• 1
  • 2
2017-01-26, 10:18
Medlem
Hej,

Jag bor i en lägenhet där väggarna består av lättbetong. Efter golvslipningen var vi lite för lata för att borra och plugga nya hål för alla golvlister så vi limmade upp dem istället. Resultatet blev i överlag bra bortsett från vid två hörn där listen har glidit upp 0.5-1 cm på väggen, vilket har resulterat i en glipa mellan golv och list. Detta är egentligen ingen stor grej då dessa hörn är relativt undangömda, men ändock irriterande. Finns det något enkelt sätt att snygga till detta utan att riva bort listen? Skulle latexfog vara ett alternativ?
Citera
2017-01-26, 10:23
Medlem
Couplets avatar
"Där snickarn felar, helar målarn" är min devis. Jag hade testat med latexfog.
Citera
2017-01-26, 10:46
Medlem
trosfuktarns avatar
Köp en liten smyglist som du sätter utanpå listen, sen skjuter du fast den. Blir nog snyggast.
Citera
2017-01-26, 11:38
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trosfuktarn
Köp en liten smyglist som du sätter utanpå listen, sen skjuter du fast den. Blir nog snyggast.

Det är också en bra idé, men för att det ska bli snyggt krävs kanske att man gör det runt hela rummet? Lägger man ned ett sånt jobb så kanske man hellre ville fixa grundproblemet, tänker jag.

En annan grej jag kom på är att TS kanske skulle kunna pilla in sån där dörrlist i silikon. Svårt att avgöra när man inte sett själva glipan.
Citera
2017-01-26, 11:59
Medlem
ps870s avatar
Är listen målad? Foga men inte med silikon/ latex eftersom den inte är övermålnigsbar. Måla fogen om det behövs.

Är listen träfärgad finns det fog för t.ex att foga glipor i parkett. Välj en färg som är lik listen
Citera
2017-01-26, 12:01
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Foga men inte med silikon/ latex eftersom den inte är övermålnigsbar.
Det finns övermålningsbar latexfog. Har precis använt det i min hall till liknande problem som TS har.
Citera
2017-01-26, 12:06
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Det finns övermålningsbar latexfog. Har precis använt det i min hall till liknande problem som TS har.

Står det på produktbeskrivningen också? Det kan gå att måla latexfog men sedan finns det risk att färg spricker, missfärgas eller lossnar efter en tid.
Citera
2017-01-26, 12:35
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Står det på produktbeskrivningen också? Det kan gå att måla latexfog men sedan finns det risk att färg spricker, missfärgas eller lossnar efter en tid.
Ja, det står.

Har använt samma märke på många byggen och aldrig haft problem med färgsläpp.
Citera
2017-01-26, 13:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Är listen målad? Foga men inte med silikon/ latex eftersom den inte är övermålnigsbar. Måla fogen om det behövs.

Är listen träfärgad finns det fog för t.ex att foga glipor i parkett. Välj en färg som är lik listen

Latex är visst övermålningsbar. Inte silikon däremot.
Citera
2017-01-26, 14:59
Medlem
Tackar för många svar, jag lutar nog åt latexhållet. Listen är vit och ligger på ett parkettgolv. Har kört vit latexfog mellan list och vägg och det "smälte ihop" bra. Såg någonstans att latexfog kan ha en tendens att bli missfärgad av smuts över tid. Någon som har erfarenhet av detta? Lite vit färg borde väl göra den mer smutsresistent och tvättbar isåfall?
Citera
2017-01-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christobal
Tackar för många svar, jag lutar nog åt latexhållet. Listen är vit och ligger på ett parkettgolv. Har kört vit latexfog mellan list och vägg och det "smälte ihop" bra. Såg någonstans att latexfog kan ha en tendens att bli missfärgad av smuts över tid. Någon som har erfarenhet av detta? Lite vit färg borde väl göra den mer smutsresistent och tvättbar isåfall?

Latex är det bästa i detta fall. Använd med fördel en liten spackelspade att foga med och en tejp på golvet. Men som du skriver fastnar gärna smuts i fogen, måla därför över den precis som du själv föreslår. Använd absolut inte en smyglist utanpå en sockel! Då ser man att du inte är ett proffs. Endast vedbosnickare som gör så. En del använder till och med kvartsstav vilket det borde vara böter på. 😃

Edit: Och nästa gång du ska sockla ser du till att hyvla sockeln så den passar mot golvet utan fog. 😉
Senast redigerad av Skildojver 2017-01-26 kl. 17:09.
Citera
2017-01-26, 19:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christobal

Det handlar inte om att smuts fastnar i fogen eller att den blir missfärgad av smuts. Latex är dessutom ett felaktigt uttryck egentligen, även om jag själv använder mig av det. Latex är naturgummi, men det som används som fogmassa har akrylbas, vilket är plast och vit plast glnar med tiden, därav missfärgningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in