Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-23, 14:29
  #1
Medlem
För att inleda lite kort så älskar jag att fota och har gjort så sen jag var typ 12/13 år.
Min första och senaste systemkamera blev dessvärre stulen för 4 år sedan vid ett heminbrott och fick aldrig tummen ur att köpa en ny utan pengarna behövdes på andra håll.
Hade då en Nikon.
har för mig att den köptes för ungefär 5000kr med ett objektiv som var rätt kasst. bytte ut objektivet mot ett som funkade bättre överlag och framförallt kunde zooma en hygglig bit.
(Förresten ber om ursäkt i förväg för att jag inte kan rätt begrepp eller modeller mm,)

Men nu är det så att jag lite oväntat förmodligen kommer få en större summa pengar och fick då iden att lägga en liten del av dem på en ny kamera.
Gillade faktiskt inte min första kamera speciellt mycket då den var ohyggligt ful (töntigt ja), otymplig och allmänt krånglig.
Har spanat in lite olika kameror och har siktat in mig på Sonys systemkameror
(https://www.sony.se/electronics/utby...jektiv-kameror).

Vill ju helst ha en Leica med ett grymt objektiv men så mycket pengar hade bara varit dumdristigt för en amatörfotograf att lägga.

(Gillar att fota porträtt, landskap och kunna dokumentera resor.)

Det jag gillar med dem är att dem är kompakta, ser bra ut och vad jag sett fått väldigt bra i tester. Älskar iden om att dem inte är mkt större än en digitalkamera men har utbytbart objektiv och är systemkameror.
Sen är jag nog lite partisk då jag har tv, alla gen playstation från sony och aldrig haft ett problem.
Vill heller inte snåla så jag "måste" köpa en ny kamera om ett år då den jag ev köper nu inte räcker till.
Finns det liknande eller bättre modeller för samma pris, hojta till!

Fråga 1: Vilken av sonys modeller tror ni passar mig bäst? (OBS ska bara fota)
Fråga 2: hade tänkt lägga max kanske 14-15k men visar det sig att jag får en sjukt mycket bättre för 18k så är det ingen fara. Men vid vilket prissegment tycker ni jag borde ligga? och vid vilket prissegment så märker man störst skillnad per krona liksom.
Fråga 3: Om ni fick välja, nya a6500, a7II, a7r, A7, a6300, a6000 eller a5100 vilken tror/vet ni är bäst?
Fråga 4: Hur ser det ut med att köpa begagnat är det en bra bransch för begagnat eller är det lätt att bli blåst?
fråga 5: Finns det några schyssta paketpris med hus, objektiv och sånt på rea eller är allt liksom ordinarie?.

Juste vet ej om det spelar någon roll men kameran ska vara smidig att använda till en macbook pro 2016 årsm. som är min dator.


Med vänliga hälsningar,
Citera
2017-01-23, 16:26
  #2
Medlem
Om du inte ska filma så kör på sony a6000
Med ett par bra objektiv, köp ett paket med standard zoomen 16-50, o sen köper du en fast ljusstark lins tex någon av sigma linserna, 30mm 1.8 tex för nice bokeh o porträtt, tyvärr finns det inte någon bra normal zoom lins till sony just nu som är ljusstark,( tex 17-50 sigma,tamron 2.8) men det kanske kommer inom en snart framtid!
Men standard linsen verkar duga dock!

Det viktigaste är linserna, a6000 börjar blir lite "gammal" men du skrev att du är mest intresserad av att fota, o dom nya varianterna kostar mer för dom har 4k filmning etc

Lycka till med kamera köpet!
Citera
2017-01-23, 20:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darzborste
Om du inte ska filma så kör på sony a6000
Med ett par bra objektiv, köp ett paket med standard zoomen 16-50, o sen köper du en fast ljusstark lins tex någon av sigma linserna, 30mm 1.8 tex för nice bokeh o porträtt, tyvärr finns det inte någon bra normal zoom lins till sony just nu som är ljusstark,( tex 17-50 sigma,tamron 2.8) men det kanske kommer inom en snart framtid!
Men standard linsen verkar duga dock!

Det viktigaste är linserna, a6000 börjar blir lite "gammal" men du skrev att du är mest intresserad av att fota, o dom nya varianterna kostar mer för dom har 4k filmning etc

Lycka till med kamera köpet!


Tack så mycket för svaret. Så som jag tolkar det så tycker du att det är bättre att jag köper ett billigare och enklare hus och förstärker med bättre objektiv? Problemet där jag ser det är att A6000 känns som du skrev lite gammal. Medans 6300 är värdelös skillnad då det är 4k film, vilket jag ej kommer använda och a6500 tycker jag är för dyr i dagsläget. Men vad är egentligen skillnaden på a6000 och a6500 som gör att den är ungefär 10000kr dyrare??
Det jag spanat in nu ikväll är istället A7II, hittat en lätt begagnad på blocket för en bit över 10' och tycker det känns prisvärt? Eller ska man ta en A7 med objektiv för någon tusenlapp billigare?
A7 med objektiv https://www.blocket.se/goteborg/Sony....htm?ca=15&w=3
A7II utan objektiv https://www.blocket.se/malmo/Sony_A7....htm?ca=15&w=3

Ha en trevlig kväll,
Med vänlig hälsning,.
Citera
2017-01-24, 17:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Tack så mycket för svaret. Så som jag tolkar det så tycker du att det är bättre att jag köper ett billigare och enklare hus och förstärker med bättre objektiv? Problemet där jag ser det är att A6000 känns som du skrev lite gammal. Medans 6300 är värdelös skillnad då det är 4k film, vilket jag ej kommer använda och a6500 tycker jag är för dyr i dagsläget. Men vad är egentligen skillnaden på a6000 och a6500 som gör att den är ungefär 10000kr dyrare??
Det jag spanat in nu ikväll är istället A7II, hittat en lätt begagnad på blocket för en bit över 10' och tycker det känns prisvärt? Eller ska man ta en A7 med objektiv för någon tusenlapp billigare?
A7 med objektiv https://www.blocket.se/goteborg/Sony....htm?ca=15&w=3
A7II utan objektiv https://www.blocket.se/malmo/Sony_A7....htm?ca=15&w=3

Ha en trevlig kväll,
Med vänlig hälsning,.

Det jag kommer på är:
Touchskärm, stabiliserad sensor, 4K, förbättrad autofokus för både film och foto, väderskyddad, mikrofoningång och sökaren har fått högre upplösning.

Fördelen med A6000 är att den är lättare och billigare.
Citera
2017-01-25, 12:32
  #5
Medlem
Med a6300 återinförde Sony vattenpasset, en höjdarfiness enligt mig som aldrig klarar att hålla kameran rakt. Går ju att fixa i post men jag uppskattar verkligen vattenpasset i min NEX-6. Sedan tycker jag du kan skaffa 16-50 PZ och börja med. Även om du sedan köper Zeiss 16-70 är 16-50 så kompakt att kameran går ned i fickan och det är ett mycket bra objektiv. '

16-50 PZ har fått motta mycket kritik men min erfarenhet efter flera tusen bilder är att det räcker till för det mesta och gör kameran mer transporterbar. Den oerhörda distorsionen som 16-50 har korrigeras av NEX-6 (tror det är NEX-5T) och framåt firmware och är man inte nöjd gör DxO underverk. Jag tycker även kontrast och färger är utmärkta och objektivet är så billigt att man gott kan skaffa det. skärpan är på topp.

Är du osäker på om Sony NEX är din grej så köp gärna en NEX-6 med 16-50 och prova. Nästan lika smidig som en kompakt men med systemkamerans fördelar. a6000 och framåt har ju bättre sensor och fler pixlar men Sonys minstingar i E-systemet är verkligen trevliga. Sedan om du vill ha en partykamera finns ju NEX-F3 med inbyggd blixt.

Jag tror du blir kanonnöjd med en a6300 och Zeiss 16-70 och så 16-50 som smidigare alternativ. Och ifall du undrar så har jag även en a99V så det är inte brist på pengar eller så utan bara att jag ser inte längre finessen med de stora husen.
Citera
2017-01-25, 19:57
  #6
Medlem
Sony A7ii vs Sony A6300 - Which one is right for you?
https://www.youtube.com/watch?v=BW2DXmJ4qNI

Sony A6500 vs A6300 - Which Sony is better for you?
https://www.youtube.com/watch?v=l-227X1gA_k

En seriös jämförelse mellan Sony A6300 & Canon 80D:
https://www.youtube.com/watch?v=VoNRXWFTFa4
Citera
2017-01-27, 02:06
  #7
Medlem
Med tanke på att du nämner att du gärna skulle vilja ha en leica.

Du ska utan tvekan ha en Sony a7r.
Fullformat 36Mp knivskarp bild och du kan sätta på leica/canon/nikon glas med en adapter eller sonys egna såklart utan adapter.

Till denna ska du ha ett bra objektiv med fast brännvidd tex 32mm eller 50mm. Objektivet är det viktigaste så glöm det där med billiga zoom objektiv om du ska ta riktigt bra bilder.

Med detta kan du ta världens bästa bilder. Svagheten är att den inte är optimal för sport etc där du behöver blixtsnabb fokusering och massor med bilder i sekunden.

Jag kör själv sony och har ägt/äger sony a5000 (är nice för timelapse), a6000, a6300 (bra för sport/snabb), a7 och a7r. Har många olika objektiv. Om jag var tvungen och välja en kamera och ett objektiv så tar jag min a7r med sony 55mm 1.8 objektivet. (hade gärna haft en a7rII men den är för dyr för mig, 3ggr dyrare och lite bättre generellt men långt ifrån 3ggr bättre bild).

Det är otroligt vilka bra bilder a7r med 55mm 1.8 objektivet tar. Den är inte bra för sport men för porträtt, natur, etc är den OTROLIGT bra.

Tänk på att du "ska" fota i raw och lyfta fram (redigera) bilden i tex Lightroom.
__________________
Senast redigerad av Bodiejunior 2017-01-27 kl. 03:04.
Citera
2017-01-27, 09:26
  #8
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Med tanke på att du nämner att du gärna skulle vilja ha en leica.

Du ska utan tvekan ha en Sony a7r.
Fullformat 36Mp knivskarp bild och du kan sätta på leica/canon/nikon glas med en adapter eller sonys egna såklart utan adapter.

Till denna ska du ha ett bra objektiv med fast brännvidd tex 32mm eller 50mm. Objektivet är det viktigaste så glöm det där med billiga zoom objektiv om du ska ta riktigt bra bilder.

Med detta kan du ta världens bästa bilder. Svagheten är att den inte är optimal för sport etc där du behöver blixtsnabb fokusering och massor med bilder i sekunden.

Jag kör själv sony och har ägt/äger sony a5000 (är nice för timelapse), a6000, a6300 (bra för sport/snabb), a7 och a7r. Har många olika objektiv. Om jag var tvungen och välja en kamera och ett objektiv så tar jag min a7r med sony 55mm 1.8 objektivet. (hade gärna haft en a7rII men den är för dyr för mig, 3ggr dyrare och lite bättre generellt men långt ifrån 3ggr bättre bild).

Det är otroligt vilka bra bilder a7r med 55mm 1.8 objektivet tar. Den är inte bra för sport men för porträtt, natur, etc är den OTROLIGT bra.

Tänk på att du "ska" fota i raw och lyfta fram (redigera) bilden i tex Lightroom.
Leicaoptik med adapter funkar bra, inte bara på Sony. Men man ska tänka på att många av dom har den bakre linsen väldigt djupt in i optikfattningen. Cyberphoto har en lista över ett urval av gluggar som passar Leica, och går dom att få på en Leica så går de att använda på de flesta spegellösa system. https://www.cyberphoto.se/foto-video...-objektivguide Min åsikt är dock att satsa på annan optik än Leica, det är lite att elda för kråkorna.

Vad man ska ha i åtanke är att det finns massor med gammal bra optik, men den är faktiskt gammal, billig nytillverkad optik är ofta inte bara billigare, dom är bättre och är anpassade för dagens moderniteter. Men perfekta mätresultat på testbilder är inte vad alla fotografer i huvudsak använder sina kameror till, jag gillar t ex att gå ut med ett objektiv på kameran och göra det bästa av vad jag har, ofta något gammalt ryskt objektiv vars värde mäts i om man har lust att betala eller vill vara snäll och ta emot det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback