Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-24, 17:55
  #1
Medlem
Detta har nog samtliga frågat sig flera gånger under livet och nöjt sig med svaret "Ja men kolsyra så klart".

Nu sitter jag här, lagom glad och avnjuter en fulpils av bästa kaliber och studerar mitt nytappade glas. Jag ser bubblorna strimma upp genom drycken och frågade mig det de flesta nog frågat sig flera gånger under livet, men jag nöjde mig inte med svaret.


Om man studerar drycken så ser det ut som att bubblorna kommer från en punkt som antingen kan "sväva" runt fritt i drycken, alternativt sitta fast längst med glasets insida. Ur denna bildas bubblor med regelbundet tidsintervall.

Jag är medelmåttigt kemiskt bevandrad (Kemi A+B + 7,5hp kemi på uni) men kunde inte komma på en vettig teori varifrån dessa bubblor kommer ifrån. Vi vet att det har och göra med att drycken är kolsyrad, men så som jag förstått det så är bubblor=koldioxid och i så fall krävs det någon form av katalysator för att omvandla kolsyra till koldioxid.

Vad är i så fall denna katalysator? Personlig teori om någon form av metall som katalyserar kolsyran till koldioxid.

Om inte, så borde bubblorna utvecklas helt kaosartat från alla delar av glaset lite sporadiskt, men så är ju inte fallet, därför min tes.

Jag kanske är helt ute och cyklar i tankarna, men jag önskar veta processen från det att behållaren öppnas till det att bubblan släpps i det fria. Har du en förklaring så för gärna ditt resonemang i kemiska termer då det är enklare att följa än fri text.

Nu ska vi få ett svar - En. Gång. För. Alla!
Citera
2017-01-24, 19:00
  #2
Medlem
Naturen vill alltid sträva efter balans..

Så länge ölen är under tryck i din burk så frigörs ingen koldioxid.

öppnar du burken så kommer kolsyran att sträva efter sin naturliga form under dom förutsättningar, dvs vid atmosfärstryck så strävar kolsyra att bli koldioxid.

samma sak med vatten tex, 140 gradigt vatten får man genom att hålla de under tryck, så fort du öppnar tryckkärlet så kommer vattnet att sträva efter sin naturliga form vid atmosfärstryck och normal temperatur i omgivningen.
Citera
2017-01-24, 19:52
  #3
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljerattan
Naturen vill alltid sträva efter balans..

Så länge ölen är under tryck i din burk så frigörs ingen koldioxid.

öppnar du burken så kommer kolsyran att sträva efter sin naturliga form under dom förutsättningar, dvs vid atmosfärstryck så strävar kolsyra att bli koldioxid.

samma sak med vatten tex, 140 gradigt vatten får man genom att hålla de under tryck, så fort du öppnar tryckkärlet så kommer vattnet att sträva efter sin naturliga form vid atmosfärstryck och normal temperatur i omgivningen.
Naturliga form? Naturen har ingen vilja. Läs på om entropi.
Citera
2017-01-24, 23:51
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Rent vatten skulle kunna behålla sin kolsyra, jämför med stötkokning där vattnet har svårt att koka!

Det behövs en "grodd", en orenhet eller ojämnhet i glaset där koldioxiden släpper från vattnet.

Jag har läst gymnasiekemi...
Citera
2018-04-19, 23:29
  #5
Medlem
Jag är faktiskt utomordentligt besviken på Flashbacks kemister som briljerar i mycket utom bubbelkunskap.

I tråden hittills - 15 månader senare - har vi konstaterat Att:
- Så länge jag inte öppnar burken så finns kolsyran kvar.
- Vatten har olika kokpunkter vid olika tryck.
- 1atm är det naturliga trycket.

Jag tackar för era bidrag, men det blir underkänt!



------



För att fylla på med lite tankar.
Jag tror fortfarande att det kan vara någon form av metall som är katalysatorn/orenheten/grodden.
Jag tror inte det är en jon utan metallatomer. Det är dock mest magkänsla.

Om det nu är atomer, räcker det med en atom? I ett och samma glas kanske det kommer bubblor från 100-5000 unika ställen. De flesta sitter fast på glasets insida men några få fria punkter aka bubbelgeneratorer susar runt inne i drycken. En atom är då för lite utan det måste vara större orenheter.
Varför?

Ni kemiskt insatta.
H2CO3 <---> H2O + CO2
Vad utlöser reaktionen? Kom igen nu grabbar och damer, det blir nobelpris när ni lyckas med reversibel process och skapar den bästa smogluftrenaren i Shanghai någonsin.
__________________
Senast redigerad av TuManHand 2018-04-19 kl. 23:32.
Citera
2018-04-20, 09:20
  #6
Medlem
GalFisks avatar
Det är ett vanligt fenomen att fasövergångar sker lättare i samband med olika störningar. En handvärmare startas genom att klicka en bricka som skapar kavitation, och lösningen kan då börja kristallisera sig. Regnmakare använder silverjodid för att skapa partiklar kring vilka luftens fuktighet kan kondenseras. Det samma sker runt avgaserna från flygplan. Bubblorna börjar vid små repor och jack i glaset eller vid partiklar i drickan. Mentos' skrovliga yta får cola light att släppa all kolsyra på en gång (sötningsmedlet spelar också en outforskad roll - Mythbusters testade kolsyrat vatten med olika tillsatser, och det sötade skummade mest).
Vad händer med Mentos i öl? Gör egna experiment.

Edit: bara en liten bråkdel av den CO2 som är löst i vatten bildar H2CO3. Resten är en löst gas, så reaktionen är i huvudsak fysikalisk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback