Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-23, 17:48
  #1
Medlem
Jag sover några få kvällar tidigt på kvällen och är vaken på nätterna. Har haft så här i många många år och det är omöjligt att ändra. Varför är det så här tro?
Citera
2017-01-23, 17:56
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet211
Jag sover några få kvällar tidigt på kvällen och är vaken på nätterna. Har haft så här i många många år och det är omöjligt att ändra. Varför är det så här tro?

För att du inte gör någonting om dagarna skulle jag gissa. Var själv likadan för några år sedan, men efter att jag skaffat jobb så löste sig det där. Träna gym eller liknande är också bra.
Citera
2017-01-23, 17:57
  #3
Medlem
Strychnos avatar
Medicin och hälsa --> Drömmar, sömnproblem och sömnrelaterade fenomen
/Moderator
Citera
2017-01-23, 18:01
  #4
Medlem
Vi är alla olika.
Bara för att några få är pigge-piggelin på morgonen så betyder inte det att alla är pigga vid den tiden.
Jag har 25h dygn så min dygnsrytm roterar, hela tiden, det går inte att stoppa skiten.
Det finns människor som har uppåt 30h per dygn, det betyder när "vanligt folk" har levt sina 24 timmar så ska vissa andra fortsätta leva upp till 6 timmar till, varje dag.

Samhället är uppbyggt till förmån för så kallade "A människor", vi andra "B människor" som trots allt är en större grupp, är tvingade att följa Herr och Fru Piggelinssons tider.
Citera
2017-01-23, 18:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
För att du inte gör någonting om dagarna skulle jag gissa. Var själv likadan för några år sedan, men efter att jag skaffat jobb så löste sig det där. Träna gym eller liknande är också bra.

Jag håller inte med. Har alltid haft svårt att både somna och vakna, trots både jobb och gym. Somnar vanligen mellan 1-2 och är på jobbet i tid dagen efter. Trött men på plats.

Tror det delvis kan vara stressrelaterat... och tyvärr förstärker det ju bara stressen.

Möjligen kan TS prova med sömntabletter/insomningstabletter. Det har hjälpt mig en del.
Citera
2017-01-23, 18:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
För att du inte gör någonting om dagarna skulle jag gissa. Var själv likadan för några år sedan, men efter att jag skaffat jobb så löste sig det där. Träna gym eller liknande är också bra.

Du har helt rätt i att jag inte gör något på dagarna. Men rent biologiskt, varför vill kroppen vara uppe på nätterna?
Citera
2017-01-23, 18:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Jag håller inte med. Har alltid haft svårt att både somna och vakna, trots både jobb och gym. Somnar vanligen mellan 1-2 och är på jobbet i tid dagen efter. Trött men på plats.

Tror det delvis kan vara stressrelaterat... och tyvärr förstärker det ju bara stressen.

Möjligen kan TS prova med sömntabletter/insomningstabletter. Det har hjälpt mig en del.

Har typ testat hela fass lista gällande sömntabletter, men det hjälper inte
Citera
2017-01-28, 01:01
  #8
Medlem
Roidberts avatar
Jag har arbetat heltid under ett antal år, men det är ändå svårt att anpassa sig till "normala" tider. Visst, jag kan tvinga upp mig i tid till jobbet när jag börjar kl 8, men när jag är ledig vaknar jag sällan före kl 12. Känner mig aldrig utvilad om jag vaknar för tidigt på morgonen, även om jag har sovit mer än tillräckligt; mår t.ex. betydligt bättre av att sova 07:00-13:00 än att sova 00:00-08:00, och jag skulle säga att 8h sömn är optimalt för mig.
__________________
Senast redigerad av Roidbert 2017-01-28 kl. 01:03.
Citera
2017-01-28, 04:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag har arbetat heltid under ett antal år, men det är ändå svårt att anpassa sig till "normala" tider. Visst, jag kan tvinga upp mig i tid till jobbet när jag börjar kl 8, men när jag är ledig vaknar jag sällan före kl 12. Känner mig aldrig utvilad om jag vaknar för tidigt på morgonen, även om jag har sovit mer än tillräckligt; mår t.ex. betydligt bättre av att sova 07:00-13:00 än att sova 00:00-08:00, och jag skulle säga att 8h sömn är optimalt för mig.

Mitt problem är att jag knappt får någon sömn alls. Min kropp kan inte sova typ.
Citera
2017-01-28, 05:03
  #10
Medlem
NeoGenesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet211
Du har helt rätt i att jag inte gör något på dagarna. Men rent biologiskt, varför vill kroppen vara uppe på nätterna?

Du är antagligen annorlunda. Jag är likadan själv, funkar bäst mentalt på kvällen, är som lyckligast och mest kreativ då, mm.
Citera
2017-01-28, 08:50
  #11
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet211
Du har helt rätt i att jag inte gör något på dagarna. Men rent biologiskt, varför vill kroppen vara uppe på nätterna?
Det vill den inte. Däremot tycker en del att det är skönt att vara uppe efter att andra har gått och lagt sig. Det kan t ex kännas som att det är lugnare omkring en då, eller att man bara är allmänt friare. Man kan också dra sig för att gå i säng för att man förknippar sänggående med något otrevligt (t ex att man bara ligger och vrider och vänder på sig och inte kan somna). Själv vägrade jag gå i säng i många år för att jag alltid blev tvingad i säng som barn och därför reagerade med att låta bli så fort jag fick bestämma själv.

Lösningen för många (jag säger inte alla) är att hitta en anledning att gå och lägga sig tidigt – vid kl. 21–22. De flesta sover som effektivast mellan kl. 22 och kl. 6. Att deras huvuden må vilja något annat motsäger inte det faktumet. Artificiellt ljus är f.ö. en vanlig bov i dramat när det gäller störd dygnsrytm: Sitter man och stirrar in i en datorskärm efter kl. 18 kan det vara svårt för hjärnan att registrera att solen har gått ner och att det börjar bli dags att sova.
Citera
2017-01-28, 17:15
  #12
Avstängd
Har försökt fixa tillbaks den men nä, misslyckas varje gång
är ung kille på 20 och lägger mig 6-8 morgonen vaknar 13-15 dagen, så har det vart i flera månader nu, och börjar lessna snart måste ju jag på arbetsintervjuer och börja jobba lite då vill man inte ha det såhär,

hur ska jag göra? Har 2 metoder jag tänkt på

1) dygna, ett tag men... kommer bara fälla tillbaks känns det som och knappast att ett dygnsdag återställer allt + hatar dygna mår skit under dagen

2) lägga mig t.ex 06.00 vakna 14.00 nästa dag lägga mig 05.30 vakna 13.30, lägga mig 05.00 tredje dagen, vakna 13.00 osv fortsätta, vad tror ni kring denna metod? Om man är hård mot sig själv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback