Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-23, 13:41
  #1
Medlem
Hej

Jag har tänkt att överraska min flickvän genom att fria till henne i slutet av Feb och då har jag tänkt att slå på stort och köra en weekendresa i antingen Rom eller Venedig och hitta ett romantiskt ställe att göra det på. Nu är frågan - Ska jag köra på Rom eller Venedig? Någon med erfarenhet från dessa två ställen vart man "enklast" kan hitta en romantisk plats (typ någon symbolisk byggnad eller något väldigt fint ställe med bra utsikt) eller dylikt. En jävla bra plats att fria på, helt enkelt.

Hjälp uppskattas! Och om ni rekommenderar något ställe, tar jag gärna emot tips på bra ställen att bo på dessa ställen - Gärna väldigt centralt.

Med vänlig hälsning
Celciuskingen
__________________
Senast redigerad av celciuskingen 2017-01-23 kl. 13:45.
Citera
2017-01-23, 13:55
  #2
Medlem
Åk till Toscana i stället. De platser du nämner är tyvärr dyra, överskattade och fulla av turister

Bologna är fantastiskt charmigt.
Citera
2017-01-23, 13:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Åk till Toscana i stället. De platser du nämner är tyvärr dyra, överskattade och fulla av turister

Bologna är fantastiskt charmigt.

Tack! Har du varit i Toscana?

Är det "liv" i centrum i Bologna? Jag är usel på Italien så kan verkligen ingenting om städerna där. Min tjej vill ha det lite livat kring sig när vi åker iväg. Hon är inte den som vill ha det lugnt och tyst, utan gärna vara mitt i city oftast.
__________________
Senast redigerad av celciuskingen 2017-01-23 kl. 14:00.
Citera
2017-01-23, 14:05
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av celciuskingen
Min tjej vill ha det lite livat kring sig när vi åker iväg. Hon är inte den som vill ha det lugnt och tyst, utan gärna vara mitt i city oftast.

Rom och Venedig är dock turistigt, inte livat. Vill ni ändå vara där kan ni ju ha er bas där, sen köra nån utflykt iväg till t.ex. Amalfikusten som är väldigt vackert.
Citera
2017-01-23, 14:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Rom och Venedig är dock turistigt, inte livat. Vill ni ändå vara där kan ni ju ha er bas där, sen köra nån utflykt iväg till t.ex. Amalfikusten som är väldigt vackert.

Tack för input. Är självfallet inget krav på att vi ska vara där, finns det andra bra ställen i Italien som är förknippat med romantik (lex Venedig) men som också kan bjuda på ett bra centrum så tas det gärna emot som förslag
Citera
2017-01-23, 14:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av celciuskingen
Tack! Har du varit i Toscana?

Är det "liv" i centrum i Bologna? Jag är usel på Italien så kan verkligen ingenting om städerna där. Min tjej vill ha det lite livat kring sig när vi åker iväg. Hon är inte den som vill ha det lugnt och tyst, utan gärna vara mitt i city oftast.

Absolut. Staden har en miljon invånare. Centrum är otroligt vackert med många väldigt gamla byggnader och minnesmärken. Runt staden finns en väldigt vacker natur. Många romantiska restauranger och charmiga hotell. Mycket mer "äkta" än Rom, tycker jag i allafall, och inte alls samma problem som i Rom och Venedig med ficktjuvar, löst folk och sjaskiga kvarter. Prisnivån är också betydligt mer behaglig på hotell av bättre klass jämfört med de andra två platserna.
Citera
2017-01-23, 14:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Absolut. Staden har en miljon invånare. Centrum är otroligt vackert med många väldigt gamla byggnader och minnesmärken. Runt staden finns en väldigt vacker natur. Många romantiska restauranger och charmiga hotell. Mycket mer "äkta" än Rom, tycker jag i allafall, och inte alls samma problem som i Rom och Venedig med ficktjuvar, löst folk och sjaskiga kvarter. Prisnivån är också betydligt mer behaglig på hotell av bättre klass jämfört med de andra två platserna.

Schysst! Ska absolut kolla upp Bologna. Har du något bra hotell eller ställe du kan rekommendera att bo på?
Citera
2017-01-23, 14:46
  #8
Moderator
Neksnors avatar
Friar gör man lämpligen i Italien, inte i övriga Europa.

Övriga Europa --> Italien
/Moderator
Citera
2017-01-23, 14:55
  #9
Moderator
tobess avatar
Rom är högljutt och fullt av turister, Venedig är bara fullt av turister

Var och en med sitt förstås, men jag skulle nog kanske satsa på något lugnare ställe. Ta er ner för kusten t.ex. eller åk ut till Sicilien istället. Vad sägs om t.ex. Tropea? Mysig liten småstad längs med kusten med fin utsikt över havet.

Fördelen med en storstad är ju givetvis att du lätt kan åka därifrån om svaret blir ett annat än det du tänkt dig
Citera
2017-01-23, 17:04
  #10
Medlem
Jag föreslår Florens. En stad full av konsthistoria och väldigt romantisk. Ta upp henne till kyrkan San Miniato al Monte, varifrån man har utsikt över hela det gamla Florens och fria till henne där

Lycka till!

(Fast Florens kräver egentligen ett par veckor för att bara se det absolut nödvändigaste. Ni får väl återvända någon gång....)
Citera
2017-01-23, 19:42
  #11
Medlem
gniff754s avatar
Nu pratar TS om slutet av Februari så risken finns att det kan vara kallt och ruggigt, skulle av den anledningen nog föredraget Rom vid den tiden, med museum och kyrkor som alternativ om man vill vara inomhus
Citera
2017-01-23, 20:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Rom är högljutt och fullt av turister, Venedig är bara fullt av turister

Var och en med sitt förstås, men jag skulle nog kanske satsa på något lugnare ställe. Ta er ner för kusten t.ex. eller åk ut till Sicilien istället. Vad sägs om t.ex. Tropea? Mysig liten småstad längs med kusten med fin utsikt över havet.

Fördelen med en storstad är ju givetvis att du lätt kan åka därifrån om svaret blir ett annat än det du tänkt dig

Haha! Ja, den risken finns ju faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2804846

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback