Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-26, 13:53
  #1
Medlem
Hejsan

Är allmänt intresserad av att sälja lite saker på ebay och undrar om ni kanske har någon erfarenhet av det. Är det möjligt att sälja från Sverige och lönar det sig? Är det exempelvis bättre att sälja sina saker på tradera eller blocket istället?

Hur tycker ni?

Tack på förhand
__________________
Senast redigerad av Josfal2020 2017-01-26 kl. 13:55.
Citera
2017-01-26, 14:09
  #2
Medlem
De potentiella kunderna är ju mångdubbelt fler på ebay än tradera men problemet är frakten. En säljare i Usa skickar en vara worldwide för en tredjedel av svensk fraktkostnad. Då är det lite svårt att konkurrera om det är billigare prylar. Det som däremot kan funka är varor som är "unika" för sverige/europa och inte så lätta att få tag på i andra länder men kanske vanliga och hyfsat billiga här.
Citera
2017-01-26, 14:27
  #3
Medlem
andreasmms avatar
Vad kostar det att lägga ut en grej på ebay jämfört med Tradera och Blocket då?

Vill minnas att Blocket tar rätt mycket betalt för att ha en annons där i 6 månader, typ 20:- på vissa grejer, men det kanske inte stämmer längre?
Citera
2017-01-26, 18:40
  #4
Medlem
Blocket tar väl mellan 20-120:- beroende på vad du säljer.
Tradera tar 10% men max 150:- för dyrare saker. Tror de har ett maxbelopp per månad också men har ingen koll på hur mycket.
Ebay tar väl också 10% men där är maxbelopp 750 dollar har jag för mig. Vet ej om de har ett totalt maxbelopp per månad som tradera också men troligtvis.
Citera
2017-01-26, 19:42
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00a
Blocket tar väl mellan 20-120:- beroende på vad du säljer.
Tradera tar 10% men max 150:- för dyrare saker. Tror de har ett maxbelopp per månad också men har ingen koll på hur mycket.
Ebay tar väl också 10% men där är maxbelopp 750 dollar har jag för mig. Vet ej om de har ett totalt maxbelopp per månad som tradera också men troligtvis.
10%? Knappast!
Jag betalar någon £ i månaden...
Citera
2017-01-26, 21:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 00a
De potentiella kunderna är ju mångdubbelt fler på ebay än tradera men problemet är frakten. En säljare i Usa skickar en vara worldwide för en tredjedel av svensk fraktkostnad. Då är det lite svårt att konkurrera om det är billigare prylar. Det som däremot kan funka är varor som är "unika" för sverige/europa och inte så lätta att få tag på i andra länder men kanske vanliga och hyfsat billiga här.

I mångt och mycket är det detta här ovan det handlar om. Fast man har inte direkt någon nytta av den mångdubbelt större kundstocken på Ebay. Endast undantagsvis tycker jag att Ebays världsmarknadsperspektiv avspeglar sig i slutpriserna på t ex samlarvaror med liten eller större svensk anknytning.
Ska man lyckas på Ebay anser jag att man måste anpassa sig till den speciella Ebay-kulturen, som avviker en hel del från det mer bonnläppiga Traderastilen.

Jag hart sålt många år på Tradera och under en säsong på Ebay - Amerikanska Ebay tror jag det var, fast köparna kom från alla möjliga länder: t ex Australien, Belgien, England. Problem: Dyr frakt. En försändelse försvann. Endast obetydligt bättre slutbud på varorna, jämfört med svenska Tradera.

Nu är den här frågan placerad på en tråd om "kläder" mm. Jag kan ingenting om Traderabusiness med kläder. Men jag har sålt åtskilligt med "saker" på Tradera. Jag försöker hålla mig till lättskickade samlarsaker och designobjekt - uppblandat med vanliga gamla och antika bruksföremål.

Jag tror på iden att "bygga upp ett varumärke" kring den egna Traderasignaturen. Hur du uppträder, och presenterar dina varor med copy och bilder ska alltid hedra dig som köpman.

Ca en fjärdedel av mitt varusortiment har jag köpt på Tradera, och tre fjärdedelar kommer från alla möjliga håll, biståndsbutikerna - typ Myrorna etc, antikhandeln, diverse loppisar mm - inte mist soprummet i huset där jag bor - och som sagt - aldrig kläder.
__________________
Senast redigerad av HgF 2017-01-26 kl. 22:14.
Citera
2017-01-26, 23:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
I mångt och mycket är det detta här ovan det handlar om. Fast man har inte direkt någon nytta av den mångdubbelt större kundstocken på Ebay. Endast undantagsvis tycker jag att Ebays världsmarknadsperspektiv avspeglar sig i slutpriserna på t ex samlarvaror med liten eller större svensk anknytning.
Ska man lyckas på Ebay anser jag att man måste anpassa sig till den speciella Ebay-kulturen, som avviker en hel del från det mer bonnläppiga Traderastilen.

