Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-01-26, 22:39
  #25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Något som däremot kan vara ett problem året runt, om man tittar på konstruktion, är ledbussar med styrande sista axel. Tvivlar väl på om det finns många såna i trafik numera med tanke på krav om låggolvsfordon.
Styrande bakaxel är vanligt, iallafall i göteborg på vissa linjer.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...4/Stombuss.jpg
Citera
2017-02-03, 00:02
  #26
Medlem
godboys avatar
Alltså, kan du köra det ena kan du köra det andra. Kört båda två för ca 20 år sen.

Både när det gäller buss o lastbil beror det ju var och i vilken typ av trafik du kör.

Buss.
Själv föredrog jag ledbuss med svängande bakaxel i a f stadsbuss (ej låggolv). Smidig som en kort enkelaxlad buss men bra kapacitet att ta med många passagerare. Nu verkar bara låggolv finnas och de har ju kass åkkomfort.

Långturer föredrog jag boggi alt ledbuss. Boggi kan upplevas något stabilare på landsväg.

Lastbil.
Att köra distributionsbil i stan var röven! Massa hoppa i o ur o stressigt.
Att dra tradare på landsväg tyckte jag var mest soft.
Citera
2017-02-05, 02:09
  #27
Medlem
Som tidigare nämnt, kan du köra buss så löser det nog sig med lastbilen också eller om man så vill midjestyrd dumper med. Fordonen i sig hanteras ju i grunden mer eller mindre likadant, däremot skiljer ju arbetsuppgifterna förstås en hel del.
Sen finns det ju trots allt dem som aldrig borde få sitta bakom ratten i något större än en mopedbil..
Citera
2021-11-14, 20:32
  #28
Medlem
RadhusRolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Som du säger så sitter man en bit framför framaxeln och motorn nästan alltid placerad en bra bit bakom föraren. Det gör det även svårare att lyssna på motorljudet och veta när man ska växla.
Fast måste säga att jag föredrar ledbussar framför boggi alla dagar i veckan! Mycket mer lättmanövrerade.
En ledbuss är mer lik en lastbil med släp dessutom, där har ni en bra jämförelse om ni ska jämföra buss och lastbilskörning.

Veta när man ska växla?
Har inte 99,9% av alla bussar automatlåda här i sverige 2021?
Citera
2021-11-14, 20:44
  #29
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Veta när man ska växla?
Har inte 99,9% av alla bussar automatlåda här i sverige 2021?
Linjetrafiksbussar har automat, ja. Turistbussar har det i 9 fall av tio inte.
Citera
2022-03-11, 18:32
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.
Hej! Jag har körkortsbehörigheterna BECE. Jag har jobbat som lastbilschaufför av och till i mitt 39-åriga liv.
Jag har kört timmerbil, lastväxlare, bulktransporter, fjärrbil och även kranbil. Men jag har aldrig kört buss, däremot har jag åkt buss.

I vilket fall som helst så har jag en kollega som har kört buss i stadstrafik. Han är en pojkvasker på runt 25-27 och han fick sin D-behörighet betalt av arbetsförmedlingen. Han har aldrig kört lastbil. Men! Han menar att det är svårare att köra buss än lastbil.

Finns det någon mer människa som anser att buss är betydligt svårare än att köra lastbil?
Jag tänker på manövreringen i första hand.

Lastbilar är ju betydligt tyngre än bussen. Även i de flesta fall längre än bussen. Lastbil drar tunga släp. Lastbilschaufförer måste även backa med släp. Lastbilar har betydligt krångligare varianter och kräver en viss kunskap, så som att manövrera kran eller kroken hos lastväxlarna.

Lastbilschaufförer tvingas oftast köra andra typer av fordon så som truck och lastmaskiner.

Så, hur kan buss vara svårare än lastbil?
Näe, buss är betydligt lättare att köra, bara lägga in ”D” och styra.
Citera
2022-03-12, 19:07
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Veta när man ska växla?
Har inte 99,9% av alla bussar automatlåda här i sverige 2021?
Nej, finns en hel del med manuell eller halvautomatisk låda, oavsett så utbildar man sig i manuell just för detta scenario.
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Näe, buss är betydligt lättare att köra, bara lägga in ”D” och styra.
Tills den dagen du får en buss med pinne i golvet du måste använda.
Citera
2022-03-13, 21:12
  #32
Medlem
Hegamons avatar
Fördelen med bussarna måste väl vara att slippa backa och att lasten tar sig in och ut själv. Jag körde lastbil men hade svårt med de två uppgifterna. Jag hade svårt med allt möjligt när jag tänker efter.
Citera
2022-03-14, 06:53
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.
Hej! Jag har körkortsbehörigheterna BECE. Jag har jobbat som lastbilschaufför av och till i mitt 39-åriga liv.
Jag har kört timmerbil, lastväxlare, bulktransporter, fjärrbil och även kranbil. Men jag har aldrig kört buss, däremot har jag åkt buss.

I vilket fall som helst så har jag en kollega som har kört buss i stadstrafik. Han är en pojkvasker på runt 25-27 och han fick sin D-behörighet betalt av arbetsförmedlingen. Han har aldrig kört lastbil. Men! Han menar att det är svårare att köra buss än lastbil.

Finns det någon mer människa som anser att buss är betydligt svårare än att köra lastbil?
Jag tänker på manövreringen i första hand.

Lastbilar är ju betydligt tyngre än bussen. Även i de flesta fall längre än bussen. Lastbil drar tunga släp. Lastbilschaufförer måste även backa med släp. Lastbilar har betydligt krångligare varianter och kräver en viss kunskap, så som att manövrera kran eller kroken hos lastväxlarna.

Lastbilschaufförer tvingas oftast köra andra typer av fordon så som truck och lastmaskiner.

Så, hur kan buss vara svårare än lastbil?

Är det så svårt att begripa….?

Beroende på situation och plats, samt storlek på resp buss och lastbil, så kan buss vara mer krävande än lastbil på vissa ställen och manövrar, och lastbilen mer krävande än buss på andra ställen och manövrar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback