2017-01-26, 02:07
Medlem
Hej. Har för nuvarande en liten summa pengar på ett sparkonto med 0,15% ränta. Vilket är värdelöst. Hittat ett annat sparkonto där man ska kunna få upp till 1,30%. Funderar på om man skulle starta ett sådant sparkonto istället. Finns bättre sparkonton men de banker med allra bäst ränta har inte någon insättningsgaranti, vilket känns som en stor fördel.

Vill inte lägga dessa pengar på aktier eller fonder, eftersom jag vill ha kontroll över pengarna. Efter ett års bindningstid vill jag ta ut pengarna och veta att pengarna är lika mycket eller mer värda. Osäkert med aktier eftersom de kan både gå upp och ner.

Finns det något annat sätt man kan investera pengarna på? På ett lika säkert sätt som sparkonto.
Citera
2017-01-26, 02:30
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Ha kvar pengarna på bankkontot istället och lägg på hög. Är totalt ovärt att lägga i sparkonto, täcker inte ens inflationen
Citera
2017-01-26, 02:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Ha kvar pengarna på bankkontot istället och lägg på hög. Är totalt ovärt att lägga i sparkonto, täcker inte ens inflationen
Möjligt det inte ens täcker inflationen, men att få 1.3% ränta ger uppenbart mer än det befintliga kontot med 0.15%.
Citera
2017-01-26, 09:44
Medlem
Enydrions avatar
Tja, TF bank ger 1,45% för ett års låsning. Remium ger 1,55% om du sätter in minst 100k i ett år, men det är krångligt att skaffa konto där (så jag har inget)

Jag har inte låst några pengar längre än ett år.

Se till att du har tillräckligt med pengar åtkomliga om du låser, så du inte måste ta lån eller nått, då blir det dyrt... tf bank tar 2% i avgift vid förtida uttag.
Senast redigerad av Enydrion 2017-01-26 kl. 09:50.
Citera
2017-01-27, 10:55
Medlem
Så länge man inte behöver pengarna så borde det ju inte vara något negativt med att låsa in pengarna med ränta. Dumt att låta de bara ligga?

Hittat ett sparkonto med 0,3% ränta nu, med fria uttag. Har flyttat pengar dit nu iallfall. Så får vi se om man vill låsa det på 1,3% ränta vid ett senare tillfälle.
Citera
2017-01-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AUsername
Så länge man inte behöver pengarna så borde det ju inte vara något negativt med att låsa in pengarna med ränta. Dumt att låta de bara ligga?

Hittat ett sparkonto med 0,3% ränta nu, med fria uttag. Har flyttat pengar dit nu iallfall. Så får vi se om man vill låsa det på 1,3% ränta vid ett senare tillfälle.

Varför inte sätta pengarna hos Bluesteps Superflex-konto? Då får du 0,95% och kan ta ut pengar 12 gånger om året utan avgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in