Jag hart sålt många år på Tradera och under en säsong på Ebay - Amerikanska Ebay tror jag det var, fast köparna kom från alla möjliga länder: t ex Australien, Belgien, England. Problem: Dyr frakt. En försändelse försvann. Endast obetydligt bättre slutbud på varorna, jämfört med svenska Tradera.

Nu är den här frågan placerad på en tråd om "kläder" mm. Jag kan ingenting om Traderabusiness med kläder. Men jag har sålt åtskilligt med "saker" på Tradera. Jag försöker hålla mig till lättskickade samlarsaker och designobjekt - uppblandat med vanliga gamla och antika bruksföremål.

Jag tror på iden att "bygga upp ett varumärke" kring den egna Traderasignaturen. Hur du uppträder, och presenterar dina varor med copy och bilder ska alltid hedra dig som köpman.

Ca en fjärdedel av mitt varusortiment har jag köpt på Tradera, och tre fjärdedelar kommer från alla möjliga håll, biståndsbutikerna - typ Myrorna etc, antikhandeln, diverse loppisar mm - inte mist soprummet i huset där jag bor - och som sagt - aldrig kläder.

Oj, tack för ett väldigt givande svar. Har inte tänkt att sälja så mycket kläder utan mest slumpmässiga varor från diverse affärer. Men känner du att dina annonser på tradera säljs snabbt och smidigt eller är det så att du fastnar i en situation där du står utan köpare ibland?

Känner att en del annonser ibland kan försvinna i mängden, men det kanske är en förhastad slutsats
Citera
2017-01-26, 23:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 00a
De potentiella kunderna är ju mångdubbelt fler på ebay än tradera men problemet är frakten. En säljare i Usa skickar en vara worldwide för en tredjedel av svensk fraktkostnad. Då är det lite svårt att konkurrera om det är billigare prylar. Det som däremot kan funka är varor som är "unika" för sverige/europa och inte så lätta att få tag på i andra länder men kanske vanliga och hyfsat billiga här.

Ja okej, känner också någonstans att processen verkar jobbig och olönsam om man använder ebay, mycket slit för en liten slant helt enkelt. Frakten verkar även vara ett hinder som du nämner.
Citera
2017-01-27, 08:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josfal2020
Oj, tack för ett väldigt givande svar. Har inte tänkt att sälja så mycket kläder utan mest slumpmässiga varor från diverse affärer. Men känner du att dina annonser på tradera säljs snabbt och smidigt eller är det så att du fastnar i en situation där du står utan köpare ibland?

Känner att en del annonser ibland kan försvinna i mängden, men det kanske är en förhastad slutsats

Jag tror att mycket av konsten att lyckas på t ex Tradera ligger i vilken typ av varor man handlar med. Jag handlar bara med styckegods, samlarsaker, som jag - ofta med möda - har letat fram.

Jag håller aldrig på med kinesiska massartiklar, elektronik och dylikt, som man kan köpa billigt från diverse grossistfirmor i Kina och på närmare håll. Jag känner en Traderasäljare som floppade i försök att sälja telefonfodral. Han såg att tfn-fodral bjöds ut för 50-100 kr på Tradera - samtidigt hade han hittat en säljare i Kina där han kunde köpa fodralen för 8 öre styck. Han köpte 1060 stycken - hittills har han inte sålt ett enda.

Jag skryter gärna med att jag har lyckats på Tradera på flera områden där jag inledningsvis inte visste ett dugg om marknaden etc. T ex: Jag fick av en händelse tag i en stor samling punksinglar som jag köpte för 20 kr styck. Har väl sålt hälften nu och det högsta priset hittills är 460 kr för "Opel Rekord", merparten av övriga har gått för 120 till 300 kr. Har hittat rätt många gamla fina korkskruvar som samlarna gillar och betalar bra för. Samma sak med gla vykort, viss militaria, intressanta knivar, gamla konstiga verktyg och bättre dalahästar. Få vet att det finns samlare av begagnade matbestick. Jag vet - och har omsatt åtskilliga dylika. Det handlar om modern design från efterkrigstiden designade av berömda formgivare. Allt detta plus de redan kända varugrupperna.

Mina varor ligger sju dagar - inte längre. Jag vet säljare som överprissätter i bevakningen och sedan låter varorna ligga halvårsvis - årsvis. Det är inte min stil. Det skapar osålda varor, badwill och besvikna kunder. Jag har ett fåtal "återrop" - som får vila en tid innan objektet återkommer. Har aldrig fått rött kort och har aldrig delat ut något rött kort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback