Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-17, 16:38
  #25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det var detta du försökte belägga:

Så nej. Missvisande propaganda.

(Där mina vetenskapliga källor ger ett bättre svar vad klimatförändringarna för med sig)
Förlåt, jag glömde lägga till högre koldioxidhalter i atmosfären också.

Och det här:

Cold weather kills far more people than hot weather, study shows.
__________________
Senast redigerad av arbetet 2017-09-17 kl. 16:42.
Citera
2017-09-17, 19:24
  #26
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förlåt, jag glömde lägga till högre koldioxidhalter i atmosfären också.

Och det här:

Cold weather kills far more people than hot weather, study shows.
Måttligt kalla temperaturer orsakar fler dödsfall än extremt kalla temperaturer. I Australien dör fler pga kyla än i Sverige. De 7 procenten kommer säkerligen att öka således eftersom måttligt kalla temperaturer fortfarande kommer att äga rum.

Visst. Du fokuserar på detaljer i sammanhanget som är positiva, men tar inte hänsyn till det på andra sidan stängslet som innebär problem på en makroskopisk skala av några du fått serverade här i tråden.

Det gick inte att få fram artikeln från din länk varför jag misstänker att du heller inte läst mer än titeln.
__________________
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-09-17 kl. 19:45.
Citera
2017-09-17, 19:50
  #27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Måttligt kalla temperaturer orsakar fler dödsfall än extremt kalla temperaturer. I Australien dör fler pga kyla än i Sverige.

Visst. Du fokuserar på detaljer i sammanhanget som är positiva, men tar inte hänsyn till det på andra sidan stängslet som innebär problem på en makroskopisk skala av några du fått serverade här i tråden.

Det gick inte att få fram artikeln från din länk varför jag misstänker att du heller inte läst mer än titeln.
Dina exempel beskriver hypotetiska scenarier och jag talar om här och nu. Som du vet så anser jag inte att era "projektioner" in i framtiden utgör några som helst fakta. Det går alldeles utmärkt att formulera en hypotes om vad som händer när temperaturen ökar med x antal grader, men det går inte med vetenskaplig hederlighet att formulera en sådan att år x så har temperatur ökat till y grader.
Citera
2017-09-17, 21:13
  #28
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Dina exempel beskriver hypotetiska scenarier och jag talar om här och nu.

Från en av artiklarna:
Citat:


Among appropriate long-term/large-scale/multi-species data sets, this diagnostic fingerprint was found for 279 species. This suite of analyses generates 'very high confidence' (as laid down by the IPCC) that climate change is already affecting living systems.

Men visst är det sant av vi med all säkerhet har de stora konsekvenserna framför oss.
Citat:

Som du vet så anser jag inte att era "projektioner" in i framtiden utgör några som helst fakta. Det går alldeles utmärkt att formulera en hypotes om vad som händer när temperaturen ökar med x antal grader, men det går inte med vetenskaplig hederlighet att formulera en sådan att år x så har temperatur ökat till y grader.
Det här är dock bara en av dina åsikter. Om saker du inte har en aning om.
Citera
2017-09-17, 21:17
  #29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Från en av artiklarna:

Men visst är det sant av vi med all säkerhet har de stora konsekvenserna framför oss.

Det här är dock bara en av dina åsikter. Om saker du inte har en aning om.
Nej, verkligen inte. När jag stöter på människor som påstår sig veta att forskningen är färdig och att vi kan uttala oss om vad som händer med så komplexa och icke-linjära skeenden som klimatet flera år framåt i tiden, så får du faktiskt ursäkta mig. Sådana människor tar jag inte på allvar, och det bör ingen annan heller göra.
Citera
2017-09-17, 21:44
  #30
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, verkligen inte. När jag stöter på människor som påstår sig veta att forskningen är färdig och att vi kan uttala oss om vad som händer med så komplexa och icke-linjära skeenden som klimatet flera år framåt i tiden, så får du faktiskt ursäkta mig. Sådana människor tar jag inte på allvar, och det bör ingen annan heller göra.
Någon som säger att forskningen är färdig har jag aldrig hört. I vilken utsträckning en koldioxidökning ökar temperaturen har dock blivit uppskattad inom ramen för vetenskap.
Citera
2017-09-18, 05:10
  #31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Någon som säger att forskningen är färdig har jag aldrig hört. I vilken utsträckning en koldioxidökning ökar temperaturen har dock blivit uppskattad inom ramen för vetenskap.
Någon gång är det nog dags att revidera den gamle rasbiologiförespråkaren Svante Arrhenius mossiga koldioxidteorier.
Citera
2017-09-18, 06:55
  #32
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Någon gång är det nog dags att revidera den gamle rasbiologiförespråkaren Svante Arrhenius mossiga koldioxidteorier.
Så koldioxid är inte en växthusgas nu(premisserna du köpte, minns du?)(inte heller Arrhenius upptäckt)? Ja, jag tror jag nöjer mig här för denna gång.
__________________
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-09-18 kl. 07:01.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback