Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-23, 17:17
  #1
Medlem
237s avatar
Är det bara svensk media som kör med "Papperslösa" istället för att kalla det för "Illegala invandrare"?

Ser ofta svenska artiklar om Trump och de illegala mexikanska invandrarna. Papperslösa låter så ursäktande på något sätt. Antyder att de ska ha papper men inte fått dem ännu. Som om man skulle skriva om ett knivrån, valde att kalla gärningsmannen för pistollös, eller i en artikel om en VD ständigt referera till denne som fallskärmslös. Vad de INTE har är väl irrelevant?

Finns det något etablerat begrepp i engelskan som kan översättas till "papperslösa? Om inte, bör det uppfinnas ett sådant ord?
Citera
2017-01-23, 17:25
  #2
Medlem
RonnyRasks avatar
Inom politiken och media förskönar man gärna och omvandlar negativt laddade ord till positiva.

Hur ofta hör man inte politiker säga att Sverige står inför stora utmaningar? Som om de menar att dessa utmaningar är något roligt, när det i själva verket handlar om gigantiska problem.
Citera
2017-01-23, 17:28
  #3
Medlem
I andra länder kallar man en spade för en spade. På engelska = undocumented
Citera
2017-01-23, 18:23
  #4
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Inom politiken och media förskönar man gärna och omvandlar negativt laddade ord till positiva.

Hur ofta hör man inte politiker säga att Sverige står inför stora utmaningar? Som om de menar att dessa utmaningar är något roligt, när det i själva verket handlar om gigantiska problem.

EXAKT det ordet har jag stört mig på som fan. När jag hör en politiker säga det ordet, så hör jag inte längre ordet utmaningar, jag hör "sopa upp den enorma mängd skit som mitt parti bidragit till att orsaka".

Samma som "utsatta områden", "oroligheter" ... orolig är man när man är neurotisk, nervös, ängslig. Man är inte orolig om man kastar en sten på ambulans.

Men igen, är detta förskönande typiskt för svenskt media? Jag hör ibland ordet challenges nämnas även i utländsk media.
Citera
2017-01-23, 20:44
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Är det bara svensk media som kör med "Papperslösa" istället för att kalla det för "Illegala invandrare"?

Ser ofta svenska artiklar om Trump och de illegala mexikanska invandrarna. Papperslösa låter så ursäktande på något sätt. Antyder att de ska ha papper men inte fått dem ännu. Som om man skulle skriva om ett knivrån, valde att kalla gärningsmannen för pistollös, eller i en artikel om en VD ständigt referera till denne som fallskärmslös. Vad de INTE har är väl irrelevant?

Finns det något etablerat begrepp i engelskan som kan översättas till "papperslösa? Om inte, bör det uppfinnas ett sådant ord?

Det är ju två olika saker. En papperslös söker uppehållstillstånd utan identifikationshandlingar. En illegal invandrare uppehåller sig i landet utan kontakt med myndigheterna.
Citera
2017-01-23, 20:54
  #6
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ju två olika saker. En papperslös söker uppehållstillstånd utan identifikationshandlingar. En illegal invandrare uppehåller sig i landet utan kontakt med myndigheterna.

Men man säger ju papperslös om alla illegala invandrare idag, oavsett om de ställt sig i kön eller ej.
Citera
2017-01-23, 20:58
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Men man säger ju papperslös om alla illegala invandrare idag, oavsett om de ställt sig i kön eller ej.

Det har jag bara sett i de fallen där uppehållstillstånd sökts och nekats, varför man i så fall håller sig undan. Illegal invandrare är för mig något annat.
Citera
2018-06-17, 06:05
  #8
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det har jag bara sett i de fallen där uppehållstillstånd sökts och nekats, varför man i så fall håller sig undan. Illegal invandrare är för mig något annat.

Den som håller sig undan är väl även den en illegal invandrare?

Ordet papperslös har använts om flera olika kategorier inom illegal invandring, där man helt enkelt vistas under en längre tid i ett land utan tillstånd och ibland utan att ha några identifikationspapper med sig som visar vem man är.
__________________
Senast redigerad av Demokraturdn 2018-06-17 kl. 06:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback