Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-24, 08:45
  #1
Medlem
Citat:
Strax efter klockan 01, natten mot tisdagen, larmades räddningstjänst och polis om en bilbrand på Rangströms väg i Uppsala.

- Allmänheten ringde in sedan det hörts kraftiga smällar, berättar Tor Stens, RLC-befäl vid polisens regionledningscentral i Uppsala.

Enligt polisen har det skett en detonation.

- Det är inte bara någon som har tänt på. Med tanke på hur bilen såg ut är det någon form av explosiv anordning. Vi tror att det kan vara en handgranat, säger Marcus Svensson, befäl vid polisens regionledningscentral i Uppsala.

Bilen, som var övertänd när räddningstjänsten kom till platsen, blev helt utbränd och ytterligare en bil parkerad i närheten fick flera rutor krossade.

Polisen har tagit bilen i beslag för att undersöka den närmare.

- Då får vi se om det går att identifiera exakt vad det är för någonting som har smällt, säger Marcus Svensson.

Finns det någon hotbild mot bilens ägare?
- Den är inte skriven på någon person så det får vi forska i, säger Marcus Svensson.

Polisen har upprättat en anmälan om allmänfarlig ödeläggelse alternativt skadegörelse genom brand, men har ingen misstänkt i nuläget.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/bi...a-4515230.aspx

Bara ett pojkstreck som bilbränder brukar vara, fast bara lite mer effektivt?

Min första tanke var annars att det var bilägaren man ville åt. Antingen ett tydligt meddelande, eller i värsta fall förväntades bilägaren sitta i bilen.

Men här har vi alltså en bil utan ägare.... Hur kan en bilen inte vara skriven på någon?
Citera
2017-01-24, 11:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pubrik
[url]
Men här har vi alltså en bil utan ägare.... Hur kan en bilen inte vara skriven på någon?
Jag får svara på min egen fråga:
Citat:
Bilen är inte skriven på en privatperson.

– Vi får undersöka vem det är som använder sig av den. Det kan vara en leasingbil eller firmabil av nåt slag, säger Marcus Svensson.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/bil-sprangdes-i-gottsunda

Här finns också en bild på skadade bilen. Ser ut som Cadillac-versionen av Saab 9-3. En rätt ovanlig bil - och med några år på nacken.
Citera
2017-01-24, 14:09
  #3
Medlem
Företagaren uttalar sig i UNT

http://unt.se/nyheter/uppsala/jag-ha...t-4515841.aspx

"– Det finns ingen hotbild mot mig. Det säger den Uppsalaföretagare vars bil ska ha sprängts natten till tisdagen."

.. vidare

"Mannen har tidigare figurerat i vissa polisiära sammanhang men det ligger några år tillbaka i tiden."
Citera
2017-01-24, 18:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pubrik
Bara ett pojkstreck som bilbränder brukar vara, fast bara lite mer effektivt?

Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Företagaren uttalar sig i UNT

http://unt.se/nyheter/uppsala/jag-ha...t-4515841.aspx
"– Det finns ingen hotbild mot mig. Det säger den Uppsalaföretagare vars bil ska ha sprängts natten till tisdagen."
.. vidare
"Mannen har tidigare figurerat i vissa polisiära sammanhang men det ligger några år tillbaka i tiden."

Inget större intresse för handgranatsattacker nu för tiden tydligen, av tråden att döma. Så här säger den drabbade "företagaren" också:

Citat:
Den drabbade bilägaren, en Uppsalaföretagare med intressen i en rad branscher, avfärdar att det skulle röra sig om en handgranat.

– Jag tror det kan handla om att någon granne hört en smäll och fått det till en handgranat, det har ju talats mycket om handgranater i Uppsala på senare tid.

Jag är ingen expert på handgranater men mitt hus vibrerade av smällen och det ligger en dryg kilometer från platsen för explosionen fågelvägen. Lät som något tungt kolliderade med huset. Gick ut på tomten för att försöka hitta orsaken till ljudet och hörde några mindre smällar i riktning från platsen, vilket alltså var över en kilometer bort. 10 minuter senare hördes en helikopter i luften här ovanför.

Att "någon granne hört en smäll" är att trivialisera saken. Klart det finns en hotbild och klart han ljuger som en häst travar när man bemöter saken på det här sättet.
Citera
2017-01-24, 22:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonanonymous
Att "någon granne hört en smäll" är att trivialisera saken. Klart det finns en hotbild och klart han ljuger som en häst travar när man bemöter saken på det här sättet.
Vilka "polisiära sammanhang " har han förekommit i? Vilket företag och vilka "affärer" kan det röra sig om nu?

Någon som inte vill betala för beskydd? Obetald skuld?

Rangströms väg är ju rätt kort så det kan väl inte röra sig om så många som bor där. Ovanlig bilmodell med för den delen.
Citera
2017-01-26, 06:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pubrik
Rangströms väg är ju rätt kort så det kan väl inte röra sig om så många som bor där. Ovanlig bilmodell med för den delen.


Kort, men det är tre höghus, med två uppgångar i varje. Ca 50-60 pers 16+ år skrivna per uppgång så i runda slängar 350 pers.
Dessutom kan parkeringsytorna delas med boende i höghus på Aug. Södermans väg.
Citera
2017-01-26, 10:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Kort, men det är tre höghus, med två uppgångar i varje. Ca 50-60 pers 16+ år skrivna per uppgång så i runda slängar 350 pers.
Dessutom kan parkeringsytorna delas med boende i höghus på Aug. Södermans väg.
Ja, det borde jag ju kunnat räkna ut...

Men eftersom det är en ovanlig bilmodell borde helt klart några av de boende veta vems den är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback