i Pakistan, blev bortgift som 13-åring och flyttade med maken till Irak. Paret som kom till Sverige med tre barn är nu separerade och kvinnan tycks ha ensam vårdnad. Har ingen utbildning eller arbetslivserfarenhet. Står i kö för att läsa på SFI, väntar på besked om barnomsorg. Har ansökt om PUT.
__________________
Senast redigerad av Maria.bokklubben 2018-04-25 kl. 19:27.
Gällande något som tidigare varit på tapeten i tråden - hur brottsfrekventa afghanerna är;
Tack vare u99HSHH har vi en lista på 62 målnummer gällande domar som meddelats i tings- och hovrätter mellan 2018-03-26 -- 2018-04-20. Dessa gäller allt från ringa narkotikabrott till våldtäkt mot barn.
62 domar med afghanbrott - på 4 arbetsveckor. Och om jag förstått det hela rätt är det inte ens säkert att alla domar finns med här. Lägg därtill att det i ett antal fall handlar om flera gärningsmän.
Dessa mål följer i profiler nedan och tillägnas Annie Lööf - som vill ge "barn och ungdomar" bland dessa gärningsmän en chans att få bli omnämnda i ännu fler profiler i denna tråd framöver.
Gärningsbeskrivning: GM har vid tre tillfällen genomfört en sexuell handling med BO som är jämförlig med samlag. Vid ytterligare ett tillfälle utsatt BO för grovt sexuellt övergrepp.
BO:s mamma har haft en relation med GM, som periodvis varit boende i hushållet.
GM sökte asyl 2013-08-01. Saknade asylskäl och skyddsbehov - fick avslag 2014-02-21. Beslutet överklagades (vem var behjälpligt med det?). Migrationsdomstolen avslog 2014-03-22. Beslutet vann laga kraft först 2014-12-22.
Gränspolisen kan inte utvisa GM och han förblir i landet. Tar hjälp av Svenska kyrkan och stöttats där med sin konvertering. Utvisningsbeslutet är inte preskriberat, men 2017-11-07 beviljar Migrationsverket ny prövning av skyddsskäl. 2017-12-12 avslår man sedan ansökan om uppehållstillstånd. Beslutet har ännu inte vunnit laga kraft...
Brott: 2017#76 Rev 0 STÖLD, OLOVLIG KÖRNING Plats: Eskilstuna Datum: 2017-04-27, 2018-01-13 GM 1: Tamana Qadir, 19920403-3501 DÖMD Medborgare i Afghanistan Straff: Villkorlig dom, dagsböter 40 á 50 kr Utvisning: Nej (ej yrkat) GM 2: KHWJA Samiulah Sediqi, 19870315-7951 DÖMD Medborgare i Afghanistan Straff: Villkorlig dom, dagsböter 40 á 200 kr Utvisning: Nej (ej yrkat) BO: Matbolaget i Eskilstuna Målnummer: Eskilstuna TR B 3435-17 Dom meddelad: 2018-03-28 Dom: https://minfil.org/P5e9kaeeb8/Eskils...2018-03-28.pdf Överklagat: Vet ej Arvoden: Domen saknar uppgifter om arvoden.
Gärningsbeskrivning: Khwja Samiulah Sediqi och Tamana Qadir har tagit hörlurar, örhängen och armband till ett sammanlagt värde av 1154 kronor som tillhörde Matbolaget i Eskilstuna AB.
Khwja Samiulah Sediqi har kört personbil utan att ha rätt till det. Det hände den 13 januari 2018 på Kungsgatan, Eskilstuna, Eskilstuna kommun.
Gärningsbeskrivning: Darwesh Ahmedzai har haft samlag och genomfört annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag med A som var 13 år.
Medial mörkläggning om GM's ursprung: Ja - i den initiala rapporteringen kallas han av Östra Småland för "ung man" - där framgår dock att han är asylsökare, men inte att han är afghan (medialänk ovan). Efter domen har dock denna information tvättats från rapporteringen och nu är det kort och gått bara frågan om en "18-åring" (arkiverad). 24 Kalmar slår till med "18-årig Kalmarbo" (arkiverad).
Kommentar: GM anvisades till Kalmar kommun i december 2015.
Ur socialens yttrande: ”Det föreligger enligt polis och åklagare en överhängande risk att den unge gör sig skyldig till ytterligare brott, vilket påtagligt skulle äventyra den unges sociala utveckling.”
Eftersom ”den unge” i det här fallet riskerade att häktas – beslutade soc att omhänderta GM enligt LUV.
Enligt justering av ungdomskontrakt har GM inte uppehållstillstånd och eftersom han fyllt 18 väntar han på att anvisas boende på ett av Migrationsverkets anläggningar.
Efter att jag har samtalat med en kollega kring detta så har han berättat att 99% av dessa ensamkommande är icke "afghaner" utan hazarer. Hazarer tillhör ett mongolisk-turkiskt ätt som har under 1200-1500-talet invaderat landet med våld och massmördat hundratusentals och våldtagit lika mycket. Många är även hybrider, bastarder enligt kollegans utsago.
Kollegan uppger att han mår dåligt över att dessa hazarer eller mongol ättlingarna förstör ryktet för afghaner/pashtuner i Sverige som ser ut vita enligt han! De icke blandade pashtuner enligt hans utsago.
Jag visade honom denna sida och han beklagade sig över det och hoppas att man kan ändra namn på rubriken!
Efter att jag har samtalat med en kollega kring detta så har han berättat att 99% av dessa ensamkommande är icke "afghaner" utan hazarer. Hazarer tillhör ett mongolisk-turkiskt ätt som har under 1200-1500-talet invaderat landet med våld och massmördat hundratusentals och våldtagit lika mycket. Många är även hybrider, bastarder enligt kollegans utsago.
Kollegan uppger att han mår dåligt över att dessa hazarer eller mongol ättlingarna förstör ryktet för afghaner/pashtuner i Sverige som ser ut vita enligt han! De icke blandade pashtuner enligt hans utsago.
Jag visade honom denna sida och han beklagade sig över det och hoppas att man kan ändra namn på rubriken!
Din kollega har nog fört dig bakom ljuset riktigt ordentligt. Det landets historia är inte så sanningsenlig som den försöker ge sken av utan den är rekonstruerad i efterhand och anpassad så att den styrande folkgruppen, Pashtunerna, framstår bättre än vad vi alla med facit i hand kan konstatera. Ta några exempel: Vilken folkgrupp tillhör talibanerna? Svar: Pashtuner! Vilken folkgrupp tillhör den nyligen etablerade grenen av ISIS i Afg? Svar: Pashtunerna! Hur löser Pashtunerna sina tvister år 2018? Svar: Genom vendetta, alltså: om en pashtun våldtar/har utomäktenskaplig förbindelse med en Pashtun-kvinna så sammanträder klanrådet genast och besluter att alla män i kvinnans familj ska våldta mannens syster i grupp! Detta görs i enligt med en sedvänja som kallas för Pashtun-wali! I övrigt får man kasta en blick över landets historia sedan begynnelsen, där enkom pashtuner styrt, för att bilda sig en egen uppfattning, det skadar inte. Du kan fråga din kollega efter anledningen till att dessa ensamkommande kommit till Sverige, kan det vara pashtunernas systematiska vanskötsel av landet sedan historians begynnelse eller nåt annat? Men, dessa "ensamkommandes" brott går inte att rättfärdiga, brottslighet i alla dess former ska bekämpas! Bakom varje enskild brottslig gärning finns orsaker som ska identifieras men din och din sjuke kollegas förklaring är inte en av dem!
Jag har länge studerat/arbetat med många länder i det området och varit bland annat i det för forumet aktuella landet!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Stöd Flashback
Swish: 123 536 99 96Bankgiro: 211-4106
Stöd Flashback
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!