2017-01-26, 14:49
Medlem
Tja!

Kort och gott ska jag sälja lite kamerautrustning till utlandet, i det här fallet Bulgarien/Ryssland.

Då jag aldrig gjort sådant förut, behöver jag tips och råd på hur jag inte ska bli blåst.
Utrustningen är relativt dyr och vi pratar om några tusenlappar.

Vilket betalsätt är bäst? Paypal, direkt banköverföring, vad rekommenderar du?
Är det ens möjligt att skicka med postförskott?
Om postförskott ej funkar, ska jag endast skicka varan när personen i fråga fört över pengar?
Hur har ni gått tillväga förut när ni sålt varor till utlandet?

Har ni någon erfarenhet utav blåsningar, dela gärna med er.

Önskar allt gott!
Citera
2017-01-26, 14:56
Medlem
Conceptions avatar
Min spontana fundering är varför någon gör sig besväret att köpa något från utlandet för endast "några tusenlappar".

Är det jättesvårt att få tag på den här utrustningen i Bulgarien/Ryssland som gör att de vänder sig till någon i Sverige för att köpa den? Jag förmodar att bara frakten dit säkert går på några hundralappar om det är känsliga saker.

Det luktar tyvärr Scam/Blåsning om man tittar på det från det perspektivet.
Citera
2017-01-26, 15:08
Medlem
Skicka med DHL, där betalning erläggs vid mottagandet. Spårbart och försäkrat.

Alternativt ta betalt i förväg.
Citera
2017-01-26, 15:11
Medlem
Nej!

Nu är fallet så att dessa delar till kamerorna säljs i väldigt små kvantiteter och ibland lönar det sig att köpa det begagnat för 30-40% lägre än utgångspris. Dessa delar använts väldigt skonsamt och försiktigt vilket innebär att slitage är nästintill omöjligt att märka till skillnad från en ny. Dessa saker är även byggda för att hålla i över 20-30 år.

Det jag säljer är ett objektiv och ett tillbehör till ett objektiv.
400euro per styck, nya kostar dem cirka 700euro.
I filmvärlden är detta fullt vanligt.

Så hur ska jag gå tillväga för att erhålla mina pengar och se till att kund får varorna i sina händer.

Önskar allt gott!
Citera
2017-01-26, 15:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanskedekadent
Så hur ska jag gå tillväga för att erhålla mina pengar och se till att kund får varorna i sina händer.

Enklast är att kunden betalar till ditt bankkonto i förskott, när du ser att pengarna finns på kontot skickar du varorna med DHL spårbart och försäkrat. Du kan då se paketets väg och att mottagaren signerat att det är mottaget ok. Har sålt massa saker utomlands på det sättet utan några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in