Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-26, 01:33
  #1
Medlem
Provocative2.0s avatar
Hoppas jag valde rätt forumsdel då detta ämne gäller så många sporter.
Har just varit inne på Aftonbladets sportsidor. På skärmen får det plats några rubriker o två av dessa handlar om dopning.
Den ena är självklart Johaugs dopning o den andra är att Bolt mister ett guld.
Ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte läste någon av dessa två artiklar då rubrikerna i ena fallet sa allt medan Johaug har jag tidigare i dag redan läst om.

Normalt sätt är jag emot dopning. Ofta vill jag se livstidsstraff. Jag vill se sponsorer som skriver in klausuler att de får betala tillbaka varenda öre de fått om de torskar.
Men även jag ser gråzoner.

Nu har jag inte hängt med i debatten på senaste åren då jag bara tröttnat på dopningen. Så nu pratar jag om förr. Då var reglerna strikta. Två år första gången o livstid andra. Detta luckrades upp o vissa friidrottare i USA fick rätt i domstol.
Har nu sett kortare straff typ 15 mån eller som med Sundby, ett halvår eller nått, under träningsperioden. Oj vilket straff

Men jag vill se än mer i straffskalan.
Ta Bolt nu. Han blir av med ett stafettguld för att en lagkamrat var dopad. Nu tror jag att Bolt skiter i ett guld hit eller dit. Men de övriga två är knappast glada.
Vi hade själva en hockeyspelare som inte fick spela OS-final pga dopning. Exakt hur den härvan slutade minns jag inte. Han är iaf fri att spela i NHL. Det sjuka här är att han oavsett bidrog till ett silver då han spelade semifinal. Egentligen borde Tre kronor ha förlorat silvret i efterhand pga dopning.
Så vi börjar med lagidrotter. Där skulle jag vilja se en ändring.
Den spelare som ertappas ska fråntas sin medalj som mals ner till stoft o sedan stryks spelaren från alla historieböcker.
Jag har lite svårt för kollektiv bestraffning.

Sedan har vi Johaug.
Nu vet vi hur höga värden hon hade. Jag minns inte siffrorna o de spelar ingen roll. Det var så lågt att det knappt gick att mäta. Normalt vid dopning så ligger de 4000% högre.
Detta talar för hennes historia.
Med tanke på vilken bibel de har att följa så kan man inte kräva att de inte får göra misstag.
Självklart ska både läkaren o Johaug få fan för det här. Men att riskera en 4 år lång avstägning när man inte var medveten om intaget samtidigt att det var så lågt att man får högre värden om man andas in en fis från Mülegg är inte rimligt.
Nu är hon Norska så därför hoppas jag på 4 år Mest för skadeglädjen.
Men för alla andra som får i sig låga doser av misstag kan jag tänka mig en varning. I ärlighetens namn även om man är Norsk.
Låt säga att du får två varningar. Men händer det en tredje så ska man gå från villkorligt till livstid.

Bortse nu från att hon är Norsk är ni snälla.
Kom gärna med fler förslag på olika straff vid speciella tillfällen. Att jag inte skrivit någon specifik fråga hoppas jag är ok. Hoppas även att denna tråd inte papperskorgas om den ligger i fel forum.
Citera
2017-01-28, 17:02
  #2
Medlem
Tycker man skall införa en så kallad total noll tolerans gentemot artificiella hjälpmedel.
Det kommer alltid vara en gråzon annars, och tyvärr nyttjar alla det fullt ut på grund av diffusa regler.

Norrmännen har dessvärre tagit det till absurdum, och givetvis handlar det enbart om pengar och sponsor intäkter, men samtidigt dödar dom sporten i sin helhet.
Citera
2017-01-28, 17:22
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Tycker man skall införa en så kallad total noll tolerans gentemot artificiella hjälpmedel.
Det kommer alltid vara en gråzon annars, och tyvärr nyttjar alla det fullt ut på grund av diffusa regler.

Norrmännen har dessvärre tagit det till absurdum, och givetvis handlar det enbart om pengar och sponsor intäkter, men samtidigt dödar dom sporten i sin helhet.
Det där skulle ju kunna bli rejält snett, eftersom det trots allt finns idrottare med fullt legitima skäl att använda förbjudna substanser.

Det finns ju toppatleter med till exempel ADD/ADHD som äter medicin som är upptaget på listan över förbjudna preparat, det finns ju även astmatiker som är tvungna att käka medicin för att kunna fungera normalt, ska man utesluta alla dessa då från att kunna utöva elitidrott?

Doping är fel och ska stävjas på alla sätt det går såklart, men man kan inte utesluta folk som faktiskt har skäl att käka mediciner som kan vara prestationshöjande bara av princip.

Nu kommer nån säga att läkarintyg går att få tag på av någon mindre nogräknad läkare och det är ju svårare att komma åt, men min tro är ändå att det för tillfället är det bästa som går att åstadkomma ändå, annars kommer vi ju till situationen att elitidrott bara ska få utövas av fysiska praktexemplar med 0 defekter. Rena hitlerfasonerna med andra ord. Är nästa steg i sådana fall att införa förbud mot exempelvis glasögon eller linser med?
Citera
2017-01-28, 17:44
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Tycker man skall införa en så kallad total noll tolerans gentemot artificiella hjälpmedel.
Det kommer alltid vara en gråzon annars, och tyvärr nyttjar alla det fullt ut på grund av diffusa regler.

Norrmännen har dessvärre tagit det till absurdum, och givetvis handlar det enbart om pengar och sponsor intäkter, men samtidigt dödar dom sporten i sin helhet.
All elitidrott handlar om pengar o ju mer pengar ju mer fusk.
Nu har jag glömt om jag tog upp detta i min roman jag inte själv orkar läsa.
Men en seriös sponsor vill knappast få sitt företagsnamn nedfläckat. Redan i kontraktsskrivningarna borde de skriva in att varenda öre ska återbetalas om men ertappas för dopning.

Men ta ex Johaug nu. Varför ens straffa människan när värdet knappt gick att mäta. Till o med jag som hatar dopning begriper att hon inte har tagit medlet för att höja sina prestationer.
Likaså kan man lägga till att de ska hålla koll på alla förbjudna ämnen. Det är en bibel att kunna utantill o enbart fel mat kan fälla dem.
Det är därför jag kan tänka mig ett system som villkorlig dom i fall som detta.
Citera
2017-01-28, 19:04
  #5
Medlem
Att använda hjälpmedel som en nebulisator t.ex. för astma medicinering?
Jouhag råkade av misstag använda en läppbalsam som läkaren rekommenderade? (seriöst?)

Pengarna styr för alla parter, och det spenderas rigorösa summor för att uppnå resultat på grund av kommersiella intressen.
Citera
2017-04-11, 22:50
  #6
Medlem
Koncentrationen av Johaugs doping var inte liten utan stor.

I lagsporter med fler än fyra deltagare så krävs det fler dopningsfall för att laget skall diskas.

NHL och amerikanska idrotter är en freakshow där allt är tillåtet. Dopingen flödar. Internationell toppfotboll är organiserad brottslighet. Alla är kriminella och borde spärras in, de flesta spelare är dopade. Läkare som åkt fast inom cyklingen har arbetat i lagen.

Kvinnlig idrott är tyvärr manlig i många fall. Prestationerna beror på för mycket testosteron, antingen för att de är män, pga mutationer eller systematisk doping.

Cykelsporten får med rätta mycket skit, alla toppcyklistet är dopade och det är vanligt att man gör upp resultaten i utbyte mot pengar. Lance Armstrong fuskade lika med doping som med mutor och maffiaverksamhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback