Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-12-22, 11:32
  #13
Medlem
Mullvadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme
Så du/ni tror att processorfläkten är största boven? När jag köpte denna var det många som sa att den var en av dem bättre/tystare.

Förlåt, jag läste inte ditt första inlägg ordentligt. Trodde att du satt på originalkylningen till processorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme
/../Provade att dra ut kontakten för chassifläkten och ha chassit stängt. Då minskade ljudet rätt drastiskt och nästan allt ljud verkar komma från nätaggrigatet. Hårddisken, ljudkortet och moderkortet hör jag inte mkt från.
Här lokaliserar du väl problemet, eller? Om detta stämmer så är det väl ett nytt nätagg och ny chassifläkt som skulle tysta ner.
Citera
2005-12-22, 12:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
jag sitter också med samma problem som många av er andra. min dator lät som en dammsugare och jag började byta ut nästan samtliga fläktar i min burk. men den enda jag inte vågar mig på riktigt är cpu fläkten i min burk. fläkten är en 70mm fläkt och skulle vara väldigt enkel att byta ut om det bara fanns 70mm fläktar av några olika snitt att köpa. men så är verkar ju inte fallet vara!?

problemet för mig ligger väll i att jag inte vågar köpa en ny fläkt med både heatsink och hela kittet. är lite rädd att jag skulle kunna paja något i datorn. och då min ekonomi är väldigt skral skulle det bli en katastrof för mig.

så vad jag undrar är om det finns någon som har bytt chassi fläkt med/eller utan heatsink på en dator med socket 478? någon som kan tispa om något som är relativt enkelt? någon som kan ge mig en länk till en produkt jag kan tänkas köpa loss? så jag kan få tyst på den lilla dammsugaren i burken.

edit: länk till mitt moderkort http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/...1520/D1520.htm

Jag skulle nog trots allt rekommendera att du skaffar en ny kylfläns rakt av. Jag hade en http://www.datorbutiken.com/se/defau...Id=ZALCNPS7B-A innan jag bytte till vattenkylning pga behov av mer kylning. Inte sagt att flänsen är dålig, inte alls! Det är bara det att jag klockar som en tok

Den är lätt att sätta dit och det är nästan omöjligt att ta sönder något om man följer instruktionerna noga.

Ps. Ju mindre fläktarna är destu mer låter de. Att skaffa en större cpukylare och större fläkt (som går långsammare om man ser till varv men trots det flyttar mer luft på grund av de större fläktbladen) är oftast det som rekommenderas om man tröttnat på ljudet och samtidigt vill ha mer kylning

Edit: att bytt kylfläns på en socket 478'a är lätt som en plätt, oroa dig inte. Den här modellen är liiite knepigare då man måste skruva men det är inte svårt för en nybörjare, no worries
Citera
2005-12-22, 13:00
  #15
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden
Förlåt, jag läste inte ditt första inlägg ordentligt. Trodde att du satt på originalkylningen till processorn.


Här lokaliserar du väl problemet, eller? Om detta stämmer så är det väl ett nytt nätagg och ny chassifläkt som skulle tysta ner.

Hur tyst är "Arctic Cooling Cooper Silent PRO TC AMD ( Copper )" jämfört med dess konkurrenter.

Ska prova köpa nya fläktar till mitt nätaggrigat och se hur mkt det hjälper

Hur mkt nytta gör chassifläkten egentligen? Hört att man inte behöver den överhuvudtaget om man inte klockar.
Citera
2005-12-22, 13:34
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme
Hur tyst är "Arctic Cooling Cooper Silent PRO TC AMD ( Copper )" jämfört med dess konkurrenter.

Ska prova köpa nya fläktar till mitt nätaggrigat och se hur mkt det hjälper

Hur mkt nytta gör chassifläkten egentligen? Hört att man inte behöver den överhuvudtaget om man inte klockar.


Jag måste bara vara lite klassiskt tjatig här och säga att för det första är det bättre att pilla bli nätagg då man kan få sig en pärla om man inte är försiktig (vet du såklart men ändå ). För det andra så är det som så att luften måste cirkulera i en dator för att det ska bli bra med kylningen på t.ex grafikkort och nordbrygga. Den vanligaste (och bästa?) metoden är att ta in kall luft i fronten längst ner och sen ha en chassifläkt precis under nätagget där man drar ut den luft som är i lådan.

Hårddiskarna ska man inte heller glömma bort om man pratar kylning, en svag 80mm på 5v räcker väldigt långt i det här fallet faktiskt. Nog för att hdd's ofta klarar sig utan direkt kylning men livslängden minskar lite.

Har en liten historia om en snubbe på ett lan jag var på för ett par år sen, han hade _ingen_ chassifläkt alls av någon anledning, bara på cpu'n och grafikkortet (eventuellt en på nordbryggan, kommer inte ihåg riktigt). Nåväl, han kom och klagade på att hans cpu blev varm hela tiden (sisådär 70-75 grader) och datorn startade om. Jag tog, med hjälp av avbitare, bort det förstanstade gallret precis under nätagget och slängde dit en fläkt. Cputempen sjönk som en sten, kommer inte ihåg exakt siffra men runt 10grader mindre utan problem.

Poängen i det här svammlet är att för att cpu'n och allt annat inte ska bli för varmt måste den varma luften ut ur lådan och ny kall fräsch luft in. Följdaktligen skulle jag aldrig i livet ha en burk utan iaf en chassifläkt (och isf ett utsug)

Edit: Jag rekommenderar ett nätagg (om du har budget till nytt) som har en 120mm fläkt, ju färre men större fläktar destu bättre som sagt
Citera
2005-12-22, 13:39
  #17
Medlem
chassifläkt beror väl på... hur är luftflödet annars i din burk? om det fungerar bra kan du lika gärna ta bort chassifläkten. Och om datorlådan är öppen hjälper inte chassifläkten alls. Om den stör dig, stäng av den... fläkten till cpu, grafikkort och nätaggregat är de man inte ska ta bort utan att kompensera med nått annat.
Citera
2005-12-22, 14:17
  #18
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av AmaRoth

Edit: Jag rekommenderar ett nätagg (om du har budget till nytt) som har en 120mm fläkt, ju färre men större fläktar destu bättre som sagt

Tack för bra info. Vilket skulle du rek då? Har bara hört att det ska vara mkt enkelt att byta fläktar i nätagg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback