Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-26, 09:12
  #1
Medlem
Hej

Är på jakt efter en server att ha lokalt här på våran avdelning på företaget, detta för att nätverksnissarna inte förstår hur viktigt det är för oss att ha ett pålitligt media där vi kan backupa viktiga filer som inte får gå förlorade. Just nu kör vi med office365 sharepoint vilket är för segt för att hantera stora filer samt allmänt värdelöst för denna applikation. Behovet är unikt inom vårat företag så därför förstår dom inte vårat problem.

För att ha detta "under radarn" så är min tanke att vi ska ha en server med raid 1 samt en trådlös nätverksanslutning där bara servern ingår. Man får då vid behov koppla upp sig mot servern trådlöst och ange användare och lösenord för att få tillgång till filerna. En logg på vem och vad som har blivit gjort på servern är också att föredra.

Någon som kan hjälpa till med köpråd och saker att tänka på, har hållt på mkt med datorer och så men aldrig med servrar.
Citera
2017-01-26, 09:32
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Hej

Är på jakt efter en server att ha lokalt här på våran avdelning på företaget, detta för att nätverksnissarna inte förstår hur viktigt det är för oss att ha ett pålitligt media där vi kan backupa viktiga filer som inte får gå förlorade. Just nu kör vi med office365 sharepoint vilket är för segt för att hantera stora filer samt allmänt värdelöst för denna applikation. Behovet är unikt inom vårat företag så därför förstår dom inte vårat problem.

För att ha detta "under radarn" så är min tanke att vi ska ha en server med raid 1 samt en trådlös nätverksanslutning där bara servern ingår. Man får då vid behov koppla upp sig mot servern trådlöst och ange användare och lösenord för att få tillgång till filerna. En logg på vem och vad som har blivit gjort på servern är också att föredra.

Någon som kan hjälpa till med köpråd och saker att tänka på, har hållt på mkt med datorer och så men aldrig med servrar.

En HP migroserver gen8 för 2000kr, ett par diskar, ett trådlöst nätverkskort. Klart. Och sannolikt grund för avsked om ni blir upptäckta.
Citera
2017-01-26, 10:06
  #3
Medlem
Soluss avatar
Hett tips om nu upptiden är viktig – kör för bövelen med kabel! Eller var tanken att smyga med detta projekt så att ingen vet om att ni gör det?
Citera
2017-01-26, 11:13
  #4
Medlem
Ska filerna enbart finnas på denna maskin eller finns de någon annanstans också?
Om de bara finns på denna maskin och något händer så lär ni ju få sparken.

Varför pratar ni inte med er IT och förklarar läget? Det lär väl knappast vara så att dom medvetet motarbetar er? Förklara situationen och ert behov, hör vad dom har att erbjuda och försöka komma fram till en lösning gemensamt.
//A
Citera
2017-01-26, 11:13
  #5
Medlem
Något skäl för uppsägning är jag 100% säker på att det inte är... det viktiga här är att vi har något som fungerar bra för oss.

Här på plats så kommer folk veta om det, problemet uppstår om man kopplar upp sig på företagsnätverket så därför vill jag hålla det utanför, och det är då det vore bra med trådlöst. Annars lär vi dra kabel för ett eget nätverk här på kontoret...
Citera
2017-01-26, 11:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Ska filerna enbart finnas på denna maskin eller finns de någon annanstans också?
Om de bara finns på denna maskin och något händer så lär ni ju få sparken.

Varför pratar ni inte med er IT och förklarar läget? Det lär väl knappast vara så att dom medvetet motarbetar er? Förklara situationen och ert behov, hör vad dom har att erbjuda och försöka komma fram till en lösning gemensamt.
//A

Ja, vi kommer backupa filerna på ett annat sätt också.. grejen med sharepoint är att vi har haft problem med det tidigare, är det 100% säkert att backupa filer så? Jag ställer mig tveksam..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback