Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-06-18, 17:58
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Tyvärr förstår inte många i tråden att läkaren är en myndighetsperson som skall ha mycket makt över en person. Det är viktigt att en psykiatriker har och använder sig av makten att dra in körkort och vapenlicenser när det är befogat. Att han tar beslut om tvångsvård när det finns risk för den egna och andras hälsa.
Jag har t.ex. inte träffat en enda skitz person som tar sin psykosmedicin som dom skall. Alla jag mött skiter i det pga biverkningar.

Nja jag har sett ganska mycket maktmissbruk i den yrkeskategorin. Det är ju vid tvångsinläggning två läkare som skall skriva under, problemet är att den andra i stort sett alltid gör det om den första vill tvångsinlägga en patient utan att för egen del göra en bedömning. Här skulle den andra läkaren behöva spela djävulens advokat för att komma ut ur ingroup tänkande som kan vara mycket skadligt i alla organisationer. Så i praktiken fungerar inte den säkerheten med två underskrifter som den är menad att göra.

Då det enligt min åsikt kan bli problem är när man tror att personen är en fara för sig själv (fara för andra är något helt annat då jag tycker det finns större svängrum för tvångsinläggning då). Där har många felbedömningar gjorts och med stora emotionella ärr och mistro mot vården och samhället som följd från patienten (många gånger har hen rätt också).

Tvångsinläggning är ett redskap som skall användas med ytterst stor försiktighet.
__________________
Senast redigerad av Burgundi 2017-06-18 kl. 18:04.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback