Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-24, 07:16
  #1
Medlem
arneankanns avatar
Hej! Vet inte riktigt om detta var rätt plats att lägga frågan, men en mod får gärna flytta den om den hamnat fel. Har försökt leta runt lite och hittade ingen mer lämpad plats.

Frågan är kort och den är enkel. Jag har lite funderingar på att börja starta en Youtubekanal lite sådär på skoj. Tanken är gaming som så många andra och med en specifik inriktning på FIFA där jag också har diverse kontakter som med lite tur kan hjälpa till med tillväxten.

Säg att kanalen skulle råka bli stor och den är döpt till samma som jag heter här, dvs. arneankann. Kan detta, och är det troligt, bli copyrightanmält? Robert Gustafsson gjorde ju någon serie som hette Arne Anka för längesen. Jag vill se till att inte riskera att detta händer utifall att jag skulle ha sån sjuk tur och lyckas få en halvstor kanal. Jag kan såklart bara döpa dentill något annat, men helst av allt vill jag att den heter så.
Citera
2017-01-24, 08:13
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Hej! Vet inte riktigt om detta var rätt plats att lägga frågan, men en mod får gärna flytta den om den hamnat fel. Har försökt leta runt lite och hittade ingen mer lämpad plats.

Frågan är kort och den är enkel. Jag har lite funderingar på att börja starta en Youtubekanal lite sådär på skoj. Tanken är gaming som så många andra och med en specifik inriktning på FIFA där jag också har diverse kontakter som med lite tur kan hjälpa till med tillväxten.

Säg att kanalen skulle råka bli stor och den är döpt till samma som jag heter här, dvs. arneankann. Kan detta, och är det troligt, bli copyrightanmält? Robert Gustafsson gjorde ju någon serie som hette Arne Anka för längesen. Jag vill se till att inte riskera att detta händer utifall att jag skulle ha sån sjuk tur och lyckas få en halvstor kanal. Jag kan såklart bara döpa dentill något annat, men helst av allt vill jag att den heter så.

Copyrightbrott? Du menar brott motmupphovsrätten? Isåfall nej

Men du kommer nog stenhårt att åka på varumärkesintrång.

Produktionen kring Arne Anka hade självklart fått tillstånd av Charlie Christensen.
Citera
2017-01-24, 08:36
  #3
Medlem
arneankanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Copyrightbrott? Du menar brott motmupphovsrätten? Isåfall nej

Men du kommer nog stenhårt att åka på varumärkesintrång.

Produktionen kring Arne Anka hade självklart fått tillstånd av Charlie Christensen.

Haha, visste inte ens att det fanns något innan den produktionen

Men då är det bäst att jag kör på något annat helt enkelt!
Citera
2017-01-24, 08:54
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Haha, visste inte ens att det fanns något innan den produktionen

Men då är det bäst att jag kör på något annat helt enkelt!

Då tycker jag du ska läsa på kring historien runt Arne Ankas näbb... den är jätteroligt.. (vad gäller varumärken etc alltså)
Citera
2017-01-26, 00:05
  #5
Medlem
Det ironiska med det hela i ditt fall är ju att Charlie Christensen, skaparen av Arne Anka, själv nästan stämts för upphovsrättsintrång för seriens protagonists slående likheter med Disneykaraktären med ett snarlikt namn.

Men nej, jag tror inte att du kommer anmälas för upphovsrättsbrott. Ditt namn "arneankann" är inte detsamma som det som herr Christensen förmodligen lagt patent på, och jag tror i längden inte att det kommer att föreligga en risk för sammankoppling, då man förmodligen kommer att känna igen ditt ansikte och i längden ditt varumärke du byggt upp kring din Youtubekanal.

Det finns förövrigt en rätt stor amerikansk Hearthstonespelande youtuber (med över 700 000 prenumeranter i skrivande stund), som kallar sig "Trump". Nu är jag visserligen inte helt hundra på hur amerikanska patentlagar ter sig, men ett patentverk har de nog trots allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback