Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-25, 20:09
  #1
Medlem
söker en budget surfplatta som kan göra följande

1: klara av att köra en seagate extern hdd 2TB

2. 3G mobildata

3. gps


https://www.teknikmagasinet.se/produ...ver-taq-10213g

vad tror ni om denna?

tack på förhand! mvh fiskarn =)
Citera
2017-01-25, 20:31
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarNN
söker en budget surfplatta som kan göra följande

1: klara av att köra en seagate extern hdd 2TB

2. 3G mobildata

3. gps


https://www.teknikmagasinet.se/produ...ver-taq-10213g

vad tror ni om denna?

tack på förhand! mvh fiskarn =)

Jo visst, men är hyffsat säker på att den inte kan driva en extern 2TB HDD utan hjälp... har du en extern ström till den borde det gå...

Får man fråga vad skall vara till?
Citera
2017-01-25, 20:50
  #3
Medlem
record-collectors avatar
Varför inte köpa en laptop så kan du både ha en intern stor hdd i den och samtidigt köra med en extern hdd alt köra med ett externt hårddiskchassie?

Möjligtvis funkar det med en extern 2,5" hdd!??
Citera
2017-01-25, 20:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jo visst, men är hyffsat säker på att den inte kan driva en extern 2TB HDD utan hjälp... har du en extern ström till den borde det gå...

Får man fråga vad skall vara till?

jag ska ha surfplattan medans jag seglar så jag tänkte använda plattan istället för en laptop.
seagate hddn är bara en usb 3.0 utan en adapter.
Citera
2017-01-25, 20:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Varför inte köpa en laptop så kan du både ha en intern stor hdd i den och samtidigt köra med en extern hdd alt köra med ett externt hårddiskchassie?

Möjligtvis funkar det med en extern 2,5" hdd!??


tänkte köra plattan som ett alternativ till en laptop bara om det var möjligt annars skippar jag det. jag är totalt grön när det kommer till surfplattor.
Citera
2017-01-25, 21:17
  #6
Medlem
Är det någon som köpte billiga surfplattor till barnen till Jul och i så fall hur var den?
Citera
2017-01-25, 22:33
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarNN
jag ska ha surfplattan medans jag seglar så jag tänkte använda plattan istället för en laptop.
seagate hddn är bara en usb 3.0 utan en adapter.

Ok, är hyffsat säker på att den plattan inte kan driva den externa hårddisken tyvärr... hade den haft en extern strömkälla visst...

Plattan är ju inte super dyr... varför inte köpa den och låta laptopen vara kvar i segelbåten?

Och kör bägge och se om den (laptopen) går att ersätta med en billig platta?

Du kan ju köpa en rätt stort SD minne för plattan om det är filmer du vill ha?
Citera
2017-01-26, 17:21
  #8
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Såvida du inte njuter av gamla VHS-band fortfarande så köp för jävelen inte den plattan. Upplösningen på skärmen är horribel och du kommer nog ångra dig.

När jag skulle skaffa surfplatta så tog jag först en Samsung Galaxy Tab 3 med 1280x800 i upplösning och blev besviken som fan, satt hellre med mobilen som har mkt högre upplösning. Blev att jag byta den till en Samsung galaxy tab s som har 2560x1600 i upplösning (bättre än nyare s2).

Den du tittar på har 1024x600 i upplösning vilket är förbannat skitdåligt för en platta på 10 tum. Det ser helt enkelt jävligt illa ut.
Citera
2017-01-26, 19:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Såvida du inte njuter av gamla VHS-band fortfarande så köp för jävelen inte den plattan. Upplösningen på skärmen är horribel och du kommer nog ångra dig.

När jag skulle skaffa surfplatta så tog jag först en Samsung Galaxy Tab 3 med 1280x800 i upplösning och blev besviken som fan, satt hellre med mobilen som har mkt högre upplösning. Blev att jag byta den till en Samsung galaxy tab s som har 2560x1600 i upplösning (bättre än nyare s2).

Den du tittar på har 1024x600 i upplösning vilket är förbannat skitdåligt för en platta på 10 tum. Det ser helt enkelt jävligt illa ut.

jaha tack för tipset frans! jag är dock inte så kräsen brukar inte ha problem att kolla 360p filmer, ska ha den mest till en navigeringsapp för marin miljö och läsa eböcker. vad tror du kommer jag ändå tycka den är skit? mvh
Citera
2017-01-27, 18:17
  #10
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarNN
jaha tack för tipset frans! jag är dock inte så kräsen brukar inte ha problem att kolla 360p filmer, ska ha den mest till en navigeringsapp för marin miljö och läsa eböcker. vad tror du kommer jag ändå tycka den är skit? mvh

Ok, den kanske duger till det. Mitt råd är att försöka titta på skärmen när den är igång innan du köper den, eller säkerställa så att du har öppet köp även vid bruten förpackning så att du kan testa hemma.

Att navigera med den fungerar säkert fint, men att läsa ebok eller annan text kan bli riktigt jobbigt vid låg upplösning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback