Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-24, 16:40
  #1
Medlem
foppatoffel.s avatar
Hej,

Så här är det; jag har två barn med två olika mammor. Det ena har jag varannan vecka och det andra Tors morgon till söndag kväll (har barnen samma vecka). Barnet jag har hela veckan går på dagis ett par hundra meter bort och det barnets mamma bor ett kvarter bort. Mamman till barnet jag har i veckoslutet bor 15 mil bort - likaså dagiset. Detta innebär att jag måste vara ledig Tors - söndag denna vecka eftersom ett av barnen har sin dagisplats så långt bort.

Att jag måste vara ledig dessa dagar innebär att jag inte kan ha ett traditionellt sju-fyra arbete och vara ledig på helger. Måste nämligen arbeta varendaste dag jag inte har barnet som bor långt bort, för att göra mig förtjänt av en månadslön från min arbetsgivare. Att arbeta varenda dag sliter på mig och mitt privata liv, eftersom jag inte får utrymme att vila mig själv, samt att ha ett liv med aktiviteter och hobbys. Min förra arbetsgivare satte stopp för mig att arbeta på detta vis, då arbetstidslagen och facket inte tillåter arbete 10-11 dagar i sträck utan veckovila. Därför fick jag välja mellan att fortsätta som tillsvidareanställd må-fre och veckovila på helger (och strunta i ett av barnen) eller gå över till en anställning på 75%. Det sistnämnda håller inte ekonomiskt och idéen om att praktiskt taget skita i mitt barn tänker jag inte göra. Därför bytte jag arbetsgivare till en ny och efter några månader satte även denna arbetsgivare stopp för att arbeta sådana långa perioder.

Så här orkar jag inte hålla på!

Vet ni varför jag har det så här? Jo för att jag bor i en större stad och mamman bor på landet. Hon bor mitt ute i skogen och det är 3 km till närmaste granne. Hon arbetar som socialsekreterare och tål inte att bo bland människor. Hon trivs inte med för mycket trafik och rörelse runt sig. Jag har försökt få henne att flytta närmare till alternativ plats nära min stad. För det finns nämligen platser utanför staden (ca 1-2 mil) som är snarlika där hon bor nu. Men icke! Hon har bott i trakterna hela sitt liv. Har även motiverat henne med att hon har bättre karriärmöjligheter om hon flyttar - även högre lön! Men det viktigaste är ju att barnet då kan bo varannan vecka hos sin pappa, vilket ger barnet mer tid hos mig. Grädde på moset är att jag kan få ett normalt liv och även bättre karriärmöjligheter. Men det skiter hon fullständigt i. Att jag får slita ont är inte hennes problem.

Även att hon får lättare att skaffa pojkvän (vet att hon vill det), eftersom att ingen vill stadga sig med henne där ute i skogen.

Lång jäkla text! Går det på något vis få någon att flytta närmare?
Citera
2017-01-24, 16:53
  #2
Medlem
Nej du kan inte tvinga henne att flytta närmare. Du kan flytta närmare henne förstås. Finns många fördelar att bo i mindre städer särskilt för barn, med tanke på hennes jobb som ger henne insyn har hon nog skäl att inte vilja bo i storstaden för där du bor.
Annars är det väl enklast att du tar det barnet fredag-söndag varannan vecka samt mer på lov. Då behöver du inte vara ledig från jobbet utan kan hämta efter jobbet på fredagen o lämna på söndag. 15mil är ju inte så långt egentligen.
Det blir ändå så det måste bli när barnet går i skolan o inte kan vara ledig som det passar ditt umgängesschema. Det är inte att skita i barnet, men av praktiska skäl är det nog bra om du inte skaffar barn med ännu en tjej eftersom det blir svårare att få till scheman ju fler barn/mammor du behöver ta hänsyn till.
Citera
2017-01-24, 17:49
  #3
Medlem
Ja du kan tvinga henne att flytta det står i lagen att folk ska bo där du vill.
Citera
2017-01-24, 18:10
  #4
Medlem
Katzyns avatar
Fast allvarligt, nu har du ju skaffat små barn i förskoleåldern med två olika kvinnor varav ingendera du längre har ett förhållande med. Det är en jävligt taskig sits att ha satt sig, och därför kommer den att suga.

Situationen kommer förmodligen bli bättre när barnen blir äldre. Tills dess skulle jag rekommendera att du hittar ett sätt att leva på mindre pengar. Du kan inte jobba så mycket som du gör och samtidigt ha ditt barn torsdag-söndag varannan vecka just nu. Du måste alltså dra ner på jobbet, och hitta ett sätt att leva på en 75% lön, det borde inte vara omöjligt.
Citera
2017-01-24, 18:32
  #5
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Du kan få barnomsorg för ditt barn som bor långt bort så det kan vara på dagis även när det är hos dig så du kan jobba torsdag/fredag...
Rätt gott om barn som går på mer än ett dagis.
Så fort det barnet börjar skolan måste ni ju ändra på det där ändå, kanske lika bra att börja ha fredag>söndag redan nu!?
Citera
2017-01-24, 19:24
  #6
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Fast allvarligt, nu har du ju skaffat små barn i förskoleåldern med två olika kvinnor varav ingendera du längre har ett förhållande med. Det är en jävligt taskig sits att ha satt sig, och därför kommer den att suga.

Situationen kommer förmodligen bli bättre när barnen blir äldre. Tills dess skulle jag rekommendera att du hittar ett sätt att leva på mindre pengar. Du kan inte jobba så mycket som du gör och samtidigt ha ditt barn torsdag-söndag varannan vecka just nu. Du måste alltså dra ner på jobbet, och hitta ett sätt att leva på en 75% lön, det borde inte vara omöjligt.

Träffade båda mammorna samma helg. Den ena låg jag med en gång (med kondom), sedan träffade jag aldrig henne igen. Visste vad hon hette i förnamn dock, men ingen på festen visste vem hon var och hur hon hamnat där. 9 mån senare letar hon upp mig och säger att jag har ett nyfött barn och ska betala underhåll. Hade inte riktigt räknat med det då vi använde skydd (jo chansen finns men den är låg). Ett faderskapstest visade att jag var pappa och sedan fick jag inte träffa barnet. Blev en lång väg i domstol innan jag fick det umgänge jag har och gemensam vårdnad. Mamman till andra barnet började jag dejta dagarna efter jag låg med den det andra barnets mamma. Slutligen blev vi ett par och hade varit det i ett halvår, då jag fick överraskningen att jag blivit pappa. Hon stöttade mig genom allt och sedan Fick även vi ett gemensamt barn. Efter något år tog detta förhållande slut och nu sitter jag här. Dock är hon normal och en bra människa, till skillnad mot den andra mamman. Hade aldrig haft dessa problem om jag hade båda barnen med denna tjej!

Ja nej 75% går inte!
Citera
2017-01-24, 20:02
  #7
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Träffade båda mammorna samma helg. Den ena låg jag med en gång (med kondom), sedan träffade jag aldrig henne igen. Visste vad hon hette i förnamn dock, men ingen på festen visste vem hon var och hur hon hamnat där. 9 mån senare letar hon upp mig och säger att jag har ett nyfött barn och ska betala underhåll. Hade inte riktigt räknat med det då vi använde skydd (jo chansen finns men den är låg). Ett faderskapstest visade att jag var pappa och sedan fick jag inte träffa barnet. Blev en lång väg i domstol innan jag fick det umgänge jag har och gemensam vårdnad. Mamman till andra barnet började jag dejta dagarna efter jag låg med den det andra barnets mamma. Slutligen blev vi ett par och hade varit det i ett halvår, då jag fick överraskningen att jag blivit pappa. Hon stöttade mig genom allt och sedan Fick även vi ett gemensamt barn. Efter något år tog detta förhållande slut och nu sitter jag här. Dock är hon normal och en bra människa, till skillnad mot den andra mamman. Hade aldrig haft dessa problem om jag hade båda barnen med denna tjej!

Ja nej 75% går inte!

Tja, du kan inte tvinga henne att flytta. Så alternativen är nog att gå ner i tid, att ha barnet mindre, eller att jobba alla dagar du inte har barnen. Varför är det omöjligt att jobba 75%? Så vida du inte är extremt underbetald blir det en summa väldigt många människor klarar sig på idag.
Citera
2017-01-24, 21:00
  #8
Medlem
Håller med en annan här. Självklart ska du går ner i arbetstid iaf till de är 8år. Det gör de flesta mammor och även de pappor som vill ta ansvar för sina barn.
Du får sänka din standard men istället vinner du i din relation m ditt barn. Jobbar du bara 75 procent så kan du utan problem anpassa arbetstiderna efter umgänget.
Som förälder har du dessutom rätt att arbeta 75 procent fram till 8 år( yngsta barnet). Så arbetsgivaren måste gå med på det.
Citera
2017-01-26, 19:08
  #9
Medlem
Antar att du betalar underhålls för barnet du bara har tors-sön, kan du ha hen varannan vecka får du halva barnbidraget samt slipper underhåll. Visst kostar barnet dig mer än nu då oxå, bensin pengar bör du oxå spara på när mamman får köra ena sträckan och hämta /lämna, Barn får lov att ha två förskolor, dock inte två skolor. Har du två barn boende hos dig och sänker din lön bör du dessutom kunna söka bostadsbidrag. Har du barnet varannan vecka nu kanske du har större chans att få igenom något med mamman när det är dags för skola. då är barnet vant sen tidigare att vara varannan vecka hos dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback